AFOL vs AFOL 2013: Kvartsfinal 3

Startat av Skafte, 07 September 2013 kl. 19:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Från tävlingsledningen:

På grund av att byggaren till Örebro Slott missat regeln om att bara använda bitar som finns eller har funnits i produktion hos LEGO, har bidraget tyvärr diskvalificerats. Byggaren har fått erbjudande att ändra på sitt bidrag och inom två dagar skicka in nya bilder på ett, enligt reglerna, giltigt bidrag, men har av tidsskäl tackat nej. Att avsteget inte uppdagades förrän bilderna var offentliga berodde på att tävlingsledningen (Skafte den godtrogne) litade på att digitala bidrag följde reglerna, och påpekade därför inte felaktigheterna när bilderna kom in. Byggaren hoppas dock kunna visa upp ett Örebro Slott i riktig plast framöver - vilken färg det blir på torntaken är ännu oklar.  8)

Detta innebär att Stora Karlsö Fyr går vidare till semifinal.

Örebro Slott vs Stora Karlsö Fyr

Örebro Slott

Örebro Slott ligger i mitt i centrala Örebro, och är – jämte Svampen – ett av två byggnadsverk som starkt förknippas med Örebro. Slottet är omgärdat av en vallgrav som Svartån rinner igenom, och broarna runt omkring brukar sommartid svämmas över av turister som vill bli förevigade mot denna vackra bakgrund. Slottet har anor från 1300-talet, men har byggts om i flera omgångar. Genom åren har även användningen skiftat; från att ha ursprungligen fungerat som försvarsanläggning, har det därefter använts som sammanträdeslokal för riksdagen, som fängelse och som residens för landshövdingen.

Stora Karlsö Fyr

Stora Karlsös fyr ritades av fyringenjör Johan (John) Höjer och stod klar 1887. Byggnaden är unik i Sverige med sitt ihopbyggda fyrtorn och bostadshus, och det sägs att Höjer var inspirerad av franska slott när han designade byggnaden. Fyren var bemannad av 2-4 personer från 1887 till 1974, men är sedan dess automatiserad. Den sluttande betongplattan framför fyren är till för uppsamling av regnvatten som rann ned i brunnen till höger.

shutter

Oj vilken omgång! Två så fina byggen... jag röstar på båda ;)

mechamike

CitatDenna gång är det tillåtet att bygga i LDD - under förutsättning att de bitar som används finns tillgängliga i rätt färger. Det skall alltså vara möjligt att bygga det hela på riktigt. Vi ser helst att digitala bidrag är POV-ray-renderade.

Är den biten struken? 

1x1 tile transclear finns väl inte? 98100 Brick, Round 2 x 2 Truncated Cone och 60849  Minifig, Utensil Hose Nozzle Elaborate 4592 Lever Small Base finns väl inte heller i darkblusih grey/mörkgrått?

Bidrag ska väl gå att bygga? (Och Örebro slott (snyggt som det är)) går ju inte att få till i bitar som på bilderna vad jag kan se. :'(
?

Roger Brickjet

Citat från: mechamike skrivet 09 September 2013 kl. 09:55
CitatDenna gång är det tillåtet att bygga i LDD - under förutsättning att de bitar som används finns tillgängliga i rätt färger. Det skall alltså vara möjligt att bygga det hela på riktigt. Vi ser helst att digitala bidrag är POV-ray-renderade.

Är den biten struken? 

1x1 tile transclear finns väl inte? 98100 Brick, Round 2 x 2 Truncated Cone och 60849  Minifig, Utensil Hose Nozzle Elaborate 4592 Lever Small Base finns väl inte heller i darkblusih grey/mörkgrått?

Bidrag ska väl gå att bygga? (Och Örebro slott (snyggt som det är)) går ju inte att få till i bitar som på bilderna vad jag kan se.

Bra fråga, kollade på telefonen igår och tänkte inte riktigt på färgerna då. 1x1 tile finns men för det priset är det nästan som att den inte finns ändå :)

mechamike

Citat från: Roger Brickjet skrivet 09 September 2013 kl. 10:12
Bra fråga, kollade på telefonen igår och tänkte inte riktigt på färgerna då. 1x1 tile finns men för det priset är det nästan som att den inte finns ändå :)

Ah så det finns q bitar som slunkit ut.  :D Jag kollade bara i "known colors"  för den finns ju inte med i något set.
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=3070b  (hmm då får det bli en BL order till idag..) ::)
?

