Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO CUUSOO nya regler

Startat av o0ger, 13 December 2013 kl. 09:43

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Idag har LEGO CUUSOO gjort en ganska stor förändring i sitt regelverk:

http://blog.lego.cuusoo.com/2013/12/12/updates-guidelines-house-rules-terms-service/

Här är några highlights:

Brick-Based Construction Toy Projects Only
Please only create projects suggesting standard LEGO sets and not new parts, software, websites, apps, or non-LEGO brick based products (backpacks, mugs, etc).

One Project = One LEGO Set
Projects should only suggest single stand-alone LEGO sets, and not a series of products or a playtheme.

No Minifigure Series or "Battle Packs"
We no longer allow projects suggesting solely minifigures, minifigure collectibles, "battle packs," "character packs," etc.

Only Use Authentic LEGO Parts
Please do not include non-LEGO brand bricks in your projects, whether from competing brands or after-market customizers.

No Company Logos or Team Mascots
We no longer consider projects consisting of company, team, or organization logos or mascots.

Please Don't Use Our Logos
You may not use the LEGO Logo (or represent it), or any of our other logos in a way that could imply we endorse your project. See this guide for clarification.

Projekt som redan finns på CUUSOO idag och bryter mot reglerna ovan kommer bli informerade och få en chans att ändra på sitt upplägg. Annars kommer de tas bort.

Jag tycker att det är bra att de tar det här steget. De gör det mer tydligt vad som faktiskt skulle kunna bli en färdig produkt så att man inte inger falska förhoppningar. Jag tycker också att CUUSOO har varit lite vilda västern ett tag.

Vad tycker ni?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

mechamike

På tiden!! Helt rätt.. borde skett för länge sedan!
?

Nextuz

Hmm... kan bli tungt för min t-ford...

lingonfil

Citat från: o0ger skrivet 13 December 2013 kl. 09:43
One Project = One LEGO Set
Projects should only suggest single stand-alone LEGO sets, and not a series of products or a playtheme.

Det känns som helt rätt väg att gå.

Sen skulle jag önska att man satte upp regel som möjliggör att man kan pruna bland bidrag som inte fått tillräckligt med röster. Typ om ett bidrag inte nått 100 röster på en tre månader så är det i farozonen att plockas bort. Har man sedan inte lyckats få 500 röster på sex månader så plockas det bort. Det är lite overload på bidrag - jag tror alla skulle tjäna på om man kunde få ned antalet. 

o0ger

Citat från: lingonfil skrivet 13 December 2013 kl. 10:16
Sen skulle jag önska att man satte upp regel som möjliggör att man kan pruna bland bidrag som inte fått tillräckligt med röster. Typ om ett bidrag inte nått 100 röster på en tre månader så är det i farozonen att plockas bort. Har man sedan inte lyckats få 500 röster på sex månader så plockas det bort. Det är lite overload på bidrag - jag tror alla skulle tjäna på om man kunde få ned antalet.

Bra idé. Som du säger så finns det alldeles för mycket bidrag idag. Skulle behövas delmål.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

lindyhep

Det här låter bra. Jag har inte tittat jättemycket på Cusoo men med det här gör det intressantare om alla andra "konstiga" projekt och förslag rensas. Tummen upp.

jalex

Please only create projects suggesting standard LEGO sets and not new parts, software, websites, apps, or non-LEGO brick based products (backpacks, mugs, etc).

Är det någon som vet om "new parts" även inkluderar existerande LEGO-bitar, fast i en annan LEGO-färg som den inte funnits i sen förut? Som exempel denna armor, fast i gul och röd färg?
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Mirandir

Citat från: jalex skrivet 14 December 2013 kl. 12:39

Är det någon som vet om "new parts" även inkluderar existerande LEGO-bitar, fast i en annan LEGO-färg som den inte funnits i sen förut? Som exempel denna armor, fast i gul och röd färg?

Som jag förstår det så är det fortfarande tillåtet att inkludera gamla bitar i nya färger. Så länge som ditt förslag är en legobyggsats och inte bara enstaka bitar eller figurer i nytt utförande.
Legobloggen: http://legobloggen.com

jalex

Citat från: Mirandir skrivet 14 December 2013 kl. 13:37
Citat från: jalex skrivet 14 December 2013 kl. 12:39

Som jag förstår det så är det fortfarande tillåtet att inkludera gamla bitar i nya färger. Så länge som ditt förslag är en legobyggsats och inte bara enstaka bitar eller figurer i nytt utförande.

Aha tack för svaret! Vet inte riktigt hur svårt/dyrt det är för LEGO att göra en bit i en ny färg, men det borde ju inte vara något extra arbete.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Gideon

Befintliga former i nya färger tror jag att de kan ordna om ett projekt tar sig ända fram, men sen är det ju en fråga om "byggbarhet", hållfasthet och allt annat som ett set normal ska klara av vilket nog kan sluta med att de ändrar en del på vilka bitar som ingår innan det når hyllorna...
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram