Technic-set i julklapp till 12-åring

Startat av TheFritz, 03 November 2013 kl. 18:25

Föregående ämne - Nästa ämne

TheFritz

Behöver lite råd angående en julklapp till en 12-åring

Han älskar technic och bygger ofta om sina byggen till egna bilar mm och sätter dit motorer och liknande.

Jag vill ju självklar ge honom lego i julklapp! Men.... Vad ska man satsa på? Ni som är lite mer hemma i technicvärlden kanske kan hjälpa mig när jag famlar i mörker?

Köpa mera motordelar? Isåfall vad ska jag satsa på? De enda motordelar som jag vet att han har nu är från

Vilket av de större seten under 1000kr är roliga?

Tack på förhand

/Fredrik

pehter aka ibbe

Av set skulle jag säga , den borde även ge material till flera egna bilar.

Sändare, 2 mottagare och 4 M-motorer har han, mottagare är alltid trevligt att ha flera. Några starkare motorer ger mer möjligheter när man bygger, Lego har precis släppt servomotorn som egen sats som jag är lite nyfiken på att testa, lite dyr men kan vara lite smidigare att kontrollera.
Du kan plocka ihop 1 2 1 , du får också en för under 1000 på Lego shop@home.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Nextuz

Citat från: TheFritz skrivet 03 November 2013 kl. 18:25
Behöver lite råd angående en julklapp till en 12-åring

Han älskar technic och bygger ofta om sina byggen till egna bilar mm och sätter dit motorer och liknande.

Jag vill ju självklar ge honom lego i julklapp! Men.... Vad ska man satsa på? Ni som är lite mer hemma i technicvärlden kanske kan hjälpa mig när jag famlar i mörker?

Köpa mera motordelar? Isåfall vad ska jag satsa på? De enda motordelar som jag vet att han har nu är från

Vilket av de större seten under 1000kr är roliga?

Tack på förhand

/Fredrik

Skulle nog råda o försöka få tag på en ... den innehåller mycke trevliga bitar... två motorer och en servo plus styrning för dessa...
den kostar mer än 1000kr, men är värd det.

Eigenbrötler

billigaste med roligaste delarna är enligt mig eller de är lekvänliga, och gula, samt att man får ett bra lass med LAs för att göra MOCs med


dessutom kan du få tag i båda två tillsammans för ca 1000:-
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Eigenbrötler

Citat från: Nextuz skrivet 04 November 2013 kl. 11:54
Citat från: TheFritz skrivet 03 November 2013 kl. 18:25
Behöver lite råd angående en julklapp till en 12-åring

Han älskar technic och bygger ofta om sina byggen till egna bilar mm och sätter dit motorer och liknande.

Jag vill ju självklar ge honom lego i julklapp! Men.... Vad ska man satsa på? Ni som är lite mer hemma i technicvärlden kanske kan hjälpa mig när jag famlar i mörker?

Köpa mera motordelar? Isåfall vad ska jag satsa på? De enda motordelar som jag vet att han har nu är från

Vilket av de större seten under 1000kr är roliga?

Tack på förhand

/Fredrik

Skulle nog råda o försöka få tag på en ... den innehåller mycke trevliga bitar... två motorer och en servo plus styrning för dessa...
den kostar mer än 1000kr, men är värd det.



värt att notera: "el-prylarna" i 9398 kostar 1064:- att köpa löst från S@H, 9398 kostar 1389:- på stor o liten. alltså runt 300 spänn kostar all "plast" i 9398, vilket är rätt mycket delar, så den är ju ett bra köp den med...
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

TheFritz

Tack för alla tips ni gav mig!

Nu har jag lite att fundera på, får se vad det kan tänkas bli?

Själv gillar jag ju bäst, men frugan är med och ska inhandla, så vi får väl se om vi kan "gå över budget" eller inte?
Blir förmodligen att köpa ett komplett set och inte bara lösa motordelar? Känns på något sätt inte lika roligt att ge bort lösa motordelar öven om han kanske tom har roligare med dom efteråt?




Eigenbrötler

9398 är bästa set om man vill ha motordelar, rent ekonomiskt. plasten är ju nästan gratis i den lådan :)
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

TheFritz

Citat från: Eigenbrötler skrivet 05 November 2013 kl. 21:04
9398 är bästa set om man vill ha motordelar, rent ekonomiskt. plasten är ju nästan gratis i den lådan :)
Ja, och sen är ju modellen riktigt sjysst också! Tyvärr verkar inte frugan lite sugen på den? Men det är ju ett tag kvar till jul, så jag ska försöka övertala henne :-)

TheFritz

Nu har jag införskaffat följande delar till julklappen:

Light
L-Motor
Servo Motor
XL Motor

Ska jag vara ärlig är jag så pass dålig att jag knappt vet vad jag köpt utan undrar mest om han har nytta av detta? Som jag nämnt tidigare så vet jag att han har motordelar från . Behöver jag köpa något mer för att han ska kunna använda de här delarna?

Tacksam för all hjälp jag kan få för att skapa en kul julklapp till honom.

Illuwatar

Ett par 58123bc01 skadar inte heller - observera att det är version två (det finns två av dessa i 8043, men inte säkert att de är V2 - du kan kolla om de är märkta). V2 har bättre motorelektronik som hanterar dessa L- och XL-motorer bättre.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

TheFritz

Citat från: Illuwatar skrivet 26 November 2013 kl. 07:34
Ett par 58123bc01 skadar inte heller - observera att det är version två (det finns två av dessa i 8043, men inte säkert att de är V2 - du kan kolla om de är märkta). V2 har bättre motorelektronik som hanterar dessa L- och XL-motorer bättre.
Okej, det ska jag kika på. Han behöver inga fler sladdar eller så för att koppla ihop det?

Illuwatar

Om längden på sladdarna räcker behövs inget utöver det som redan är förmonterat på motorer, mottagare och belysning.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se