Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Legoproduktion

Startat av OliverHjort, 13 November 2013 kl. 14:59

Föregående ämne - Nästa ämne

OliverHjort

Hejsan!

Jag är student på göteborgsuniversitet och gör ett litet arbete om LEGO. Jag undrar egentligen om någon här inne vet var LEGO produceras, alltså var huvudfabriken ligger, är det i Billund eller någon annanstans? Dessutom har jag förstått det som att LEGO mest innehåller ABS plast. Är det någon som vet hur mycket (procentuellt) det är? Och är det någon som vet vad den mer innehåller? Dessutom vet någon vem som är underleverantör av ABS till Lego?

Uppskattar er hjälp.

Mvh
Oliver Christsensen Hjort

Peter

En bra början är nog Wikipedia. :-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Lego

Där finns en del info att leta vidare utifrån.

Teabox

Har inte en låda tillgänglig just nu, men om man tittar på en sån så brukar man hitta en lista med länder som bitarna är "Made in".

marpe

LEGO är rätt öppna för att vara privatägt företag.  Det finns mycket tillgänglig information i årsredovisningar osv. Om det är en universitetskurs är ju årsredovisningar en betydligt bättre källa än att fråga folk i ett forum.  ;)

mechamike

Att uppge forumstrådar och forumalias som källhänvisning lär nog resultera i att du får underkänt och att din lärare får spader..  Även om vi vet mycket om Lego (ibland mer än Lego själva) så skulle jag nog söka mig till lite mer officella publikationer än vårt eminenta forum.

Men berätta gärna mer..
Har du något eget intresse av Lego? Bygger du själv? Vad handlar ditt lilla tänkta arbete om? , var ligger fokus vad vill du komma fram till vad är din tänkta uppgift?

Varför är det intressant att veta hur mycket ABS som en Lego kartong innehåller? (lego använder en hel uppsättnign a av olika plast/gummi blandningar och polycarbonat.
?

stegu

En Google-sökning på "Lego plastic supplier" gav den här träffen som första förslag:

http://lego.wikia.com/wiki/Acrylonitrile_Butadiene_Styrene

Där står rätt mycket nyttigt i ett par korta stycken, men naturligtvis duger det inte som källa för en uppsats.

Gideon

Intressant val av ämne för en uppsats, jag hoppas att du länkar till den färdiga uppsatsen här sen ;)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Nextuz

Skicka ett PM till Superkalle här på forumet...
Han kan säkerligen ge dig en hel hög med info :)