Hur kombinera mitt och sonens intresse för Lego?

Startat av Keadtv, 13 September 2013 kl. 19:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Keadtv

Funderar på om Lego kan bli den hobby jag aldrig haft... Jag har aldrig byggt som barn, det var brorsans intresse, men nu med två egna barn inser jag vilket nöje det finns i dessa plastbitar. Själv gillar jag att sortera och ordna upp, sonen (6 år) vill bygga efter instruktion och sedan leka och dottern (4 år) vill bara ha alla bitar som är lila och rosa.
Det jag funderar på är hur ni gör tillsammans med era barn? Sonen har jättebra koll på vilka bitar som hör till vilket set, men jag får sortera ihjäl mig. Jag vill ju inte dräpa bygg- och lekglädjen genom att tjata alltför mycket om att städa och hålla ordning.
Om jag nu skulle satsa på att börja köpa "eget" lego, hur skiljer vi på det?

KizzE

Citat från: Keadtv skrivet 13 September 2013 kl. 19:46
Funderar på om Lego kan bli den hobby jag aldrig haft... Jag har aldrig byggt som barn, det var brorsans intresse, men nu med två egna barn inser jag vilket nöje det finns i dessa plastbitar. Själv gillar jag att sortera och ordna upp, sonen (6 år) vill bygga efter instruktion och sedan leka och dottern (4 år) vill bara ha alla bitar som är lila och rosa.
Det jag funderar på är hur ni gör tillsammans med era barn? Sonen har jättebra koll på vilka bitar som hör till vilket set, men jag får sortera ihjäl mig. Jag vill ju inte dräpa bygg- och lekglädjen genom att tjata alltför mycket om att städa och hålla ordning.

Hur skiljer ni på det? Jo du köper en massa lego, barnen bestämmer om det, du gör vad dom säger du ska göra med legot :)

ponta_ed

Citat från: Keadtv skrivet 13 September 2013 kl. 19:46

Keadtv

Jag misstänker att det blir något sådant :)
Min man är dock inte så imponerad av att jag köper "prylar till barnen i parti och minut".

bj-brick

Olika Lego för vuxna och barn. Då kan man kombinera lekglädjen och nördigt AFOLande. Mitt Lego är så sorterat att det inte är lekvänligt - och barnens Lego i en stor låda.

Record

Jag har en son 4,5år, och  hur hemskt det än kan låta, så får han inte leka med mitt lego alls, det är mitt bara mitt, jag har det på ett rum, inte i nått "allmänt" rum, rummet är inte låst utan han kan gå in om han vill, men det gör han inte om jag inte är med, men då vi är där så får han leka med vissa modeller, sen får han eget lego ibland+att han har en massa beg lego som han kan leka med. För mig har det varit ganska enkelt, han har sen han blev född varit präglad efter att det jag har på legorummet är mitt, och där får han vara med mig.

Sen beror det på vad du tänker köpa kan jag tänka, blir det dussinlego, eller mer åt det vuxna hållet typ CC-hus, större exclusiva modeller? Barn sliter ju nartuligt mer på legot, och börjar man köpa lego för 1000-tals kronor setet, så blir det nog automatiskt så att man inte bara stuvar ner det i någon hobbylåda och rör runt med det.

Hur har du tänkt, kommer du samla för att du vill ha det i skick, komplett?
Vill du ha bitar till att fribygga? moc´s?

Jag kan ju förslå att du typ köper nått parti, till dig och sonen tex 20kg, med lite beskrivningar osorterat, då har ni ju nått ni kan pyssla med tillsammans, sen håller du dina modeller, för dig själv. 
Friskt satsat, hälften vunnet..

marpe

lindyhep

Jag är också med Record. Mitt lego är mitt lego.
Sen att det råkar vara exakt samma saker som barnen gillar att leka med gör det ju lite svårare förstås. Fast jag har också ett eget rum. Ibland är det tom låst där.

Det är väl lite som om du t.ex målar och inte vill att barnen använder dina penslar till att måla vattenfärg med.

tellblom

Den diskussionen har varit uppe förut och de är som tidigare nämnts, hemma har vi allas lego också har vi pappas lego. Pappas lego får man bara röra när pappa är med och om man frågar först. Dottern har det helt klart för sig och talar med glädje om reglerna för sina kompisar.

Skafte

Min fyraåring förklarade för vänner som skulle visas pappas legorum: "Man får inte ta på något, men om något går sönder då gömmer man det så inte pappa hittar det!"  ::)

Roger Brickjet

Citat från: Skafte skrivet 13 September 2013 kl. 23:21
Min fyraåring förklarade för vänner som skulle visas pappas legorum: "Man får inte ta på något, men om något går sönder då gömmer man det så inte pappa hittar det!"  ::)
haha, helt underbar kommentar!

