Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Mod-91

Startat av bj-brick, 11 September 2013 kl. 19:06

Föregående ämne - Nästa ämne

bj-brick

Hur skulle Legos utbud och gamla set se ut om man gjorde om dem idag? Ungefär där började jag fundera och landade i projektet Mod-91.

Mod står för två saker. Dels AFOL-termen MOD, det vill säga modifierad. Men i mitt projekt står det också för moderniserad. Och 91 kommer från året det handlar om. År 1991 är nog ett av de bästa åren för en Citybyggare som undertecknad. Jag var redan på väg in min dark-age och byggde mest i smyg. Det finns framförallt många set som fått senare set som efterföljare.

Lite regler har jag i projektet.
- Varje set ska i grunden vara detsamma i storlek och funktion som det var avsett.
- Det ska vara rimliga bitar som skulle kunna vara med i ett officiellt set.
- Varje MOD ska innehålla några moderna bitar (från de senaste tre-fyra åren).
- Minifigurerna kan med fördel moderniseras till nya ansikten och kroppar.

Urvalet är från butikskatalogen från 1991 och avser temat Stad. Varje set kommer få en egen post i tråden.

bj-brick

Och vi startar Mod-91 med setet . En tevebil som i sin enkelhet är väldigt trevlig. Den största förändringen jag gjort i setet är att lägga till en reporter. I övrigt är bilen något förlängd och lite andra smådetaljer som är ändrade.

MartinAberg

Detta verkar vara en tråd helt i min genre, kommer följas med förtjusning.

Tv-bilen ser ju mycket modernare ut. Ny ruta va?

bj-brick

Samma ruta faktiskt! Hoppas tråden ska väcka lite gamla minnen!

Barbaroux

Citat från: bj-brick skrivet 11 September 2013 kl. 19:51
Samma ruta faktiskt! Hoppas tråden ska väcka lite gamla minnen!

Det får mig att minnas min gamla TV-buss, . Kan bli en kul tråd med mycket nostalgi.

mechamike

Citat från: Barbaroux skrivet 11 September 2013 kl. 20:31
Citat från: bj-brick skrivet 11 September 2013 kl. 19:51
Samma ruta faktiskt! Hoppas tråden ska väcka lite gamla minnen!

Det får mig att minnas min gamla TV-buss, . Kan bli en kul tråd med mycket nostalgi.

ditto!! kom med att tänka på min 664-1:a
?

shutter

Helt klart förlängd buss.
I dag skulle allt större än personbil vara 6-wide ;)
kul idé.

Bizzy78

Riktigt kul tråd.
Jag tänkte göra något liknande med dom gamla 80 tals technic seten  8)

bj-brick

Citat från: shutter skrivet 11 September 2013 kl. 21:11
Helt klart förlängd buss.
I dag skulle allt större än personbil vara 6-wide ;)
kul idé.

Haha, ja 6-wide känns lite... modernt... Jag tänkte passa på att frossa i gammal hederlig 4-wide!

bj-brick

Nästa set i ordningen, har lite teveanknytning. Det är en safaribil som hade den revolutionerade uppfinningen med böjbara axlar som gav terrängkänslan en extra skjuts. Jag har behållit dem röda axlarna men bytt ut däcken mot betydligt modernare och sen bland annat flyttat in framlyktorna i mitten, lite mer som på en Land Rover. Sen har jag lagt till ett extra djur också, en spindel.

bj-brick

Idag blir det en brandstation. Inte den snyggaste Lego gjort men ändå en brandstation. Det är samt att jag lite spontant slagit ihop den med  , en helikopter. Det känns lite overkill, även 1991, att ha två brandhelikoptrar... Rent allmänt kan sägas att modifieringen har handlat om att göra bilar och byggnad lite rundare. Men utan att för den delen ta bort det karaktäristiska från hur det såg ut från början. Man ska tydligt känna igen den.

Barbaroux

Citat från: bj-brick skrivet 12 September 2013 kl. 16:41
Nästa set i ordningen, har lite teveanknytning. Det är en safaribil som hade den revolutionerade uppfinningen med böjbara axlar som gav terrängkänslan en extra skjuts. Jag har behållit dem röda axlarna men bytt ut däcken mot betydligt modernare och sen bland annat flyttat in framlyktorna i mitten, lite mer som på en Land Rover. Sen har jag lagt till ett extra djur också, en spindel.

Återigen så får du mig att tänka på ett av mina gamla set nämligen Photo Safari.

bj-brick

Citat från: Barbaroux skrivet 13 September 2013 kl. 17:42
Citat från: bj-brick skrivet 12 September 2013 kl. 16:41
Nästa set i ordningen, har lite teveanknytning. Det är en safaribil som hade den revolutionerade uppfinningen med böjbara axlar som gav terrängkänslan en extra skjuts. Jag har behållit dem röda axlarna men bytt ut däcken mot betydligt modernare och sen bland annat flyttat in framlyktorna i mitten, lite mer som på en Land Rover. Sen har jag lagt till ett extra djur också, en spindel.

Återigen så får du mig att tänka på ett av mina gamla set nämligen Photo Safari.

är ju mycket bättre än . Gillar släpet!

bj-brick

Det anda brand-setet som fanns 1991 var 6593, en stegbil med pumpvagn. Lite nya bitar och lite mer blåljus samt en modern stege. Pumpvagnen har också fått en glänsande motor.

bj-brick

Efter lite uppehåll i projektet (GTA V och lite andra distraktioner kom i vägen), så fortsätter vi med som är ett trevligt litet sommarhus. Det har fått nya fönster, ny dörr och lite ny inredning. Skorstenen har också fått lite modernisering.