[MOC] Fortsätter mitt projekt med roliga exempel på väggar med fönster

Startat av Larry Lars, 12 Januari 2014 kl. 23:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Citat från: Sollan skrivet 13 Januari 2014 kl. 21:05
Väldigt snygga. Det skulle vara kul att ha byggbeskrivningar till alla de fina fönstren. Blink, blink Anders76!

Kommer, om Larry Lars ger OK

Sollan

Citat från: Anders67 skrivet 13 Januari 2014 kl. 23:35
Väldigt snygga. Det skulle vara kul att ha byggbeskrivningar till alla de fina fönstren. Blink, blink Anders76!

Det låter utmärkt Anders67 Jag var viss lite groggy igår efter tre vaccinationssprutor (åker till Uganda om några veckor)

Larry Lars

Citat från: Anders67 skrivet 13 Januari 2014 kl. 23:35

Ett sådant projekt skulle få OK från mej. Bara roligt om andra skulle vilja fördjupa sig i, och jobba vidare med dessa och liknande tekniker.
Det kan vara väldigt effektivt att SNOTa till det på små väl valda ytor för att ge välbekanta bitar en annan look. Att arbeta med plates på höjden runt just fönster gör ju att man kan få till intressanta former med samma tjocklek runt om.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Anders67

Då kommer det en serie med "små" instruktioner :D
Kanske en serie med namnet "Swebrick Modular House Detail Concepts"
Då kan man nog göra möbler och annat också, eller hur Sollan, blink blink!

Sollan

Citat från: Anders67 skrivet 14 Januari 2014 kl. 20:27
Då kommer det en serie med "små" instruktioner :D
Kanske en serie med namnet "Swebrick Modular House Detail Concepts"
Då kan man nog göra möbler och annat också, eller hur Sollan, blink blink!
Absolut :D

Anders67

@Larry Lars
En liten byggbeskr preview på ditt första fönster, som jag ändrade på lite - kolla hur!
Var det en OK ändring eller ska jag hålla mig till originalet?
Vill du ge det ett namn?
Jag valde att inte ta med "dropplisten" på denna - tänkte att det får bli en annan instruktion - hur man kan göra tak/avsatser!

Larry Lars

Citat från: Anders67 skrivet 16 Januari 2014 kl. 23:44
@Larry Lars
En liten byggbeskr preview på ditt första fönster, som jag ändrade på lite - kolla hur!
Var det en OK ändring eller ska jag hålla mig till originalet?

Verkligen kul att se detta byggexempel som ordentlig beskrivning. Bra jobbat!
Jag skulle nog gärna se att du använde originalbiten 99207, trots att den ju är mer sällsynt och finns i väldigt få färger. Jag ska förklara varför.

-I möjligaste mån vill man ha en ren insida för ev. interiör.

-Som jag ser det har väggmönstret kommit av valet av bitar, så skulle jag använda samma bit nedtill skulle jag istället ha en högre rand.

-originalbiten visar tydligare att olika bitar ger olika färgkombinationer och look. Kompensera för svårhittade bitar får byggaren göra själv. ;)

Edit: Såg nu att det var en annan ändring också. Färgen på nederdelen av fönsterkarmen spelar inte så stor roll. Beror lite på hur man föreställer sig att huset skulle vara byggt och målat i verkligheten. ;)

Anders67

Hej

Jag har nog fixat till den nya filen med "rätt" bit, kolla LDD filen om jag fått till alla bitar korrekt
- justerat med rätt bit 99207
- justerat till LBG runt fönster
- kolla "upphängningen" av mudbricken - bytte till två 1x2 i transp känns det OK?

Det är kul med lego - det finns fler sätt än ett att bygga på, bifogar en extra bild för en alternativt interiör design :D

Svartkrut

Många snygga detaljer. Var jättekul att se dem i verkligheten. De där nya tänderna måste jag ta och skaffa ett gäng. :D

Odidoma

Fantastiskt fint med byggbeskrivningar på fönster, ser fram emot fler.

Wineyard

Det här petat jag ihop härom dagen, inspirerad av dina koncept:

Larry Lars

Citat från: Wineyard skrivet 23 Januari 2014 kl. 15:12
Det här petat jag ihop härom dagen, inspirerad av dina koncept:

Väldigt snyggt! Roligt att se hur det går att spinna vidare på konceptet. Jag gillar tekniken du använt för att få till mittstolpen.

Anders67

En kille på Facebook postade lite trevliga designs idag - och det var man ju tvungen att leka lite med. Bifogar resultatet.

Sockerbit

Citat från: Anders67 skrivet 03 Januari 2016 kl. 19:15
En kille på Facebook postade lite trevliga designs idag - och det var man ju tvungen att leka lite med. Bifogar resultatet.

Riktigt snygga fasader! Vad heter den killen då?

Anders67

Citat från: Sockerbit skrivet 03 Januari 2016 kl. 21:38
Citat från: Anders67 skrivet 03 Januari 2016 kl. 19:15

Riktigt snygga fasader! Vad heter den killen då?

Börja med denna tråd på FB
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=950611548363504&set=gm.1051931974827834&type=3&theater