Airport - en regional historia

Startat av bj-brick, 03 Juli 2013 kl. 21:44

Föregående ämne - Nästa ämne

bj-brick

Har precis börjat med en flygplats. Det tar extremt mycket plats så jag har fått nöja mig med en del av plattan och själva terminalbyggnaden. Har alltså valt bort landningsbana, servicebyggnader, garage och hangarer och så. Däremot funderar jag på en flygplats i mer City-version som kanske skulle kunna innehålla fler sådana saker om än inte så detaljerade. Här är några inledande bilder.

Flygplatsen ska föreställa en lagom stor regional flygplats med en terminal och kanske upp till tio flyg om dagen. Ingen storflygplats men inte heller en liten landningsbana ute i skogen.

jalex

Det ser spännande ut! Ska bli kul att följa. Hade gärna velat att bilderna var lite större dock :)
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

perlan

Jag önskar att jag hade så där mycket plats att bygga på!

Ser ut som att det kan bli ett häftigt bygge det där. Lite större bilder vore bra så man kunde se detaljerna bättre.

Teabox

MartinAberg

Kommer troligen bli tokgrymt... detta ska jag följa :D

bj-brick

Tackar för tillropen! Jag ska bättra med mig fotostorleken, tänkte fel när jag minskade ner dem för forumet.

Tilläggas ska att idén till att bygga flygplats kom från shutter och flygplatsbrandbilarna: http://www.swebrick.se/index.php?topic=4984.0. Då tänkte jag att det vill jag också göra, och när jag väl byggt två brandbilar var det lika bra att börja bygga på en hel flygplats.

shutter

Tack för det erkännandet ;)
Då blir det för mig att börja bygga en flygplats till min brandbil alltså...

bj-brick

Den regionala flygplatsen fortsätter färdigställas, och för att knyta ihop till ett tidigare projekt så ligger flygplatsen farligt nära min stad, Åstad. Men här kommer först några bilder från plattan.

På första bilden anländer ett plan med lokala hjältar, såklart juniorlaget från Åstads IF där busschauffören Lennie som bekant tränar. Laget firas med att flygplatsens två brandbilar skjuter vatten över dem.

På andra bilden har ett det lokala bolaget Regionens Linjeflyg (ska ej förväxlas med det gamla svenska flygbolaget med snarlikt namn) flygplan från en matarlinje anlänt. I bakgrunden ses en av två dragbilar med ett bagagesläp.

Och på tredje bilden backas en trappa till lågprisbolaget Air Pollutions Dûsseldorfskärra. Strax kommer tyskar, holländare och Belgare äntra trappan för att spendera turistkronor i Åstad med omnejd.

Inne i terminalen arbetas för fullt med golvläggning och entrébygge. Bilder och berättelser kommer.

bj-brick

Här ytterligare en uppdatering från den regionala flygplatsen.

Först en översiktsbild från framsidan av terminalen där entrén har dubbel takhöjd och mycket ljusinsläpp.

Andra bilden är samma entrédel från sidan. Tak ska på både över entrén och hitom (över incheckningsområdet). Entrén är byggd i omålat trä och glas för att hålla den rustika och lite regionala känslan vid liv.

Tredje bilden visar incheckningen där Linjeflygs Stockholmsflyg håller på att fyllas med kostym och affärsklädda gentlemän och några enstaka damer och andra äventyrare.

Och på fjärde bilden syns de första av dagens charterresenärer som ska till Alanya med Fly Holiday. Det är familjen Redberg med pappa Joakim, mamma Emma och de två svåra barnen Fredrika och Freddy. När väl kostymmänniskorna kommit iväg till dagens viktiga möten kommer incheckningen tas över av Fly Holidays tre unga män, Erik, Erik och Gustav. Alla tre anställda av en lokal bemanningsfirma.

Teabox

Gillar innemiljön. Vad gör hästen där?

MartinAberg

Gillar även denna flod av bilder :)
Ser bra ut

Citat från: Teabox skrivet 09 Augusti 2013 kl. 14:12
Gillar innemiljön. Vad gör hästen där?
Min gissning är att han är där med maffiososarna? :p

bj-brick

Det är till och med två hästar. Det är en utställning av den lokala konstnären, Bengt Bosko Bilderberg. Den onde och den gode, heter den. "En studie i mänskligt temperament med fabliska inslag", när konstnären själv uttrycker det. Bilderna är från invigningen av utställningen som pågår i terminalbyggnaden tills dess att mopedklubben Entusiasterna ska ställa ut några rariteter. På en av bilderna syns också flygplatschefen Anna-Karin Krylbo.

bj-brick

Här kommer lite avslutande bilder från den regionala flygplatsen. Den är redan riven och kommer ge plats åt ett annat projekt.

På bild 1 kan vi se bagagerummet och aktiviteten med lastning som pågår där.

Sen kommer några bilder på olika gate:er där man väntar på de olika flygen.

Vi får också en inblick i köket och på restaurangen i terminalen. Ovanfor restaurangen finns ytterligare en gate och möjlighet för allmänheten att då och då titta på flygplanen.

På slutet ett par bilder på ankomsthallen där passagerarna får hämta sina väskor och passera tull och passkontroll.

Och så ett par översiktsbilder.

shutter

Det är ett STORT bygge det här. Gillar bagagehanteringen med bandet och bagagekärrorna som lastas av i anslutning.

Svartkrut

Ett stort och härligt bygge med många detaljer. Kul med en konstutställning också. :)