Skafte

Omröstningen i denna kvartsfinal är avbruten. Alla inblandade har meddelats och vi väntar med spänning på upplösningen. Under tiden kommer kvartsfinal 4 påbörjas tidigare än beräknat.

All hatpost skickas till mig, det är jag som gjort fel.  :)

Nextuz

Citat från: Skafte skrivet 09 September 2013 kl. 10:28

HAHA...

Tur du sitter på ön utan broförbindelse :P

mechamike

Citat från: Nextuz skrivet 09 September 2013 kl. 12:17
Citat från: Skafte skrivet 09 September 2013 kl. 10:28

HAHA...

Tur du sitter på ön utan broförbindelse :P

Jag får väl ta färjan över och hjälpa till och sprätta upp..  det är ju lite mitt fel med som uppmärksammade det hela. :-[
?

marpe

Jag tänkte också att det var ett regelbrott först, men ändrade mig sen. Avstod från att rapportera av flera skäl.

1. Biten finns att köpa på BL. Den har funnits där länge. Mer än ett år.
http://www.bricklink.com/search.asp?itemID=9081&colorID=12

Citat från reglerna

"Denna gång är det tillåtet att bygga i LDD - under förutsättning att de bitar som används finns tillgängliga i rätt färger. Det skall alltså vara möjligt att bygga det hela på riktigt. Vi ser helst att digitala bidrag är POV-ray-renderade."

2. Nyckelordet är tillgänglig. Nyansen finns tillgänglig i LDD, utan att ändra några inställningar. Kolla själva.

:)

Edit: Inlägget struket. Felaktigt antagande.

mechamike

Citat från: marpe skrivet 09 September 2013 kl. 12:44
Jag tänkte så först också, men ändrade mig sen. Avstod från att rapportera det av flera skäl.

1. Biten finns att köpa på BL. Den har funnits där länge. Mer än ett år.
http://www.bricklink.com/search.asp?itemID=9081&colorID=12

Citat från reglerna

"Denna gång är det tillåtet att bygga i LDD - under förutsättning att de bitar som används finns tillgängliga i rätt färger. Det skall alltså vara möjligt att bygga det hela på riktigt. Vi ser helst att digitala bidrag är POV-ray-renderade."

2. Nyckelordet är tillgänglig. Nyansen finns tillgänglig i LDD, utan att ändra några inställningar. Kolla själva.

:)

Hmm.. men det gäller väl inte
Citat98100 Brick, Round 2 x 2 Truncated Cone och 60849  Minifig, Utensil Hose Nozzle Elaborate 4592 Lever Small Base finns väl inte heller i darkblusih grey/mörkgrått?
?

marpe

Citat från: mechamike skrivet 09 September 2013 kl. 12:46
Hmm.. men det gäller väl inte
Citat98100 Brick, Round 2 x 2 Truncated Cone och 60849  Minifig, Utensil Hose Nozzle Elaborate 4592 Lever Small Base finns väl inte heller i darkblusih grey/mörkgrått?
Fel av mig. Jag trodde att ni pratade om 3070b i trans-clear. Den finns inte i några set, men säljs ändå.

Skafte

Jag skall gömma mig på i Karlsöfyren, tror jag...  :)

Marpe menar väl också att det var otydligt formulerat i tävlingen: Bitarna finns tillgängliga. Men i LDD.  ;)

marpe

Min invändning rörde bara 3070b. "Det ska vara möjligt att bygga på riktigt.", står det i reglerna. De andra två nämnda bitarna kanske ställer till mer problem? Hoppas att domaren ger den tävlande chansen att korrigera. Jag är själv inte med i tävlingen.

mechamike

tre bitar.. Marpe tre/3 bitar..  ;) (utöver q elementet som säljs på Bricklink)

och igen
Citat"Denna gång är det tillåtet att bygga i LDD - under förutsättning att de bitar som används finns tillgängliga i rätt färger."
?

marpe

Haha. Jag erkänner utan omsvep att jag är av den blödiga sorten som gärna ger folk en andra chans. Tycker lite synd om den stackare som lagt ner många timmar, men tabbat sig lite på slutet.  :)

Fast å andra sidan så är regler just regler.  :)