Stridsvagn 103 "Stridsvagn S"

Startat av stej123, 03 September 2013 kl. 23:45

Föregående ämne - Nästa ämne

stej123

Jag har länge tänkt bygga just den här stridsvagnen men jag har aldrig riktigt tagit tag i det. Men när jag såg SWE:s version så blev jag så inspirerad att jag satte igång direkt.

Stridsvagn S utvecklades under slutet av 50-talet och början av 60-talet. När den 1962 för första gången visades upp officiellt så väckte den stort internationellt intresse på grund av sin väldigt okonventionella design.

Stridsvagn S saknade ett roterande torn, den riktade kanonen i längdled genom att vrida på banden, och i höjdled riktades den med hjälp av fjädringen. Tack vare den tornlösa designen blev profilen låg (2,14m), betydligt lägre än andra samtida "vanliga" stridsvagnar med torn.

Kanonen var en mycket träffsäker 10,5 cm med en kaliberlängd på L/62. Namnet "Stridsvagn 103" (officiella beteckningen) kommer av att vagnen var den 3:e i svensk tjänst med en kaliber över 10 cm. Kanonen matades automatiskt av två magasin med olika typer av granater (pilprojektil, spränggranat eller rökgranat).

Vagnens besättning bestod av tre personer: Vagnchef, förare/skytt och en bakåtförare/radiooperatör. Vagnen prioriterade skydd för besättningen och var förmodligen av en kalla krigets bäst skyddade vagnar med sin låga profil, lutande pansar och säkra förvaring av ammunitionen.

Stridsvagn 103 användes aldrig till sitt tänkta uppdrag (bekämpa ryskt pansar vid händelse av invasion) och åsikterna går isär om dess förträfflighet/uselhet.

Hur som helst var den helt unik och fruktansvärt cool  ;D

Längs sidan hänger dieseldunkar för både extra bränsle och skydd.

Kanonen riktas uppåt med hjälp av fjädringen.

Utrustad med ett schaktblad framtill kunde den gräva ner sig, schaktbladet gav dessutom extra skydd till banden.

Alla tre ur besättningen ryms, även om det blir lite trångt.

Stridsvagnen är komplett med inredning för besättningen samt ammunition till kanonen.

by stej123, on Flickr

Referensbilder:

shutter

Mäktigt, välbyggt och fint foto. Kul med fakta.

Jag minns en historia under en internationell jämförelse där S-vagnen sköt ner inte bara sitt utan även konkurrenternas mål innan de ens hunnit fram.

Men varför kallas den stridsvagn S ?

CitatAlla tre ur besättningen ryms, även om det blir lite trångt.
Det var det säkert i verkligheten också. Det var väl maxlängd på besättning till stridsvagn ;)

(bilden som visar MF i sina stridsluckor ger dock ett väl packat intryck med händerna över huvudet. I verkligheten fick väl besättningen kliva ur en i taget? Den bilden hade jag gärna sett ett alternativ på med endast två MF och där gubbarnas ansikte syns och händerna är i bättre position (även om gubben kommer högre upp))

Är förresten technic-bitarna baktill avgasrör och skall dom vara raka eller vinklade?

stej123

Citat från: shutter
Mäktigt, välbyggt och fint foto. Kul med fakta.

Jag minns en historia under en internationell jämförelse där S-vagnen sköt ner inte bara sitt utan även konkurrenternas mål innan de ens hunnit fram.

När den kom på 60-talet så stod den sig väldigt väl internationellt. Den fick väldigt goda vitsord av både britter och amerikaner.  Den kom ofta snabbare till skott än sina konkurrenter och var även mer träffsäker. Problemet var att den utvecklingsmässigt var något av en återvändsgränd. Nutida stridsvagnar skjuter (och träffar) under färd, något som är helt omöjligt med Stridsvagn S eftersom kanonen är fast monterad. Men när den var som mest aktuell så kunde inte heller några andra stridsvagnar träffa om de sköt under färd.

