MOD: 9396 och ett litet "dåliga bilder test"

Startat av Eigenbrötler, 15 December 2013 kl. 23:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Eigenbrötler

Jag gjorde för längesedan en simpel modifikation på helikoptern 9396, jag gillade den inte riktigt i färgerna, men modellen var vacker, så från detta:

Till detta:
1:

2:

3:

Nu vill ju jag att ni berättar vilken av bilderna som är minst dålig, för jag kan inte riktigt bestämma mig hur och varför den ena är värre än den andra.

Jag är TOTALT kass på att ta bilder, och har bara mobilkamera, vilket jag oftast bara tar kort med för att komma ihåg saker.

När ni har sagt vad ni tycker berättar jag hur jag har gjort. Eller så kan ni berätta hur jag gjort, för det ser säkert ni med ett sinne för sånt där.

(Klickar man på bilderna så kan man komma vidare och se dem i större format)

Jag har AndersI att tacka för lite fototips.
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

AndersI

Mittenbilden (2) ser bäst ut i mina ögon - bäst färgton, flest detaljer, bäst skärpa, inga skuggor från blixten som i (1). Inget att klaga på i den bilden. Svart är svårt att fotografera.

Bra ombyggnad, förresten! Den gul-röda helikoptern ser ut som en leksak, medan den svarta är betydligt mera 'mean'...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

shutter

Ja första bilden är fotograferad med blixt. liten reflex i bordsskivan och lite skugga av rotorblad. korrekt färgåtergivning och bästa bilden av de tre.
Andra bilden verkar vara överexponerad och färgerna tappar stinget. helikopterns svarta känns grå och jag blir sjösjuk av det gröna färgsticket (dålig vitbalans), se min lilla fotoskola http://www.swebrick.se/index.php?topic=2267.0
Sista bilden har bättre svärta men det blir svårt att urskilja detaljerna, vilka delar den är byggd av.

"Najs to know" är att LEGO ritade i konturerna med vitt på svarta bitar i bruksanvisningarna tidigare. Numera överexponeras bruksanvisningarna, likt din andra bild, för att man skall se detaljerna. Detta leder till att svart ser ut som DBG, vilken i sin tur ser ut som LBG, vilken i sin tur ser ut som... ja, ni förstår.

jalex

Ja den ser mycket coolare ut nu i svart! Den mittersta tycker jag är bäst. Den visar mest detaljer och är skarpare. Det ser ut som att ljuset ligger bättre på den. Gillar också att den har en lite grönare ton, det matchar bra mot det röda ".org". 
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Eigenbrötler

Okej, då ska jag berätta att ingen av bilderna är tagen med blixt, utan den första bilden är tagen med en kraftig LED lampa riktad, med ett likvärdigt resultat som en blixt uppenbarligen. Färgåtergivningen är rätt kass som jag ser det, då mina väggar är ljusgröna, inte grådassiga.

De andra två bilderna är tagna med bara taklampan tänd.

Den andra bilden är tagen med "night camera" som AndersI tipsade om, jag tog en "hi res" inställning som gör att den tar åtta bilder och lägger ihopt ill en vad jag kan förstå.

Den tredje bilden är tagen med "standardkameraappen" i min xperia (är det inte intressant att Xperians färgåtergivning är lite blek med tanke på reklamen???)

Till alla tre bilderna hade jag detta lilla hembyggda stativet:

Telefonen sitter på toppen, justeringsmöjligheter med ratten finns för upp och ner.
fem "båtvikter" ger en låg tyngdpunkt.
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

MicroByggare

Snygg helikopter och snyggt stativ.
Jag har också testat att bygga ett stativ för min mobil (Iphone 4s) men det blev inte bra, jag funderar att  bygga ett nytt.

AndersI

Standardkameran i Xperia har möjlighet att justera vitbalans (autoläge som default), men det verkar inte som om Night Camera tar med sig de inställningarna - blir för blått och ljust när man fotograferar m OK belysning. Kanske beror på att den appen är 'optimerad' för dålig belysning? Det går i alla fall att få ganska bra skärpa med den, om telefonen står stadigt.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

o0ger

Den ser bra ut i svart, men jag gillar originalfärgen också. En fråga: Om du nu har tänkt dig att göra en svart helikopter, varför har du då inte använt svarta pins istället för blå?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Eigenbrötler

Citat från: o0ger skrivet 16 December 2013 kl. 14:26
Den ser bra ut i svart, men jag gillar originalfärgen också. En fråga: Om du nu har tänkt dig att göra en svart helikopter, varför har du då inte använt svarta pins istället för blå?

det används 63st 43093 i helikoptern. den billigaste butiken på BL som har dessa pins i svart i en mängd över 63st vill ha över 5:-st för dem vilket blir mer än 300:-.
Det är anledningen.
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Illuwatar

Ser snygg ut i svart - lite Black Hawk över det hela. Och den mittersta bilden är bäst då den är skarpast och har bäst återgivning av detaljerna i bygget.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

shutter

Fixade lite i Photoshop med första bilden. Gjorde detaljerna i svärtan tydligare eftersom detta verkar önskvärt. Gjorde de blå pinsen svarta för att se vad det gör för helheten.

Eigenbrötler

ja det blev ju snyggt! den tackar jag för.
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

martinator

Ett litet tips i all välmening. Hade jag varit som du hade jag lagt ner detta och köpt en enkle digitalkamera för runt tusen spänn. Den tar otroligt mycket bättre bilder än Apples telefoner som har rätt dålig kamera. Har själv en Lumia som i jämförelse är som en Bentley om man ser Apple som en Lada... Men den spöar ändå inte en billig kompaktkamera.
Sen kommer du aldrig bli bra på att fota om du inte skaffar dig en KAMERA utan envisas med mobilen. Den tar för dåliga bilder och du kommer tappa sugen inan du ens börjat.

/m

Eigenbrötler

hehe okaj, tack för tipset,jag skuttade upp på vinden och grävde fram hushållets enda digitalkamera nån "premier dc 7375" den är säkert fyra-fem år gammal kostade väl kanske en tusing på den tiden. men för nöjets skull så provar vi denna "7 mp" kamera och ser hur den står sig.

ljusförhållandena är samma som de 2 nedre mobilbilderna jag tog från början.

bilden som kameran levererade ser ut som så här:

kanske finns nån inställningsmöjlighet att förbättra på, men i mina ögon är detta lika illa som "mobilbilder" men sen kanske mina ögon felar en del också  ::)

visst färgerna är där på ett annat sätt, men grötig bild med kass skärpa och nja, jag gillar nog "night camera" bilden jag tog med mobilen (mittenbilden av de första tre)

För att testa provade jag "blomman" på kameran och fick detta resultat:

det känns väl rätt ok? kanske ska ha kamera till närbilder och sånt, jag får väl prova mig fram.
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