Favorit i repris: Mycket opretentiös nano-byggtävling

Startat av AndersI, 18 November 2013 kl. 23:42

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Edit: Slutdatum ändrat till 23:e december (som faktiskt är en måndag)

För (ungefär) ett år sedan körde jag en liten tävling här på forumet - att bygga smått. Jag tyckte det var roligt (och några andra också), så nu kör vi den i repris (fast med knorr). Lat som jag är så återanvänder jag mycket av förra årets inbjudan:

================== oooOOOooo ==================

Det pratas mycket om jättebyggen, Community Builds, superdetaljerat osv. osv. just nu.

Här kommer motsatsen - Bygg minimalistiskt

Bygg något som liknar en valfri förebild, med så få bitar som möjligt. Bidragen lämnas i den här tråden med bild och beskrivning (gärna bild) av förebilden också, så att vi andra kan uppskatta hur bra den har fångats. Skriv gärna hur många bitar det är också (inget fusk!).

Segraren kommer att utses genom en kombination av PM-röster och enfaldig domare (jag), där även antalet bitar kommer att vägas in (om två byggen har samma antal röster kommer det med färre bitar att vinna). Förebildens komplexitet kommer också att spela viss roll (att bygga en planka av en tile 1 x 4 anses fantasilöst).

1:a pris - En Legobit
2:a pris - Två Legobitar
3:e pris - Tre Legobitar

Plus den ofantliga äran att utses till "swebricks minsta byggare 2013"

Med tanke på att ni ska hinna bricklinka alla delar ni behöver till det här bygget, pågår inlämnandet ända fram till 08:00 måndag morgon den 23:e december, och ni behöver inte vara reggade på forumet före ett visst datum - det är helt OK att komma hit enbart för tävlingen.

Knorren då? Jo, i år tänkte jag köra två klasser. Ni kan välja mellan:

Bygg vad som helst efter förebild - ex Larry Lars segrarmodell från förra året:

Återskapa ett befintligt Lego-set i nanoskala - ex (byggd av stegu förra året):

Anledningen till två klasser är att jag gärna ser många bidrag i kategori 2, men är klart medveten om att det är svårt att hålla nere bitantalet då.

FAQ:

Får man lämna in flera bidrag?
Ja, hur många som helst! Men tänk på att ni riskerar att rösterna smetas ut på alla era fina byggen (ständigt dessa kompromisser!).

Får man bygga i LDD, eller måste det vara riktigt Lego?
Det är tillåtet med LDD, men med viss tvekan, jag vill helst se att grejerna sitter ihop i verkligheten. Men jag vill inte utesluta någon som har en bra idé men saknar bitarna.

Sista dag för bidrag?
Bidrag kan postas i den här tråden fram till 08:00 måndag morgon den 18:e december.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

scholm

Livet är som ett Legobygge - färggrant och fullt av möjligheter.

pehter aka ibbe

Citat från: AndersI skrivet 18 November 2013 kl. 23:42
------
Med tanke på att ni ska hinna bricklinka alla delar ni behöver till det här bygget, pågår inlämnandet ända fram till 08:00 måndag morgon den 18:e december, och ni behöver inte vara reggade på forumet före ett visst datum - det är helt OK att komma hit enbart för tävlingen.
-----
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

krakfot

Kul, jag gillade denna tävling förra året, så det är väl lika bra att börja kasta in ett bidrag... I detta fall med en förlaga av en klassisk "beach buggy" och jag har använt 11 stycken bitar.

AndersI

Det var lite dålig fart här - har ni redan börjat julstöket? En inspirationsbild hämtad från Eurobricks kanske kan få er att börja bygga: http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=88420&st=225#entry1749874

jalex

Jag har byggt klart en modell, men väntar på de återstående bitarna från Bricklink för tillfället :)
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Eigenbrötler

baaaah vad less jag blir. skulle läst reglerna för tävlingen... jag har ingen specifik förebild. visste inte att det behövdes, så jag inte läst tillräckligt noga som sagt. så ni får väl stryka mitt bidrag om ni vill.

hursomhelst, mitt första "lilla" bygge, jag bjuder på bilden av bygget som innehåller 13 bitar.

namnet på skapelsen är ALFA J - Agile Low Flying Attack Jet
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

AndersI

Här stryks ingenting! Allt är välkommet, och det ser väl varenda kotte att det är det där japonesiska jaktplanet, vad det nu heter...

Eigenbrötler

Citat från: AndersI skrivet 30 November 2013 kl. 22:45
Här stryks ingenting! Allt är välkommet, och det ser väl varenda kotte att det är det där japonesiska jaktplanet, vad det nu heter...

Härligt! Nu har jag gett det ett namn...

ALFA J - Agile Low Flying Attack Jet
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

mordatre

Blev en 4x4 crawler.  Ganska bittung med 16 bitar men det behövdes för att få till fjädringen som syns på bild 2. Stel fram och bakaxel.

Uppdatering, tog bort en bit så nu har den styrning på alla hjulen.  8)
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

mechamike

Här kommer mitt första bidrag:

Det är en mech från nått gammalt mechwarriorspel om jag inte missminner mig. Har faktiskt bara förlagan i huvudet, men någon med bättre google skills kanske kan hitta den. Jag har dock tagit mig vissa konstnärliga friheter med namnet.

Allt byggt på frukostrasten på jobbet, alla 38 bitar kommer från SW planetsetet (B-wing) (vilket är det enda jag hade att tillgå) och den är fotad i det svenska vintermörkret med min mobil.

/Tack
mechamike

?

Superkalle

Klart Mecha skall göra en Mecha  8)

Fett nice var den i alla fall och väldigt schysst presentation!

AndersI

@superkalle: Hittade du inte en enda "illegal build" i den?  ;) :P

@mecha: Häftig! Och den håller balansen! Eller har du limmat fast den vid bordet?

Är det ingen som tänker försöka återskapa ett befintligt set, förresten? Oddsen att vinna blir ganska bra om någon är ensam deltagare i klassen...

mechamike

@Supekalle, AndersI Tack för berömet!  Kul att ni uppskatta bygget. Kännde att det var dax att jag levde upp till mitt användarnamn..

Mechen håller balansen bra och säckar inte ihop heller,(inget lim någonstans) den har stått på mitt skrivbord ett tag nu och förbipasserande har pillat på den utan att den trillat isär (och de har kunnat ställa den tillbaka på plats utan större krångel..  (sen står den inte JÄTTE stadigt)

Innehåller inga "illegal builds" vad jag vet , men det är bäst Superkalle får sista ordet.

Presentationsbilden är tagen med min mobil med ett filter man kunde slå på när man tog bilden som hette "solarize".
Jag ställde bara walkern på ett gammalt (förmodligen äldre än AndersI) slokigt och repat skrivbordunderlägg och knäppte bilden. Texterna och symbolern är ditlagda i ett konkurrerande verktyg till Photoshop  ::) ??  som följde med på datorn som heter "Paint" ytterst kraftfullt och supersmidigt.. :P

(som kuriosa kan jag nämna att när jag tog bilderna satt jag med en ficklampa i munnen för att punktbelysa mechen för att bilderna inte skulle bli tokmörka.)
?

Superkalle

Citat från: AndersI skrivet 04 December 2013 kl. 12:46
@superkalle: Hittade du inte en enda "illegal build" i den?  ;) :P
Nä, den verkar clean.... ;D