Final Fantasy projekt - avvisat?!

Startat av jalex, 16 Oktober 2013 kl. 21:16

Föregående ämne - Nästa ämne

jalex

För mitt senaste projekt på CUUSOO så har jag byggt motorcykeln som Cloud använder i filmen Final Fantasy - Advent Children. Se bilder nedan. Jag har verkligen lagt ner mycket arbete på det, och sett fram emot att få det publicerat, så jag blev besviken när jag fick detta mail efter att jag submittat det:

Hi jalex,

We reviewed your recent project submission:

Final Fantasy - The Fenrir
http://lego.cuusoo.com/ideas/view/51511

Your project refers to a brand or licensed property that contains content or themes that do not fit the LEGO Group's standards for appropriate content. Remember that LEGO is a toy company, so we're careful to only produce products we deem appropriate for children. For details, please see the Acceptable Project Content section of the Project Guidelines and House Rules (http://lego.cuusoo.com/guidelines).

LEGO CUUSOO will not accept a project submission based on this brand or licensed property. Decisions about how a property fits our standards are made at the sole discretion of the LEGO Group. Projects related to the below topics are not allowed. We will decide how a project fits these standards at our discretion.

* Politics and political symbols
* Religious references including symbols, buildings, or people
* Sex, drugs, or smoking
* Alcohol in any present day situation
* Swearing
* Death, killing, blood, terrorism, or torture
* First-person shooter video games
* Warfare or war vehicles in any modern or present-day situation
* Racism, bullying, or cruelty to real life animals

You can still share your creation with the world on a photo sharing site like Flickr (http://www.flickr.com) or on our own bookmarking site, ReBrick (http://rebrick.lego.com).

Sincerely,

LEGO® CUUSOO
http://lego.cuusoo.com/

Jag undrar om ni kan förstå varför detta projekt blev avvistat, och om det är någon idé att överklaga deras beslut?

Kanske det är något som jag missat, men jag är inte helt säker på vad de syftar till som inte är lämpat för barn (förutom att modellen i sig kanske inte är så lekvänlig). Men filmen i sig är måttligt våldsam, utan blod och mycket orealistisk. Våldet tycker jag inte är värre än det i Lord of the rings eller Batman. På imdb.com står det t ex "The original version is appropriate for ages 10 and up, while the extended re-release is appropriate for ages 12 and up."

Sen vet jag inte om det är handlingen i filmen som de inte tycker är så lämplig. En del av handlingen är ju om barn som är infekterade av ett farligt virus och som sen blir kidnappade av antagonisten. Men det slutar ju lyckligt.

Eller tror ni det är något annat som de inte ansett vara olämpligt? Det är inte hela världen detta, men vore intressant att höra era tankar om det.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

mechamike

Kan vara så att Cuusoo fått på sig att ta ned ditt projekt redan i lindan för att de fått arga mail från rättighetsinnehavarna..

?

jalex

Citat från: mechamike skrivet 16 Oktober 2013 kl. 21:22
Kan vara så att Cuusoo fått på sig att ta ned ditt projekt redan i lindan för att de fått arga mail från rättighetsinnehavarna..
Du menar att de redan kan ha kollat med rättighetsinnehavarna? Det verkar dock som i mailet att de pekar på att innehållet i det jag skapat modellen utifrån (filmen eller Final Fantasy som helhet) går emot deras standarder. Samtidigt har de ju själva licenserade teman vars filmer riktar sig till äldre barn, och det finns flera Cuusoo projekt baserade på filmer och serier som har högre åldergräns än detta. Så jag funderar på vad i så fall de inte kan ha godkänt.

mechamike

Har för mig att Karen från Cuusoo på Norrköpingsträffen pratade att ibland så fort vissa saker kom upp så fick de påhopp om att visa varumärken inte fick finnas hos Cuusoo från de som ägde varumärket.. kan tänka att Konami? sitter på nått annat avtal som gör att du inte får lägga upp det på Lego..
?

jalex

Citat från: mechamike skrivet 16 Oktober 2013 kl. 22:26
Har för mig att Karen från Cuusoo på Norrköpingsträffen pratade att ibland så fort vissa saker kom upp så fick de påhopp om att visa varumärken inte fick finnas hos Cuusoo från de som ägde varumärket.. kan tänka att Konami? sitter på nått annat avtal som gör att du inte får lägga upp det på Lego..

Ja det kan ju vara något sådant med licensen... Men projektet hann ju aldrig bli publikt så de (tror det är Square Enix som äger det) fick ju aldrig tillfälle att se det, och det finns dessutom två Final Fantasy projekt uppe sen förut. Fast det kan ju vara att de inte brytt sig om att ta ner dem projekten.

dalle

Det kan vara så att de fått påbackning på de tidigare projekten och inte vill släppa fram ett till.

jalex

Citat från: dalle skrivet 17 Oktober 2013 kl. 06:23
Det kan vara så att de fått påbackning på de tidigare projekten och inte vill släppa fram ett till.

Jo det kanske är så det är. Har mailat och frågat i alla fall. Kan ju vara bra att veta. Tack för era svar!

jalex

Har fått ett svar från dem nu:

Hi Johan,

Thanks so much for writing and for understanding our decision, which we know is disappointing. To answer your question, we've decided not to accept projects based on the franchise Final Fantasy to be considered on LEGO CUUSOO.

If a project submitted is based on an existing game, movie, TV show, or other brand requiring a license (commonly referred to as "intellectual property" or an "IP"), we make a determination on a case-by-case basis whether or not the IP referenced meets the Acceptable Content Standards within our Guidelines. We have determined that the IP you submitted does not meet these standards and have decided not to approve it for LEGO CUUSOO.

Please bear in mind, any project that reaches 10,000 supporters must pass our LEGO Review Board and a brand-fit analysis before it could be considered as a product. In this case, we already know that the licensed property you are referring to does not meet the qualifications. If you would like to share this creation with other fans, we recommend you check out ReBrick. This is a LEGO-specific social bookmarking platform that is designed for our 13+ community. We apologize for any disappointment caused by our decision and encourage you to post other creative and interesting ideas on LEGO CUUSOO.

Thanks for your understanding.

Kind Regards,

LEGO® CUUSOO
http://lego.cuusoo.com

Så det verkar som att de kommit fram till att Final Fantasy helt enkelt inte matchar deras guidelines.