Kopplingstyper i LEGO, hjälp efterfrågas

Startat av Superkalle, 28 November 2013 kl. 20:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Stigge72

De stenar som jag tror dök upp i Rock raiders först, och finns i guldgruvsserien nu (t ex 4200) är väl att betrakta som könlös?

Och 1 x 2 tile grille kan iaf glida mot varandra. Det kan brick 1 x 2 with grille också.

marpe

Citat från: Superkalle skrivet 28 November 2013 kl. 20:48
2) Stödet på den vanliga cykeln passar som bekant mellan två knoppar. Finns det några andra bitar som har designats så att de skall kunna sättas mellan två knoppar (och som fortfarande används nuförtiden av TLG)?
Geten 96089pb01 sitter fast emellan studs. Säkert andra djur också.

Citat från: Superkalle skrivet 28 November 2013 kl. 20:48
3) Den nya kokogen till Alien Quest 13754 är en slags könlös koppling (tror faktiskt det heter så) där två av samma bit går att sätta ihop mot varandra. Finns det några fler sådana?
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=13754
Stenbumlingar 30342 30286 30294 30293

Larry Lars

Intressant ämne. Nu vet jag ju inte hur ditt projekt ser ut riktigt, men 44358 är en bit med en spännande koppling som har standardmått, och där LEGO kommit att koppla flera bitar än just den avsedda motparten 44359.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

marpe

Citat från: AndersI skrivet 28 November 2013 kl. 22:55
Finns säkert någon bit med fyra kön (stud, anti-stud, axle hole, pin hole) också, även om jag inte kommer på någon på direkten. Finns det ännu fler?
I Bioniclevärlden finns ett par fyrköniga bitar. Här är ett exempel med tre olika honor och en hanne. 60896

Superkalle

Citat från: Larry Lars skrivet 29 November 2013 kl. 07:54
Intressant ämne. Nu vet jag ju inte hur ditt projekt ser ut riktigt, men 44358 är en bit med en spännande koppling som har standardmått, och där LEGO kommit att koppla flera bitar än just den avsedda motparten 44359.
Aha, det visste jag inte (tror jag i alla fall :) ). Vilka bitar tänker du på?

Superkalle

Citat från: marpe skrivet 29 November 2013 kl. 07:36
3) Den nya kokogen till Alien Quest 13754 är en slags könlös koppling (tror faktiskt det heter så) där två av samma bit går att sätta ihop mot varandra. Finns det några fler sådana?
[/quote]
Jepp, helt korrekt.
Kom på denna också:
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=53551

Superkalle

Nja, inte riktigt som jag tänkte. Geten sätts "ovanpå" knoppar, precis som vanliga klossar, och kläms inte fast mellan två dem.

mechamike

Hunden som finns i alla nya brand/polis set sätts väl ner mellan "knopparna" och inte på knoppar?
?

Larry Lars

Citat från: Superkalle skrivet 29 November 2013 kl. 09:55
Citat från: Larry Lars skrivet 29 November 2013 kl. 07:54
Aha, det visste jag inte (tror jag i alla fall :) ). Vilka bitar tänker du på?

Till blomkrukorna i Grand Emporium används 2958 Technic, Disk 3 x 3 som fäste för blomma och jord.

Ett annat exempel är Star Destroyer där 43898 Dish 3 x 3 Inverted agerar raketmotor-utblås, sittandes i ett sådant kulfäste.

Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Roger Brickjet

Citat från: Superkalle skrivet 29 November 2013 kl. 09:57
Fast bumlingarna skulle jag inte kalla "könlösa" det går inte att sätta ihop två botten som med kokongerna. "dödstjärnan" från home one har jag för mig funkar, ska kolla...

Edit: det var den här jag menade  http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=60934  men minns inte om den håller ihop utan en technic pinne igenom.

marpe

Citat från: Superkalle skrivet 29 November 2013 kl. 10:01
Nja, inte riktigt som jag tänkte. Geten sätts "ovanpå" knoppar, precis som vanliga klossar, och kläms inte fast mellan två dem.
Jo. Geten på sina tre knoppar är ett gränsfall. Ingen knopp täcks helt. Det blir därmed inget vakuum och fästytan runt den enskilda knoppen är liten. Geten sitter ändå fast tillräckligt, eftersom benen sitter i spänn* mellan knoppar. Därför tyckte jag att geten var ett lagom nördigt exempel.  :)

* När jag skriver sitter i spänn menar jag på två olika sätt.
1 Bakom knopp två trycker främre bakbenet framåt. Framför knopp 1 trycker främre frambenet bakåt. Getens kropp hamnar därmed i spänn.
2. Getens framben pressas isär ungefär en millimeter när de säras över knoppen.

Gjorde ett litet test. I ett varmt rum kan frambenen nästan få tillräcklig clutchpower runt den främsta knoppen, men inte bakbenen. Men om det bara är 15 grader måste hela geten klämma åt emellan knoppar för att fästa.

Stigge72

Citat från: marpe skrivet 29 November 2013 kl. 10:54
Citat från: Superkalle skrivet 29 November 2013 kl. 10:01
Jo. Geten på sina tre knoppar är ett gränsfall. Ingen knopp täcks helt. Det blir därmed inget vakuum och fästytan runt den enskilda knoppen är liten. Geten sitter ändå fast tillräckligt, eftersom benen sitter i spänn* mellan knoppar. Därför tyckte jag att geten var ett lagom nördigt exempel.  :)

* När jag skriver sitter i spänn menar jag på två olika sätt.
1 Bakom knopp två trycker främre bakbenet framåt. Framför knopp 1 trycker främre frambenet bakåt. Getens kropp hamnar därmed i spänn.
2. Getens framben pressas isär ungefär en millimeter när de säras över knoppen.

Gjorde ett litet test. I ett varmt rum kan frambenen nästan få tillräcklig clutchpower runt den främsta knoppen, men inte bakbenen. Men om det bara är 15 grader måste hela geten klämma åt emellan knoppar för att fästa.
Ungefär som de gamla city-hundarna, som jag minns det. Har ingen att titta på just nu, men vet att det brukar vara lite pilligt att få fast dem.

marpe

Citat från: Roger Brickjet skrivet 29 November 2013 kl. 10:20
Fast bumlingarna skulle jag inte kalla "könlösa" det går inte att sätta ihop två botten som med kokongerna.
Bra invändning.  :) 

Nextuz

Roger Brickjet

Citat från: Nextuz skrivet 29 November 2013 kl. 11:51
Teddybjörnen 6186 sätts ner mellan knoppar :)
Just det, då måste den här fen också räknas :)