Citat från: shutterMen varför kallas den stridsvagn S ?
Den kallas Stridsvagn S eftersom den inför försvarsbeslutet 1958 ställdes mot två andra alternativ; Alternativ A (att köpa in en amerikansk stridsvagn, (M60 Patton), Alternativ T (tyska Leopard I) och då Alternativ S (S som i Sverige), att Sverige själv skulle utveckla en egen vagn.

Citat från: shutterDet var det säkert i verkligheten också. Det var väl maxlängd på besättning till stridsvagn ;)

(bilden som visar MF i sina stridsluckor ger dock ett väl packat intryck med händerna över huvudet. I verkligheten fick väl besättningen kliva ur en i taget? Den bilden hade jag gärna sett ett alternativ på med endast två MF och där gubbarnas ansikte syns och händerna är i bättre position (även om gubben kommer högre upp))
Ligger något i det. Kan hända att jag bygger något litet landskap och tar nya bilder, ska tänka på det då!

Citat från: shutterÄr förresten technic-bitarna baktill avgasrör och skall dom vara raka eller vinklade?
Technicbitarna är lyskastare, dom kastar upp lysraketer vid nattanfall (tror jag) så man ser vad man gör. Dom kunde nog riktas åt lite olika håll.

SWE

Snygg, väldigt kul att se någons annans bygge! Blev också väldigt glad när jag såg att du hade lyckas med fjädringen,(vilken jag inte gjorde) du skulle inte kunna visa hur du gjorde? :)

stej123

Citat från: SWE skrivet 04 September 2013 kl. 18:38
Snygg, väldigt kul att se någons annans bygge! Blev också väldigt glad när jag såg att du hade lyckas med fjädringen,(vilken jag inte gjorde) du skulle inte kunna visa hur du gjorde? :)

Jag använde i princip samma som "Lego Lindberg" på flickr gjorde:

Stridsvagn S_6 by Lego Lindberg, on Flickr

Jag har inga gummiband dock, utan jag använder en technic pin med friktion för att få lite motstånd :P

SWE

Citat från: stej123 skrivet 04 September 2013 kl. 19:02
Citat från: SWE skrivet 04 September 2013 kl. 18:38

Jag använde i princip samma som "Lego Lindberg" på flickr gjorde:

Jag har inga gummiband dock, utan jag använder en technic pin med friktion för att få lite motstånd :P
Tackar, blev ganska sugen på att göra ett nytt försök på en strv 103 nu ;)

Stigge72

Riktigt snyggt och imponerande att du fått till inredning också.

boba johan

Grymt snygg, gillar dieseldunkarna ;-)

-DoNe-

Riktigt fint bygge av en riktigt cool tank!  :D

stej123

Här kommer en liten uppdatering. Min Stridsvagn 103 är nu utrustad med skyddsgaller i fronten för att motverka effekten av HEAT-granater (riktad sprängverkan). Det här gallret var på sin tid unikt och hölls hemligt under många år och skulle bara sättas på om det verkligen blev krig. Skyddsgallret visades inte upp offentligt förrän 1992.

mechamike

Snyggt.. kommer den ner till Norrköping och brötar runt i City CB?
?

stej123

Citat från: mechamike skrivet 09 September 2013 kl. 15:21
Snyggt.. kommer den ner till Norrköping och brötar runt i City CB?

Jag själv har ingen möjlighet att komma tyvärr :( Men om någon vill adoptera den över den helgen och det går lösa med transport så skickar jag gärna ner den :)

Illuwatar

Riktigt snyggt - och blev än coolare med dessa galler. Hoppas någon hjälper den till Norrköping...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

prah

Oh, denna känner jag igen! Var på stridsvagnsmuseumet i Strängnäs i somras och såg den då.
Mycket bra återskapande :)
Prah

SWE

Den ser ju inte så dum ut med galler heller ;)