Hjälp med takteknik

Startat av MattiasKr, 05 November 2013 kl. 11:45

Föregående ämne - Nästa ämne

MattiasKr

Nybliven AFOL:are som återupptäckt hur kul det är att bygge efter att ha introducerat min dotter i Lego-världen.

Har plockat fram mina gamla 70- och 80-talsbitar och försöker nu bygga ett hus som hon kan ha till sina Friends-tjejer, och efter att ha spanat runt på olika forum så har jag fastnat för en takdesign jag gillar, nämligen den här: http://www.mocpages.com/moc.php/327477

Men jag kan inte riktigt förstå hur taket är ihopsatt. Har man använt sig av någon typ av 44728, men hur har man då fått till utrymmet för raden av runda 1x1 på taknocken? Och hur sitter de bitarna fast i framkanten? (Jag kan se att baksidan av huset är lite fuskbyggt för att få till placeringen av 49668.

Någon som kan komma med lite tips?

Myko

Utan att veta exakt hur de har byggt kan jag tänka mig att taken bara ligger på plats med nån bit som spärr så de inte glider ner.

o0ger

Det kan vara så att de har använt tex 44728, men den kan ju sitta en bit in i huset. Det går ju inte att se hur de har gjort på insidan. Eller så har de bara använt 3937c01 och så ligger bara helt enkelt en rad med 1x1 round bricks ovanpå alltihop.

Som Myko säger så kan det vara ås att allting bara ligger ovanpå huset med någon bit som ser till att det inte kanar ner. Tex skorstenen, som inte verkar vara ansluten i taket utan kommer upp underifrån.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Jag tycker inte att det ser ut som att takets lutning är 90 grader, så då kan de inte ha använt någon typ av bracket, utan snarare gångjärn.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

carlmagnuso

Kan också vara någon sorts technic-baserad lösning, möjligheterna är oändliga. Det är det jag gillar med Lego :)

o0ger

Just det, jag glömmer alltid bort Technic :)

MattiasKr

Ok, så vad ni säger är att det inte finns någon vedertagen lösning för hur det skall funka. Då får jag väl börja experimentera då =)

Selander

Jag gissar att Hoexbroe byggt ungefär som jag brukar göra, vilket innebär gångjärn (hinges) som sitter fast under tak-plattorna högst uppe vid takåsen.
Sedan är själva takåsen bara runda bricks 1x1 som ligger "löst" i den ränna som bildas mellan takhalvorna.

Se t ex:
http://www.swebrick.se/index.php?topic=3483.0