[MOC] Min version av Mini Modulars

Startat av o0ger, 26 Juni 2013 kl. 19:03

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Efter att LEGO designern Jamie Berard hade gjort ett av modulhusen gjorde han också på skoj en miniversion av samma hus. Detta resulterade i att LEGO 1 January 2012 släppte settet Mini Modulars. Till en början endast tillgänglig för VIPs, men nu tillgänglig för allmänheten. Jag äger tyvärr inte detta set (ännu) men jag har studerat bygginstruktionerna, vilket jag även kan rekommendera andra att göra då de innehåller många intressanta lösningar.

Settet innehåller miniversioner av de 5 första modulhusen, eller CC-husen som de också kallas. De hus som inte har miniversioner i dagsläget är alltså Pet Shop, Palace Cinema och Town Hall.

Det är en rolig utmaning att bygga i miniformat efter en förlaga. Man får försöka trycka in så mycket detaljer man kan, men ibland handlar det också bara om att försöka hitta rätt form. Det finns ingen standard framtagen. Det finns egentligen bara ett set. Utifrån det settet har jag kommit fram till följande som skulle kunna ligga till grund för en sorts standard:

Mini Modular Building Standard

• Huset ska vara 8x8 pluppar (alltså en fjärdedel av originalet). Basplattan består av 1 st 41539 och vara samma färg som originalet. Ingen del får sticka ut utanför byggnadens gräns.
  • Om man ställer huset bredvid ett annat hus så ska höjden stämma ungefär jämfört med höjdskillnaden mellan originalhusen.
  • Man ska i möjligaste mån använda samma färger som i originalet. Detta kan i vissa fall skapa en del begränsningar, men det är också det som är tjusningen.
  • Man behöver inte bygga miniversioner av lyktstolpar, minifigurer eller tillhörande fordon. Men gärna andra detaljer på husen som tex flaggor, markiser, lampor osv. Så mycket detaljer som möjligt.
  • Husen ska vara möjliga att koppla ihop på samma sätt som originalen. Kopplingen sker genom att två styck 32000 placeras i mitten på basplattan i respektive gavel av huset.
  • SNOT-lösningar är tillåtna, välkomnas och är nödvändiga för att lyckas.
  • Insidan räknas inte. Det är bara utsidan som är viktig. Man behöver inte kunna dela på våningsplanen som i originalen, men om det går så är det såklart ett plus.
  • Det går inte att få till SNOTad text och siffror på byggnaderna i miniformat. Så det struntar vi i.
Utefter dessa riktlinjer har jag nu byggt miniversioner av de 3 senaste modulhusen. Jag har som vanligt inte en tillräckligt stor samling LEGO för att bygga dem IRL, men jag bestämde att jag ville visa de här MOCarna för er och om jag ska kunna göra det inom en rimlig tid så fick det duga med renderingar. När min budget tillåter och jag har byggt klart min MOC till eventet i oktober så kommer jag köpa 10230 samt bygga ihop mina tre versioner på riktigt. Jag har använt det fantastiska programmet LDD Manager för att kontrollera att alla bitar finns i de färger jag har använt.

Först: Town hall (399 bitar)

Utmaningar: Det finns ett begränsat utbud av bitar i dark orange. Originalet har sex fönster i bredd vilket är klurigt att få in på 8 pluppars bredd.

Härnäst: Pet Shop (309 bitar) - Vissa detaljer i denna byggnad är tagna av Michael Thomas.

Utmaningar: Originalet består av 2 separata hus som går att dela på och använda var för sig. Jag har gjort samma sak i  miniversionen och således gjort 2 hus som är 4 pluppar breda.

Till sist: Palace Cinema (290 bitar)

Utmaningar: Hörnhus med vinklad front. Begränsat utbud av bitar i dark tan och dark red. Jag kunde inte komma på något bra sätt att bygga skylten i ljusblått så det fick bli vanlig blå.

Här är de tillsammans:

Och här är baksidan:

Det finns fler hus att konvertera till mini modular. Här är några idéer:

10228 Haunted House

Daily Bugle Showdown

Terrace Apartment

Orange Bank

Är det någon som har en bra idé om hur denna standard skulle gå att kombinera med Micropolis?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Vibora

Snyggt! Man känner igen dem direkt om man har sett originalen. Kul att du fick till en tvådelad pet shop också. Var det inte "någon" som var sugen på att göra byggbeskrivning igen?!  ;)

Micropolis är väl i lite större skala så de ser nog lite futtiga ut ihop med andra micropolishus.

Odidoma

Väldigt snyggt, du har verkligen lyckats fånga dem alla stil/utseendemässigt. Bra klossat!

janimakaj

Unless you try, you will not know if it works! ;)

Gideon

Riktigt bra byggt!
Gillar att du bara har använt bitar som "finns" :)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

AndersI

Helsnyggt! Jag blir verkligen sugen på att bygga i den skalan.

Citat från: Vibora skrivet 26 Juni 2013 kl. 19:29
Micropolis är väl i lite större skala så de ser nog lite futtiga ut ihop med andra micropolishus.

Tvärtom - i Micropolisskala är en hel personbil två studs lång, och 2-3 plates hög, här skulle väl personbilen bli 3-5 studs lång och 4-6 plates hög. Detta är alltså ungefär dubbelt så stor skala som Micropolis.
(Rätta mig om jag tänker fel)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Record

Riktigt snyggt, skulle passa ypperligt in i gatan med mini-. Du har verkligen lyckats.
Friskt satsat, hälften vunnet..

Anders67

Whooo, va snyggt, jag blir så imponerad av ditt LDDande!

dalle

Imponerande. Skulle va kul att se det byggt irl (i riktigt lego).

Sollan

Mycket imponerande! Det syns direkt vilka hus det handlar om. Kul!

Majkel

Snyggt! Jag är imponerad över att du lyckats skala ner byggnaderna till den här storleken och så bra fått fram/behållit byggnadernas karaktärsdrag.

stej123

lindyhep

Jag gillar också det här. Snyggt! Och inte tänkte jag alls från början på att det inte var riktigt lego heller.

o0ger

Uppdaterat originalposten med LXF-filer för de som är nyfikna.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!