Keadtv

Eftersom jag är i uppstartsfasen, eller kanske egentligen i fasen innan det, har jag ingen plan. Jag funderar på om det är genomförbart, hittills har allt lego tillhört barnen. Jag är rätt mesig när det gäller att kräva mitt utrymme.
Jag tänker att jag gör som Record föreslår och köper en blandlåda som vi jobbar med tillsammans. Jag sorterar och tar fram byggbara modeller, sedan bygger vi tillsammans. Jag får under tiden känna på hur jag vill ha det.
Har de flesta här "alltid" hållit på med Lego och har med sig en samling från barnsben? Är nyfiken på om någon börjat i vuxen ålder och hur det växt fram i sådana fall.

Skafte

Citat från: Keadtv skrivet 14 September 2013 kl. 07:09
Har de flesta här "alltid" hållit på med Lego och har med sig en samling från barnsben? Är nyfiken på om någon börjat i vuxen ålder och hur det växt fram i sådana fall.

Läs den här tråden: http://www.swebrick.se/index.php?topic=14.0, "Vilka vi är". Här berättar många att de, precis som du, hittat Legohobbyn genom barnens byggande. Presentera gärna dig själv också! Välkommen hit!  :)

Larry Lars

Tror nästan inte man kan få kalla sig AFOL om man delar legosamlingen med sina barn. ;)

Börja med att köpa något riktigt "fancy" som under inga omständigheter kan vara tänkt för barnen. Vänj familjen vid tanken att detta är ett intresse du har och som, i och med ditt välbefinnande gynnar familjen, men som inte behöver delas av dem. Vidare kan du kanske släppa lite på sorterandet av barnens bitar. Där kanske kreativiteten mår bra av det kaos som du inte vill ha i ditt hobbyutövande.

Här hemma har vi fyra legosamlingar som hålls separerade från varandra. Nu är barnen i tonåren och har bett att få ställa undan bitarna, så nu förvaras allt samman i mitt legorum i källaren.

Jag har byggt av och till hela livet och alltid haft en samling pågående, så ingen "Dark Age" att tala om. Barndomslegot jag delade med mina bröder blev kvar när jag flyttade hemifrån och fortsatte att samla på ny kula. När jag fick mitt första barn föll det sig så att min samling blev den gemensamma som hans bitar hamnade i. En knippe set från det allra första Star Wars-Legot blev sedan starten på den alldeles egna samling jag drunknar i för närvarande. :)

Jag har alltid varit generös med att låta andra riva, bygga och leka bland mina bitar, men det handlar väl mer om vad man har för ordning på bitarna och hur repfritt det måste vara.

Det bästa med legohobbyn är nog att det är ett intresse det är lätt att dela med andra, men en alldeles egen samling MÅSTE man ha. ;)

/Larry Lars.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Record

Citat från: Keadtv skrivet 14 September 2013 kl. 07:09
Eftersom jag är i uppstartsfasen, eller kanske egentligen i fasen innan det, har jag ingen plan. Jag funderar på om det är genomförbart, hittills har allt lego tillhört barnen. Jag är rätt mesig när det gäller att kräva mitt utrymme.
Jag tänker att jag gör som Record föreslår och köper en blandlåda som vi jobbar med tillsammans. Jag sorterar och tar fram byggbara modeller, sedan bygger vi tillsammans. Jag får under tiden känna på hur jag vill ha det.

Jag kan bara svara för mig själv, och jag kan säga att jag byggde med lego som barn, kanske fram till 10-13års åldern när andra intressen tog över, är nu 36år, och började med lego igen 2009 när jag fick min son.
Då tog jag hem mitt lego, som jag hade haft som barn, och började leta sidor med beskrivningar, och då hamnade jag av en slump på swebrick, där jag köpte mitt första AFOL set, , sen var det helt kört för mig, det har blivit ganska mycket sen dess.

Det är inte det att jag har brist på hobbys, utan mest är det tackvare  swebrick som det har tagit denna utveckling, man har träffat så mycket trevliga människor och fått så många nya vänner fått uppleva så mycket genom detta.
Som en av vännerna "Tobbe Arnesson" brukar säga om våra träffar i Dalarna, "det är legot som för oss samman" men man får ut en massa annat av detta, som liksom får på köpet :)

Jag tror som du skriver att det kan vara bra att känna efter, man skall ju gilla att bygga med bitarna, det viktiga är ju inte att man har 100-tusentals bitar, utan att det ger något att hålla på med dom,
själv har jag legot som något jag kopplar av med, rensar hjärnan man får tänka på annat en stund, sen är det så jäkla kul också att skapa något med alla dessa bitar, nått att pilla med, sen finns det alla typer här, samlare, maniska sorterare, moc´are mm, så man hittar alltid något som passar en känns det som.
Friskt satsat, hälften vunnet..