Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Ilyushin Il-2 Sturmovik

Startat av stej123, 05 September 2013 kl. 23:13

Föregående ämne - Nästa ämne

stej123

Ilyushin Il-2 var ett ryskt markattack-plan under andra världskriget.

När Tyskland anföll Sovjetunionen i juni 1941 hade endast 249 plan hunnit byggas och i början av kriget gick produktionen trögt - Flygplansfabrikerna i västra Sovjet var nämligen tvungna att monteras ner och flyttas österut. När väl omlokaliseringen var färdig gick det desto snabbare, och vid krigsslutet hade över  36 000 plan byggts, vilket gör Ilyushin Il-2 till världens mest producerade stridsflygplan någonsin.

De första versionerna av planet hade ingen bakåtskytt, men på grund av höga förluster, framförallt till fiendens jaktplan modifierades planet så att även en bakåtskytt fick plats. Livet som bakåtskytt var dock inte lätt, snarare ofta väldigt kort. Den förväntade livslängden var kort då skytten satt betydligt sämre skyddad än piloten som satt bakom tjocka pansarplåtar.

Planet användes i flera olika roller, både som markattack-, spanings-, och jaktflyg. Hur effektivt planet var kan diskuteras, men precis som det tyska Stuka-planet hade det en viss skräckeffekt, även om det tilltänkta målet inte alltid träffades. Sen är ju även kvantitet en typ av kvalitet, som Stalin ska ha sagt.

Referensbilder:

Tie Fighter

Snygg!  nu skulle jag vilja se en Stuka. ;)

AndersI

Det här är ett riktigt Lego-bygge! (Hoppas du inte har några klonbitar!) Formen är fångad jättebra, men man ser ändå att det är Legobitar.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

stej123

Citat från: AndersI skrivet 06 September 2013 kl. 10:00
Det här är ett riktigt Lego-bygge! (Hoppas du inte har några klonbitar!) Formen är fångad jättebra, men man ser ändå att det är Legobitar.

Tack :) Nej, jag använder aldrig klonbitar i byggen. Allt jag äger i klonväg är 10st Brickarms-hjälmar (som jag inte tror jag använt i nåt jag visat upp?) och lite byggisbitar som undkommit utsortering.

Edit: Mina brickarms-hjälmar syns i tråden "Visa upp dina lego-arméer". Förutom det tror jag inte dom fått vara med i något.

Skafte

Väldigt snyggt och imponerande vingspann på >50 studs! Gillar särskilt nyttjandet av PC-stjärnan! Kul med bakgrundsinfo och refbilder också, men jag hade gärna läst lite om själva bygget också!  :)

stej123

Citat från: Skafte skrivet 06 September 2013 kl. 10:25
Väldigt snyggt och imponerande vingspann på >50 studs! Gillar särskilt nyttjandet av PC-stjärnan! Kul med bakgrundsinfo och refbilder också, men jag hade gärna läst lite om själva bygget också!  :)

Tack :) Något speciellt du vill veta om bygget? Tidsåtgång kan jag redan nu svara att jag inte har en aning om :D

boba johan

Skafte

Njä, jag tänkte mest att det är kul att höra lite kring själva bygget, typ "att få till rätt vinkel på vingarna var klurigt, jag löste det med en [bitnummer] på tvären".  ;) hur länge sedan det var du började med det (men inte exakta timmar!) och uppskattning av antalet bitar. Alltså lite info om DIN insats, och inte bara om förlagan.

stej123

Citat från: Skafte skrivet 06 September 2013 kl. 12:27
Njä, jag tänkte mest att det är kul att höra lite kring själva bygget, typ "att få till rätt vinkel på vingarna var klurigt, jag löste det med en [bitnummer] på tvären".  ;) hur länge sedan det var du började med det (men inte exakta timmar!) och uppskattning av antalet bitar. Alltså lite info om DIN insats, och inte bara om förlagan.

Okej, då är jag med :D Det som jag alltid tycker är klurigt när jag bygger flygplan är två saker:

1. Att piloten ska rymmas i cockpit (det förhöjer bygget enormt enligt mig).
2. Nosen på planet.

Vad som är tacksamt är att samma lösningar går att använda på de flesta planen (ww2-plan pratar jag om nu).

För att rymma piloten i cockpit använder jag två olika "tekniker", beroende på hur förlagan ser ut.

Version 1 (Il-2, Gloster Gladiator). Version 2 (Hurricane, Spitfire och Bf109):

Nosen har jag inga generella sätt jag bygger på, där bildgooglar jag som en tok och provar mig fram tills jag är nöjd (nåja). Användbara bitar till nosen är t.ex: 50950 61678 47753 43713 43712

stej123

Citat från: Tie Fighter skrivet 06 September 2013 kl. 07:43
Snygg!  nu skulle jag vilja se en Stuka. ;)

Jag har klurat länge på en Stuka, den kan nog (stört)dyka upp senare :D

-DoNe-

Vibora

Riktigt snyggt bygge, och kul att se referensbilderna för jämförelse. Men hur är det egentligen med swooshability på en sån där pjäs?

stej123

Citat från: Vibora skrivet 06 September 2013 kl. 21:49
Riktigt snyggt bygge, och kul att se referensbilderna för jämförelse. Men hur är det egentligen med swooshability på en sån där pjäs?

Swooshabilityn är alldeles utmärkt. Speciellt när man fällt upp landningsställen, det förbättrar aerodynamiken vid swooshen avsevärt ;D

MicroByggare

Najsigt bygge och verkligen bra förklarat :)
Jag gillar att du lagt upp några bilder på hur du bygger. Det hjälper mig lite med mitt nästa projekt som nog inte blir klart till Norrköping. Tyvärr  :(