[MOC] (WIP) - AndersI bygger CC-hus (flera stycken nu...)

Startat av AndersI, 21 Januari 2014 kl. 13:26

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Då var det dags igen - åter har jag hittat en bild i Dagens Nyheter (det här huset ligger i Ukraina nånstans).

Som vanligt bygger jag fasaden först, och resten senare (om jag blir nöjd med fasaden). Jag tror att jag ska försöka krympa lite till i höjdled - har redan tagit bort en hel våning (mina bitar räckte inte)...

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

stej123

Snyggt :-) Jag såg många vackra byggnader i den här stilen när jag var i Kiev, jag har själv planer på att bygga en gata med Kiev som inspiration.

ByggareDan

Ser ju ut att bli ett bra hus när det är klart, känns som det är dags att mynta ett nytt uttryck:
Att bygga en AndersI fasad  (dvs bygga en fasad efter en bild sett i en tidning)

/ByggareDan

dalle

Det verkar som AndersI och jag läser DN på liknande sätt. Tyckte också att de fasaderna var cc-vänliga när jag läste artikeln.
Vill även säga att ditt bygge se lovande ut.

Selander

Fint färgschema, men lite ointressant (för "slät") fasad.
Kanske bryta upp DkTan bitarna med några bitar som ger lite struktur.

Ozp

Där fick du ju användning för din balkong

AndersI

Citat från: Selander skrivet 26 Maj 2014 kl. 18:07
Fint färgschema, men lite ointressant (för "slät") fasad.
Kanske bryta upp DkTan bitarna med några bitar som ger lite struktur.

Jag tycker det är massor av 'struktur' - fönsterbrädor, utstickande fönsterkarmar, hela mittendelen sticker fram en aning, utstickande medaljonger under en del fönster. Men jag vet vad du menar, det är bara svårt att hitta lämpliga dekorationsbitar om jag ska följa färgen...

Men det är bara iteration noll på bilden, bottenvåningen är redan ganska justerad, och de ovanpå följer efter (jag gillar inte den svarta randen i 'våningsplanen'.

Record

Jag tycker att du fått till det bra.
Om man vill skulle man kunna skapa lite struktur med DKT tegelbitar några stycken bara.
Sen skulle du kunna använda 30274 under balkongen tex. Även ett litet överhäng på taket skulle göra susen.
Friskt satsat, hälften vunnet..

AndersI

En liten bit (!) till på vägen mot ett färdigt bygge. Första och andra våningen ombyggda för att få bort den svarta randen från våningsbotten. Portal broderad, fönster och dörr på bv förändrade, bv byggd hel (finns även lite att se på baksidan).

@Record: Den där biten skulle eventuellt passa (men jag tror den är för stor) -jag har dock inga sådana, så det får vara. Och lite tegel ska det in, tittar du på originalbilden så ser du att putsen fallit i övre högra hörnet... Och Ja, jag kommer till taket så småningom, det ska definitivt inte bara vara platt.

Teabox

Snyggt. Ser fram emot det färdiga resultatet.

AndersI

Ytterligare en iteration - nu är grundstrukturen klar, gäller bara att pryda det med någonting...

Jag förkastade 1/2-studs utstick av mittdelen och byggde om till 1/1-stud - det blev mycket stadigare så, och våningsplanen går att lyfta av utan att de (som getingen vid närmare betraktande) sönderfaller i tre delar...

Edit: Bytte ut den sista bilden - lite mer broderat....

humlan

Jag tycker det är skitkul att få se sådana hära projekt växa fram, jag får så mycket egna idéer och inspiration!

Tummen upp!
För övrigt behöver jag en ny signatur.....

Sockerbit

Fina färgkombinationer och snygga fönster.

robban

Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Sollan