Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] Age of Sail

Startat av humlan, 30 December 2013 kl. 21:26

Föregående ämne - Nästa ämne

humlan

Jag är en sucker för Age of Sail, har dock inte ännu fått tag på nån bra orginalmodell av segelskuta.. Lite för snål för att betala lagoma överpriser på utgångna modeller :P

Köpte iallafall igår LOTR Pirate Ambush () som jag planerar modda till en Caravel med latinsegel.

Men ikväll har jag pillat på mitt andra projekt på samma topic, en genomskärning av en segelskuta.

Denna lider hårt av bitbrist, men det bryr jag mig inte så mycket över i detta skedet. Men skulle vara lite schnyggare med rund mast  8) Det jag minst gillar med detta test är att sidorna blir för raka, men kom inte på nån modell för att sätta "lagom" sluttning med de bitar jag har framme.

Nu ska den få vila en stund, innan jag pillar vidare. La min första BL-order idag, blev 3 kanoner med lavetter samt en piratkapten....
För övrigt behöver jag en ny signatur.....

shutter

Japp, förstår vad du menar med lagom lutning på sidorna. Nu är det rakt som väggarna i en lägenhet. Snyggt och stilrent för övrigt så lycka till med lutningen.

Cakeman

På EB finns en ok tutorial på ett sätt att få till lutningen.

http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=30622

Trevlig genomskärning! Nyfiken på hur du får till din caravel också, du får visa oss framöver.

humlan

Tack för länken, hade inte sett den! Har sett många fina bilder på schnygga båtar, så lite prestationsångest har man :P

Anyways, fick en idé efter min förra postning som jag var tvungen att testa... Är ovan med SNOT, fanns i princip inte på min tid....

Edit: Ser att jag nog måste bygga om relingen nu.... 

ByggareDan

Blev bra mycket bättre med den nya "rundningen" ser riktigt bra ut nu gäller det att "bara"  få till räcket snyggt mot dom nya sidorna och sen få till en bra mast.

/ByggareDan

humlan

Och ett kanondäck till  8)

insurrection

Riktigt läcker rundning nu! Även om det 'bara' ska vara en genomskärningsmodell blir man lite nyfiken på hur det där ser ut från sidan, foto?

Gideon

Gillar verkligen rundningen på den andra versionen, på den skalan vore det väl inte omöjligt att bygga en hel båt med snygga former? :)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Sollan

AndersI

Det blev riktigt bra form! Och jag måste säga att jag nästan föredrar genomskärningsmodeller - i ett helt skepp ser man inte alls samma detaljer. Ballast och kanondäck får en helt annan dimension på det här sättet.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Skafte

Citat från: humlan skrivet 31 December 2013 kl. 00:11
Och ett kanondäck till  8)

Och inte så mycket ballast, det är väl onödigt. Kungen sa det...  :P

Cakeman

Det blev ju jättebra med snot-sidorna, en klar förbättring! Vi får se det med kanoner först eller hur? Om du ska ha ett kanondäck till kanske du får öka bredden en aning för att det ska se proportionerligt ut?

Record

Riktigt trevligt bygge. Detta är ett bra sätt att se vad som händer inne i ett skepp, det ser man ju aldrig i normala fall.
Skall bli kula att se kanondäcket. Om jag inte missminner mig så hade man i allafall på Vasa bla en härd på nedersta däck, där man hade en stor gryta puttrande med mat, och sen var det väldigt lågt i tak.
Friskt satsat, hälften vunnet..

humlan

Tack för all positiv feedback, det har varit lättare (och roligare) än jag trodde att pilla med detta projektet  8)

Ändrade lite i relingen och en sidobild på begäran.

Måste nu börja fundera på hur jag ska hantera kommande kanoner samt bygga fler däck, men nu har jag iallafall ett hum om hur jag ska göra :P

BeardedNerd

Påminner mig om skeppet jag besökte i Göteborgs hamn, med blandningen av kanoner och matbord på mellandäck.

Att få tag på bruna mastdelar är praktiskt taget omöjligt just nu, men det skulle kunna bli snyggt med staplade 2x2-cylindrar och 4x4 runda plates runt öppningen.