Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Optimus Prime

Startat av EpsilonEta, 29 Juli 2013 kl. 14:07

Föregående ämne - Nästa ämne

EpsilonEta

Här kommer äntligen bilder på min Optimus Prime som jag hade med mig till Göteborg förra året.
Den är 66 cm hög, består av ca 5000 bitar och kan (nästan) transformera.
Det saknas fortfarande lite detaljer på lastbilen och jag tänkte vänta med att lägga ut den tills jag var helt klar. Tyvärr blev det aldrig något gjort efter eventet så jag lägger ut robotläget nu när jag har börjat vänja mig vid forumet och så får ni se transformationen senare någon gång.

Jag ska försöka få in en "Matrix of leadership" i detta utrymme.

Referensbild från serietidningen "Transformers Infiltration"

Fler foton och högre upplösning på min flickr.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

swestar

Mycket stiligt bygge. Mäktigt! :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Record

Den är riktigt grym, kan jag säga som sett den i båda skepnaderna.

sanerligen ett av dom mest komplexa byggen jag sett IRL, så imponerande, måste krävts enorm tid att få till allt så det funkar.

Återstår bara en sak, vad säger Kreo nu när vi har en byggd i LEGO ;)
Friskt satsat, hälften vunnet..

ByggareDan

Riktigt tjusig och mycket blod svett och tårar nerlagt i detta bygge :) (kanske lite kärlek och en och annan krona också)

Ser ju rejäl ut, är svårt att förstå att den består av ~5000 bitar, vid en gissning hade jag nog sagt 2000-2500 bitar.
Måste ligga mycket tankeverksamhet bakom detta bygge och säkert en hel del bygge/ombygge för att komma närmare dess transformersfunktion.
Har du tänkt ut nån av dom andra transformerserna som du ska ge dig i kast med?

/ByggareDan

EpsilonEta

Citat från: ByggareDan skrivet 29 Juli 2013 kl. 17:42
Ser ju rejäl ut, är svårt att förstå att den består av ~5000 bitar, vid en gissning hade jag nog sagt 2000-2500 bitar.
Siffran kommer från ett datorprogram (inte LDD) så den är i rätt storleksårdning.
När den digitala är helt färdigbyggd kan jag vissa några "avskalade" bilder. Då kan ni se hur komplicerad den är på insidan.

Citat från: ByggareDan skrivet 29 Juli 2013 kl. 17:42
Har du tänkt ut nån av dom andra transformerserna som du ska ge dig i kast med?
Jag skulle vilja göra alla transformers som E. J. Su designade till IDWs transformersserier men det är snarare en önskedröm   ::)

Mina nuvarande projekt är:

Optimus
* lastbil – nästan klar
* robot – klar

Sunstreaker
* bil – nästan klar
* robot – en hel del jobb klar

Bubblebee version 2
* bil – klar (använder samma som version 1)
* robot – en hel del jobb klar

Jazz, Prowl, HotRod
* bil – påbörjad
* robot – obefintlig

Övriga
existerar bara i mitt huvud eller som idéer på papper.

På senare tid har jag försökt begränsa antal samtidiga projekt i hopp om att något ska bli klart.
Om det finns intresse kan jag starta en tråd med WIP men var beredd på att det kan ta flera år innan de blir klara.

Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

janimakaj

optimus var helt grym att se.. bland de coolaste ja har sett!!  :D
ja hoppas du kommer till eventet i höst med kanske en till eller så.. ;) dessa är helt enkelt sånt man ska se IRL! :)

Unless you try, you will not know if it works! ;)

EpsilonEta

Citat från: janimakaj skrivet 29 Juli 2013 kl. 18:48
ja hoppas du kommer till eventet i höst med kanske en till eller så.. ;) dessa är helt enkelt sånt man ska se IRL! :)

Klart att jag kommer, trots att ni envisas med att hålla det så långt söderut ;)
Både hotell och tåg är bokade. Ska bli kul att träffa er igen.

Odidoma

Fantastiskt snyggt bygge! Känns väldigt avancerat och imponerande ser fram emot att du tar med dig en ny Moc till Norrköping!

Tobbe Arnesson

Hoppla!

Ser fram mot "under huven"-bilder, jag kan bara börja ana vilka nivåer av trial-n-error du har tagit dig genom.  :o
Blogg: Robotkampen

bileam

Stod och beundrade denna i båda transformationerna i Göteborg, och njuter minst lika mycket av bilderna! Skall bli kul att se den igen i Norrköping.

Roger Brickjet

Imponerande! Ska bli kul att se denna i Norrköping i höst! Jag har svårt att föreställa mig storleken, de detaljerade händerna är det enda som ger mig en känsla av hur stor den egentligen är.

o0ger

Jag gillar verkligen detta bygge! Jag är själv gammalt Transformer-fan (var med i svenska transformersklubben som åtta/nio-åring)

Transformers och Lego är en självklar kombination och jag har sett många mer eller mindre bra byggen på detta tema. Detta är ett av de bättre helt klart. Det är dessutom gigantiskt :)

Kul att du vill fortsätta med detta tema och göra flera. Då har du sysselsättning ett bra tag framöver :) Ska bli kul att se vad du hittar på framöver.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

EpsilonEta

Tack för alla fina kommentarer.
Det har (som ni gissat) varigt dels krångligt och dels mycket krångligt att bygga dessa men som tur är gillar jag problemlösning. (Annars hade jag nog slutat för länge sedan)

Citat från: Roger Brickjet skrivet 30 Juli 2013 kl. 07:39
Jag har svårt att föreställa mig storleken, de detaljerade händerna är det enda som ger mig en känsla av hur stor den egentligen är.

Här är en bild från Göteborg men det är kanske fortfarande lite svårt att greppa storleken (66 cm hög).

Jag valde denna storlek för att kunna göra alla detaljer från serierna men efter något år kom jag på att de var för stora. De kan inte hålla en "pose" och är mycket krångliga att hantera under transformation men de gör succé på event.

Under tiden hade jag lärt mig en massa och kunde börja bygga mindre transformers, så jag övergav alla mina stora projekt, utom Optimus där jag hade kommit ganska långt.
De flesta av mina nya modeller blir nu i skala 1:14 eller liknande robotstorlek. Det finns många bra delar i den storleken (ExoForce lederna och x1192px1) och jag har några tekniker som återkommer i flera byggen.

shutter

Helt underbart!
Har ju också haft nöjet av att se den live i Gbg  8)

Kvarnbacka

Jag är djupt imponerad  :o
Har du använt en actionfigur som förlaga för att få den "transformerbar"?