Leta reda på vilka BrickLink stores som har det du vill ha

Startat av tellblom, 14 Februari 2010 kl. 19:16

Föregående ämne - Nästa ämne

tellblom

Antar att det är mer än jag som inte är helt nöjd med wanted listan på bricklink.

Blev lite putt igår när jag letade udda saker så jag skrev ihop ett litet program som letar reda på vilka Stores som har de bitarna du letar efter.

Ny windows version finns av getStores!
Använd inte nedanstående den är gammal och funkar inte längre
Använd denna: http://www.tellblom.se/lego/getstores/download.html
/Martin

Så här funkar det:
Skapa en fil med namnet parts.txt (om den inte är skapad kommer programmet skapa en tom åt dig)
skriv de delar du söker efter på följande sätt
4844:1:Black
en per rad och om du inte bryr dig vilken färg det är skriv "Any" (Du måste skriva färg

Detta är INTE gjort för att söka vanliga bitar utan för att söka udda bitar som finns i samma store så man slipper massa frakter

Programmet skapar en fil som heter stores.summery som innehåller "BricklinkStore namn" samt "Partnumber"

Programmet finns för dem som vill använda och hoppas det hjälper några av er som letar efter udda bitar

OBS detta är en beta och har en hel del begränsningar!
Du måste starta programmet 2 ggr innan det funkar första gången (första gången skapas en INI fil som krävs, och andra den tomma parts.txt filen)
Blandannat kan du inte söka efter samma bit med olika färger (det kommer lugn)
Programmet sorterar inte bort de STORES som inte har alla bitar (kommer inom kort)
Länkarna i Stores.summery funkar INTE
Färger som Blue tar även med Blueish Grey, Light Blue mm
Det finns säkert MASSA buggar men har testkört det idag med de sakerna jag söker efter och det har funkat bra.

Detta lilla program finns att hämta här och är kompilerat för PC x86
http://www.tellblom.se/lego/GetStore.exe

/Martin

Superkalle

Jag är inte riktigt med på vilket problem som programet löser, dvs vad är det som inte funkar på BrickLink idag? Kan du förklara.

Anders Nolberger

Låter intressant! Hur tar du reda på vilka stores som har vilka bitar? Kör en sökning och parsar html?

tellblom

Så här:
Jag vill ha dessa bitar så jag kan bygga en piratbåt:
2560:3:Brown
2557:1:Brown
2559:1:Brown
4790:1:Brown
4844:1:Black
2539:1:Any
2538:1:Black
2537:1:Black

Programmet letar upp vilka Bricklink affärersom har dessa bitar och skapar en fil som listar alla affärer så man kan se de affärer som har samtliga bitar.

Min erfarenhet av BrickLink wanted Items är att den talar inte om EN affär som har de bitar du vill ha

På detta sätt kan man minska på tiden det tar att leta upp bitarna

Anders: Jepp kör en websökning och parsar htlmkoden

/Martin

P.S
Det kanske bara är jag som tycker detta är ett problem men är det någon annan som tycker det är meckigt så testa 
D.S

Kwagge

jag väljer by shop i bricklink, då sorteras det så man ser vem som har alla delarna som jag har valt...

/Kwagge

Mirandir

Citat från: Kwagge skrivet 14 Februari 2010 kl. 22:04
jag väljer by shop i bricklink, då sorteras det så man ser vem som har alla delarna som jag har valt...

/Kwagge

Precis. Wanted->By shop och med "Sort by" satt till "Lots (Unique)" ger en lista med butiker sorterad efter de butiker som har flest av bitarna på wanted listan. Listan kan även filtreras efter region eller land m.m.
Legobloggen: http://legobloggen.com

Anders Nolberger

Jo men om första butiken inte har allt hur tar man då reda på en butik som har resten? Man får ju bara reda på hur många av samtliga bitar som varje butik har. Med ett sånt här program kan man sortera ut ett fåtal butiker som har allt tillsammans och dessutom optimera för pris. Kan bli riktigt bra.

tellblom

Som jag tidigare nämt är det inget för standardköp utan för udda köp.

Wanted -> By Shop har inte funkar för mig (iallafall inte i piratskepps sökandet)

/Martin

shiftaltcmd

Perfekt för att minimera antalet butiker man måste handla ifrån.

Bra jobbat!

Superkalle

OK, nu förstår jag bättre vad programmet gör. Tyvärr får jag inte det att fungera - det skapas ingen "stores.summery", bara .result och .amount. Sen hänger det sig programmet och går inte att stänga ner. Jag kör Windows 7 64-bit om det kan vara till någon hjälp.

Även om programmet skulle fungera, är jag fortfarande inte riktigt med på vad skillnanden är mot "Wanted > By Shop" när man väljer att söka med valet "Lots (Unique). De butiker som har samtliga bitar hamnar ju överst i sökresultatet med samma antal Lots (Unique).

Mitt problem brukar dock vara samma som AndersNolberger är inne på - att det aldrig finns någon butik som har alla de bitar jag behöver.  En butik har en bit, men saknar en annan osv. Då hamnar man i nästa optimeringsproblem: hur hitta minsta antalet butiker som tillsammans har de bitar jag behöver, och till lägsta pris. Kan du lösa det, har du en killler-application på gång  ;)

tellblom

Kör själv på en 64 bitars win7 och det funkar.

Hur ser din parts.txt fil ut?

Har fixat en ny version som skapar en simpel websida istället, sorterat på mest träffar högst upp

Samma länk som tidigare

Superkalle

Nu funkar det med senaste versionen. Dock ett problem - lägger in föjande i parts.txt:

3005:1:Lime
3004:1:Lime

Men får inte träffar på några butiker (stores.htm är tom).

tellblom

Har hittat felet,

Den får förmycke resultat tillbaka, skall fixa återkommer med ny version ;)

/M

tellblom

Så nu finns ny version.

Färgen anges numera som kod och inte i text. Programmet skapar en fil med koder man kan använda men alla koder som finns på bricklink funkar.

Håller på med sorteringsrutinen som placerar billigaste överst men den e lite krånglig :)

Samma länk som tidigare

Superkalle

OK, det börjar arta sig  :)
Lägg gärna till som input-kriterie att man får ange condition (N(ew), U(sed), A(ny) (=Default)).
Går det att få butikens land i output-filen så vore det toppen. Själv köper jag nämligen helst inom EU för lägre frakt och noll-risk att man åker på tull.

Upptäcker för övrigt att en funktion i GetStore som inte finns i BrickLinks "Wanted > By Shop" är totalpriset per butik. Intressant.