Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Stadsvakten i Barqa

Startat av Gideon, 02 December 2013 kl. 18:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Garidas föddes i ett av de fattigaste distrikten av staden Barqa i Kaliphlin. Även om hans uppväxt tvingat honom till att leva på lagens skuggsida har hans dröm alltid varit att en dag bli del av den stolta stadsvakten. Denna styrka har namnet till trots inte bara uppgift att vara stadens polis, utan är också vältränade trupper och stadens stående armé, obrottsligt lojal mot Barqas styrande råd.
Likt många andra soldater i Kaliphlin kännetecknas de av sina karakteristiska spetsiga hjälmar. Deras uniform är också snarlik den som många andra styrkor i Kaliphlin bär, med lejonemblemet och landets röda och mörkblå färger. Plymen på hjälmen får man efter första fulla tjänstgöringsperioden och de unga rekryterna har mycket kvar att bevisa innan de föräras veteranernas mörkblå ärmar...
Även om det inte bara är det vapnet som faktiskt används i dagligt bruk så är kortsvärdet gladius det traditionella vapnet för Barqas soldater och själva symbolen för deras tjänstgöring. En stadsvakt ser till att hålla sin gladius i fläckfritt skick och det vore en outhärdlig skam att förlora detta vapen.



Denna dag har Garidas dröm gått i uppfyllelse. Tillsammans med några andra unga män har han tagit sig hela vägen och mottar sin gladius och hjälm från befälhavaren, på borggården i en av stadsvaktens kaserner.
Dessa stolta unga män är ännu lyckligt ovetande om vilka förfärligheter som väntar dem i Kaliphlins inbördeskrig som lurar runt hörnet...



Några åskådare, en rådsmedlem och diverse familj och vänner, beskådar cermonin från rustkammarens tak.

Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

dalle

Snyggt som vanligt. Gillar hur skaran tittar över balustraden.
Du gillar verkligen tan. Undrar hur det hade blivit om gårdsplanen haft en annan kulör.

Wineyard

Dito!
Jag gillar renässanskänslan du fått till i bygget :)

mechamike

Hur kan man INTE gilla TAN?
Snyggt bygge.
?

Gideon

Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

robban

Snyggt!! Härlig känsla i dina byggen, gillar växtligheten och  borden ser så högtidliga ut.. :)
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

mordatre

Favoriten är buskarna bakom "läktaren". Rosa friendsblommor på 1x2 olive green plates blir så perfekt färgkomination mot allt sandfärgat och för tankarna mot mellanöstern. Resten av bygget är såklart lika bra som alltid men buskarna tyckte jag stod ut.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Anders67


de Gothia

Så snyggt Gideon!

Gillar den nedersta delen på det vänstra huset med valvbågarna och gången där under. Borden med dukarna var också skitläckra!!

Hur har du fått fast de ovala sköldarna så tight mot väggen?

MicroByggare

Citat från: de Gothia skrivet 02 December 2013 kl. 21:23
Så snyggt Gideon!

Gillar den nedersta delen på det vänstra huset med valvbågarna och gången där under. Borden med dukarna var också skitläckra!!

Hur har du fått fast de ovala sköldarna så tight mot väggen?
Gillar också dina bord och allt som allt ett bra bygge. Först när  jag sett förra inlägg uppsträckte jag sköldarna hur ?? Är det med en sådan robot-hand-del i en 1x1 brick med stud?

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Gideon

Citat från: de Gothia skrivet 02 December 2013 kl. 21:23
Hur har du fått fast de ovala sköldarna så tight mot väggen?
Citat från: MicroByggare skrivet 02 December 2013 kl. 21:34
Först när  jag sett förra inlägg uppsträckte jag sköldarna hur ?? Är det med en sådan robot-hand-del i en 1x1 brick med stud?
48729 i en 32064, med SNOTade tiles på sidorna för att göra hålet mindre. (Samma teknik som jag använde på porttornen på min CB-borg).
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Illuwatar

Riktigt snyggt! Fina detaljer och bygglösningar. Och att det är i tan är en stor bonus... :)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Tie Fighter


Teabox