Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

En del spårvagnar...

Startat av LeifSpangberg, 07 November 2013 kl. 19:56

Föregående ämne - Nästa ämne

pacc

Passar på att hälsa från Lissabon
Lissabon, som nog är ett bra resmål för en spårvagnsälskare.

Lokalbefolkningen är ju kända för att vara packade som sardiner (eller åt dom sådana). I alla fall så stoppades vi
vi bara två gånger av parkerade bilar på två turer och det avhjälptes på drygt fem minuter genom aggressivt användande av vagnens pingla. Får sprida färdmedel förträfflighet hemma i Malmö/lund/hbg det är ju så charmigt.

LeifSpangberg

Citat från: AndersI skrivet 08 November 2013 kl. 21:38
Din bruna är ganska lik min Norrköpingsvagn - http://www.swebrick.se/index.php?topic=4284.msg97740#msg97740 - fast min är 8-wide.

Så här ser den lite mer Norrköpingslika vagnen ut. Eftersom jag inte kunde bestämma mig för vilken färg som var bäst, blev det både gul och orange...

Nedan hela vagnparken (modell större ), nödtorftigt underhållen efter söndagsförmiddagens tuffa vagnuttag...

Jag har lyckats BL:a förra årets event-modell. Fick till rätt delar på 3:e försöket...

Nedan, originalen i aktion

I övrigt pågår saxbygelbyggande till A25:orna, väldigt pillrigt och trögt med 983 och 75c06. Än så länge inga hack i skrivbordet, dock ömma fingrar...

Citat från: pacc skrivet 16 November 2013 kl. 16:43
... Lissabon, som nog är ett bra resmål för en spårvagnsälskare...

Lissabon, ackja, ackja... Trafiken likaså. Parkeringarna också för den delen...

Citat från: stegu skrivet 16 November 2013 kl. 15:04
För motorisering på sådana spår som visas här, med en slät gata med tiles i samma plan som spåret överallt, så skulle åtminstone jag kunna tänka sig att fuska och inte motorisera hjulen som går på skenorna, utan i stället sätta ett gummihjul mitt under vagnen som driver mot gatan. Men då måste man verkligen ha tiles mitt i spåret precis överallt. Kurvor och växlar blir naturligtvis litet av ett problem då, och även korsningar. Man behöver kanske sätta två hjul med något smart avvägt avstånd emellan för att det inte ska slira loss när ett drivhjul hamnar precis mellan två tiles som inte sitter kloss mot varandra i sidled. Om man lägger drivhjulet mot ena sidan i stället för i mitten så går det att lägga 1x4 tiles kant i kant hela vägen även i kurvor. Se bild.

Purister må rysa och tycka att jag hädar, men jag tycker huvudsaken är att det ser bra ut, inte att det funkar som på riktigt.

Nästan en fransk lösning på det hela. Tack för tipset. Min avsikt är att vagnarna skall framföras på gator, i undantagsfall på egen banvall. Men först måste ju som sagt motorn in i vagnen...

Nedan, metron i Marseille. Notera växeltungorna

Fortsättning följer
/Leif

LeifSpangberg

Sedan sist har jag försökt fixa till saxbyglarna. De tidigare var ganska små, mer passande för elektriska gruvlok. Resultatet bidde

-

-

Jag är ganska nöjd med den, ty det var ju ganska bamsiga strömavtagare förr i tiden. Nedan Järntorget, Göteborg, en bastant förortsvagn.

Vad gäller motoriseringen finns ett antal PF-motorer inskaffade samt diverse kugghjul, så det är väl bara att sätta igång. På nåt sätt. Nämnde jag förresten att jag blev mer eller mindre relegerad från "Teknisk" Realskola 1964  :) , undrar varför... Mkt info finns att hitta, inte minst i tidigare trådar, men jag har inte funnit något som passar till en rörlig boggie. Har någon tips om länk eller så ??

På Lördag är det Hjulmarknaden i Stockholm (http://www.hjulmarknaden.info/dokument/pressmeddelande-hjulmarknaden-20130823.pdf ).
Varje deltagare skall ha en sak till det allmänna lotteriet. Jag har för vana att vara med på denna för att sälja diverse trafik-kuriosa (ej Lego). Mitt bidrag till lotteriet i år blir dessa 3 BL:ade vagnar. Visserligen inte originalfärg på taket, men å andra sidan har GS/Västtrafik använt sig av många olika färgkombinationer under årens lopp. Alltid väcker det väl någon slumrande 55+:are till liv...

