Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Aktuell rebus

Startat av Stigge72, 04 September 2013 kl. 19:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Myko

Stigge72

Ska vi ta facit nu, när det inte är lika aktuellt längre? ;)

andreaseldh

Jag tror jag har gissat rätt, men var i bilden finns det marina däggdjuret?

lindyhep

Det finns inte.

Vi kan ju kanske ta en omröstning om facit skall upp ;)

Silence101

Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

mechamike

Citat från: lindyhep skrivet 18 September 2013 kl. 06:59
Det finns inte.
Det o-finns menar du väl?

Släng uppe ett facit du så slipper några plågas av ovisshetens gnagande på självförtroendet. ;)
?

Stigge72

Ok, ni som inte vill fortsätta gissa får väl låta bli att läsa resten av den här posten. ;)

Om ni har funderingar över de olika ledtrådarna så får ledtrådsgivarna eller andra som känner sig manade förklara vad som menats.

<FACIT!>
Det är en bit mark i form av en oval med ett kristet tempel (i dagligt tal kallat kyrka), alltså är det en kyrkoval. Den aktuella företeelsen tilldrog sig sistliden söndag, och har det andra genuset som finns i svenskan och efterledet börjar en aning senare i ordet.
</FACIT>

AndersI

Jaha, när man väl hört svaret är det ju klart som kristall, och förnöjsamt att läsa alla ledtrådarna som folk gett. Får mig att undra om jag har några kopplingar i hjärnan överhuvudtaget, när jag inte lyckats associera rätt på så här lång tid, och med så mycket tips. Är annars en inbiten korsordslösare och brukar kunna fixa gåtor. Men den här angrep jag från fel håll ifrån början, och kom sen bara längre och längre från målet.

Jag skyller på takvinkeln!

Edit: +1 för fler rebusar, förresten!
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

lindyhep

Citat från: mechamike skrivet 18 September 2013 kl. 08:14
Citat från: lindyhep skrivet 18 September 2013 kl. 06:59
Det finns inte.
Det o-finns menar du väl?

Släng uppe ett facit du så slipper några plågas av ovisshetens gnagande på självförtroendet. ;)

Jo, det menade jag. Var på väg att skriva nåt om norrländska men lät bli.

Att rösta om facit eller ej var/är också en slags ledtråd om än ganska långsökt.