LIC - LEGO Instruction Creator

Startat av o0ger, 28 Juni 2013 kl. 12:51

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Är det någon som har sett detta? Någon som har testat? Kanske vore något för dig Anders67?

LIC - LEGO Instruction Creator
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Nextuz

Ja jädra mig.. de där såg riktigt bra ut :)

AndersI

Jag misstänker att den bygger på LDRAW-formatet, med STEP och ROTSTEP och submodeller osv. som det gamla LPub (kraftfullt men svåranvänt).

Misstanke bekräftad när jag försöker köra programmet - det vill ha sökvägen till LDRAW\Parts bl.a.

Inte speciellt användbart i så fall, eftersom export i LDRAW-format från LDD inte är direkt fulländad, och definitivt inte innehåller ovan nämnda begrepp.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

o0ger

De skriver att de kommer ha stöd för import från LDD i framtiden.

"So far, Lic can import any LDraw model, but its dynamic importer makes it easy to add an importer for any 3D file type, and create instructions for that model. A Lego Digital Designer (LDD) importer is coming soon."

Man kan ju också exportera till LDRAW-format från LDD. Jag har aldrig testat LDRAW så jag vet inte hur det funkar.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Myko

Senaste ändringen i källkoden var dock Juli 2012, så det kanske lagts på is.

o0ger

Nextuz

Citat från: AndersI skrivet 28 Juni 2013 kl. 14:39
Inte speciellt användbart i så fall, eftersom export i LDRAW-format från LDD inte är direkt fulländad, och definitivt inte innehåller ovan nämnda begrepp.

HA... snacka för dig själv du :P LDRAW-power :D

Nextuz

Citat från: o0ger skrivet 28 Juni 2013 kl. 15:37
De skriver att de kommer ha stöd för import från LDD i framtiden.

"So far, Lic can import any LDraw model, but its dynamic importer makes it easy to add an importer for any 3D file type, and create instructions for that model. A Lego Digital Designer (LDD) importer is coming soon."

Man kan ju också exportera till LDRAW-format från LDD. Jag har aldrig testat LDRAW så jag vet inte hur det funkar.

Hög inlärningströskel... Men när man väl kan det så är det mycket mer kompetent än LDD.. =)

o0ger

Det var ju inte så svårt att ladda ner LDRAW och LIC och sedan exportera en LXF från LDD till LDR.

Alla bitar fanns dock inte med. Man måste manuellt uppdatera någon fil för att få med alla nya bitar va?

Superkalle

Att konvertera mellan LDD och Ldraw fungerar tyvärr inte så bra. Många bitar saknas, eller så blir konverteringen fel. Enklare modeller med klossar och plattor mm funkar dock OK. I vilket fall, börja alltid med att uppdatera Ldraw.xml-filen
http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=66548

AndersI

Citat från: Nextuz skrivet 28 Juni 2013 kl. 16:37
HA... snacka för dig själv du :P LDRAW-power :D

I själva verket försökte jag snacka för andra...  ;)

Här hemma har jag LDRAW installerat, och har pillat med det sen forntiden när James Jessiman fortfarande levde. BlockCAD kan exportera i LDRAW-format, så jag kan börja ett bygge i mitt eget, enkla, program, och sedan pilla dit det sista med MLCad eller dylikt.

Får se om jag hinner prova Lic i helgen.

Edit: På http://gallaghersart.com/LEGO_forums/viewthread/4/?/forums/viewthread/4/ finns en uppdaterad LDraw.xml för LDD, kanske den förbättrar situationen med export ur LDD?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Superkalle

Citat från: AndersI skrivet 28 Juni 2013 kl. 23:27
Edit: På http://gallaghersart.com/LEGO_forums/viewthread/4/?/forums/viewthread/4/ finns en uppdaterad LDraw.xml för LDD, kanske den förbättrar situationen med export ur LDD?
Se posten ovanför din  ;)

pehter aka ibbe

Gjorde ett snabbtest igår kväll.
Importen av en mpd tog en stund men jag sitter på en 5-6 år gammal laptop, misstänker att det gjorde sitt.

Resultatet bliv ok, för att få det bra behöver man nog skapa upp egna mallar. Verkar bygga upp ritningen från nedersta biten och uppåt. Lite synd att det inte verkar vara aktiv utveckling på det, det har potential att bli bra.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr