Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

En del spårvagnar...

Startat av LeifSpangberg, 07 November 2013 kl. 19:56

Föregående ämne - Nästa ämne

LeifSpangberg

...känner jag att det kan vara dags för.

Nu är jag ju inte så där hemma på detta forum, så jag är inte riktigt säker på att jag är på rätt del-forum, men jag känner mig trygg att isåfall bli flyttad med hjälp av moderatorn.

Som sagt mitt stora intresse är rälsburna fordon, helst i stadstrafik. Sedan i somras har jag gått o klurat på hur man får ihop en scen av diggare på utfärd o Stockholms vagnarna under vänstertrafiken. Till hjälp finns ju naturligtvis de officiella seten, samt i mitt fall en inköpt MOC-spårvagn (märkt linje 4) som jag reproducerat o modifierat en smula. Resultatet bidde detta. Luftledningsstolparna är medvetet grova o inte så vackra, för så var det förr i tiden, och faktiskt än idag i vissa delar Stockholm, när man tycks tro att enbart järnvägsstandard duger.

Tanken är att tidpunkten är i slutet av augusti 1967, Dagen H står för dörren, och därmed slutet för innerstadsspårvagnarna. Alltså gäller det att hyra en spårvagn och köra runt överallt, med många fotostopp, för här gäller det att dokumentera !!

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Notera den relativt goda disciplinen vid fotograferandet. Stod någon ivägen, blev den raskt åthytt o flyttade sig.

Det finns mkt att göra ytterligare med vagnarna, ffa saxbygelns/strömavtagarens storlek ( tack för hjälpen S ) samt varför inte en motorisering. Tyvärr lär väl inte en 9V-motor direkt passa in utan det får bli en PF variant ( när jag väl förstått hur det skall gå till... ).

/Leif

bileam

Först C6-orna, och nu det här... Gillar båda två, spårvagnarna hade man kunnat sätta in i en Göteborgsmiljö idag och de hade passat perfekt in! Snyggt!

Anders67

Riktigt fint, jag blev särskillt intresserad hur du byggt vägen/plattorna så att rälsen ligger så snyggt i markplan, vill du berätta!?
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

carlmagnuso

ByggareDan

Jättefina spårvagnar och levande runtomkring  :D
C6-orna var ju också fina hoppas att kunna komma till Eskilstuna och se det live.

/ByggareDan

Nextuz

Vad vackert =)
Är de körbara? :)

Record

Ojoj vilka byggen! gillar dessa spårvagnar väldigt mycket.
Friskt satsat, hälften vunnet..

Stigge72

Snygga A25;or. :)

Var fick du tag på den första du nämnde? Vore kul att se en byggbeskrivning till den, och en bitlista, så man kan se vad som krävs för att bygga en egen. :)

AndersI

Härliga spårvagnar! Men bara 6-wide, så det är trångt att motorisera. Jag lyckades bara precis klämma ner fjärrstyrd motorisering i min 8-wide Norrköpingsspårvagn...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Majkel

Väldigt fina byggen du presenterar! Jag gillar att dessa är 6-wide. Jag fastnade även för det i sammanhanget något irrelevanta i storleken på tilesen som stenläggning, mycket snyggt det med.

LeifSpangberg

Tack för responsen. Dock vill jag än en gång klarlägga, att jag inte byggt ursprungsmodellen (linje 4) som de två andra vagnarna baseras på.

Förstlingen inköptes via en Tradera-kontakt i ett annat sammanhang. Detta skedde för 3-4 år sedan. Ngt namn har jag inte kvar, en hel del har hänt med hårddiskarna sedan dess, både de elektroniska o min egen neurofysiologiska. Jag vill dock minnas att konstruk-tören/trisen publicerade en av mina bilder (denna gång med min tillåtelse  ;) ), att användas som referensbild. Säkerligen är hen bekant i AFOL-sammanhang. Jag vill inte heller spekulera i vem hen är.

Citat från: Nextuz skrivet 07 November 2013 kl. 21:19
Vad vackert =)
Är de körbara? :)

Sorry, men nej. Inte ännu. Boggin är synnerligen enkel o lagom stor i sitt utförande... Men förslag emottages med tacksamhet  :D

Citat från: Anders67 skrivet 07 November 2013 kl. 20:32
Riktigt fint, jag blev särskillt intresserad hur du byggt vägen/plattorna så att rälsen ligger så snyggt i markplan, vill du berätta!?

Väldigt enkelt och absolut inte bits-ekonomiskt...
Fyll allt med 1x2 & 2x2 plates. För att undvika färgvariationer blir det bara DBG utåt sett ( tyvärr i detta exemplar bidde det en grön platta o fel färg på spåren, typiskt). Husen upphöjs naturligtvis med vanliga 2x4 klossar.

-

-

-

-

-

Citat från: stigge72 skrivet 07 November 2013 kl. 22:26
....Vore kul att se en byggbeskrivning till den, och en bitlista, så man kan se vad som krävs för att bygga en egen. :)

Byggbeskrivning o bitlista... Uppriktigt sagt skulle jag också önska mig en sådan. Förstlingen har försiktigt dissekerats (tur att man har erfarehet  :) ), för att sedan klura ut vad det är för sorts bit jag håller i, och framförallt vilken färg. Det var det värsta, när man är novis på detta. Nu skulle det förmodligen gå fortare, men när jag började för två år sedan, var det många gånger jag gav upp.

Citat från: AndersI skrivet 07 November 2013 kl. 22:43
Härliga spårvagnar! Men bara 6-wide, så det är trångt att motorisera. Jag lyckades bara precis klämma ner fjärrstyrd motorisering i min 8-wide Norrköpingsspårvagn...

Under sensommaren införskaffades en byggbeskrivning från eBay till en göteborgsk tvåaxlig vagn. Delar inköptes via BL, bara det tog några veckor innan jag förstod hur det fungerade... Då jag inte kunde bestämma mig för vilken färg jag ville ha, blev det några olika. Den bruna (som hade lite Lidingö-drag över sig) var synnerligen lätt att motorisera. Förvånat noterade jag att de var ju gigantiska jämfört med A25:an. Det var då jag lärde mig vad 6-wide kontra 10-wide betydde...

Beskrivningen till gatu-rälsen finns med i paketet på eBay, så den får ni inte av mig

Ibland kör vi spårvagnskaravaner, så kallade vagnuttag, i bostaden. Det förutsätter dock sträng kontroll över ekipaget man handhar. Krasch innebär att man får stå åt sidan ett varv. Avsyning av banvallen efteråt ett absolut krav, med tanke på priset på Lego bitarna... Samt inte minst husfriden.

-

-

Annars slår det mig att 6-wide för spårvagnar o 8-wide för tyngre kanske inte är så himlans tokigt. Men det är ju det här med motoriseringen...

Fortsättning följer

/Leif

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

AndersI

Din bruna är ganska lik min Norrköpingsvagn - http://www.swebrick.se/index.php?topic=4284.msg97740#msg97740 - fast min är 8-wide.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Stigge72

Framförallt passar A25:an som 6-wide, den var ju känd för att vara smäcker. I motsats till den bredare göteborgska M23:an.

stegu

För motorisering på sådana spår som visas här, med en slät gata med tiles i samma plan som spåret överallt, så skulle åtminstone jag kunna tänka sig att fuska och inte motorisera hjulen som går på skenorna, utan i stället sätta ett gummihjul mitt under vagnen som driver mot gatan. Men då måste man verkligen ha tiles mitt i spåret precis överallt. Kurvor och växlar blir naturligtvis litet av ett problem då, och även korsningar. Man behöver kanske sätta två hjul med något smart avvägt avstånd emellan för att det inte ska slira loss när ett drivhjul hamnar precis mellan två tiles som inte sitter kloss mot varandra i sidled. Om man lägger drivhjulet mot ena sidan i stället för i mitten så går det att lägga 1x4 tiles kant i kant hela vägen även i kurvor. Se bild.

Purister må rysa och tycka att jag hädar, men jag tycker huvudsaken är att det ser bra ut, inte att det funkar som på riktigt.