Fortsättning följer...

/Leif

Peter

Det var kul att se dina fina spårvagnar på Hjulmarknaden, och tack för en trevlig och givande pratstund. (Min stand-in vid mitt försäljningsbord undrade om jag tröttnat och åkt hem, när jag försvann....  ;D )

LeifSpangberg

Citat från: Peter skrivet 02 December 2013 kl. 23:45
Det var kul att se dina fina spårvagnar på Hjulmarknaden, och tack för en trevlig och givande pratstund. (Min stand-in vid mitt försäljningsbord undrade om jag tröttnat och åkt hem, när jag försvann....  ;D )

Tack själv, men stunden var alltför kort...

För er oinvigda. "Hjulmarknaden" infaller varje år vid skiftet november-december, sedan åtskilliga år (första gången jag var med var troligen -91 eller så). Initialt höll vi till i Blå Hallen i Stadshuset. Dock blev det lite problem, eller så, varför man flyttade runt litegranna, för att sedan några år ha stabiliserat sig i ett magasin i Frihamnen. Lite off från civilisationen förvisso, men det finns ett antal veteranbussar för skjuts dit. Gratis förstås  :)

Hjulmarknaden samlade i år ett 80-tal utställare från bokförlag, museijärnvägar, järnvägsföreningar, modelljärnvägsklubbar, mj-byggare etc etc. Cirka 150 bord hyrdes ut. Minst tusen diggare i hallen hela tiden...

Däribland 3 till undertecknad, som förutom att sälja en del egna spårvagns/trafik-bilder även medförde lite spårvagnar för att visa vad man kunde göra med sina byggklossar...

Stor uppskattning rönte modellerna. Inte alltför mycket petande på ekipagen. Många barn, men inga problem där. Många tindrande ögon, både hos barnen o fädren, tillika en del imponerade mödrar. En besökare hade till o med sig en motoriserad stridsvagn S som vi körde runt på mina bord. Dock ej på min uppbyggda gata... Förhoppningsvis kommer hans bilder på MOC-sidan senare.

Sällan har jag sett ett sådant ivrigt fotograferande med mobilerna. Det mesta dock i mycket god ordning. Många frågor. Jättemånga. Hur förklarar man ex.vis BL på 10 sekunder för en oinvigd?

Efter 5 timmar var det dags att packa ihop. Trött, matt, men nöjd. Fick ihop exakt till bordshyran också, så dagen får väl anses vara i hamn. Vilda planer för nästa års evenemang.

Nedan mitt bidrag till lotteriet. En vagn per hyrt bord.

-

-

-

-

-

-

-

-

Nästa år tar jag gärna med mig en folder eller liknande för Swebrick, att dela ut, även om jag absolut inte är där på uppdrag av föreningen.  I lördags skrev jag dock ned hemsidans adress på papper för intresserade, måhända någon hittar hit.

I övrigt inget nytt på mina vagnar. Väntar på brevbärarn,

/Leif

Peter

Jag kanske ska ordna så vi får bord intill varandra nästa år, så får jag ta med nått Legobygge igen nästa år.

Nextuz

Citat från: stegu skrivet 16 November 2013 kl. 15:04
För motorisering på sådana spår som visas här, med en slät gata med tiles i samma plan som spåret överallt, så skulle åtminstone jag kunna tänka sig att fuska och inte motorisera hjulen som går på skenorna, utan i stället sätta ett gummihjul mitt under vagnen som driver mot gatan. Men då måste man verkligen ha tiles mitt i spåret precis överallt. Kurvor och växlar blir naturligtvis litet av ett problem då, och även korsningar. Man behöver kanske sätta två hjul med något smart avvägt avstånd emellan för att det inte ska slira loss när ett drivhjul hamnar precis mellan två tiles som inte sitter kloss mot varandra i sidled. Om man lägger drivhjulet mot ena sidan i stället för i mitten så går det att lägga 1x4 tiles kant i kant hela vägen även i kurvor. Se bild.

Purister må rysa och tycka att jag hädar, men jag tycker huvudsaken är att det ser bra ut, inte att det funkar som på riktigt.

Efter det 150:e varvet så börjar det bli rätt fult om man använde gummihjul.. :/

LeifSpangberg

Motoriseringen är ett kapitel för sig, som går sakta framåt...

Men med tanke på instundande högtider och eventuell framtida nederbörd på Västkusten, har en del tidigare event-vagnar uppfräschats...

-

-

/Leif