[MOC] Min version av Mini Modulars

Startat av o0ger, 26 Juni 2013 kl. 19:03

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Ungefär såhär tänkte jag:

Men då måste ett av husen moddas om till hörnhus.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Hassel

Gideon

Citat från: o0ger skrivet 28 Juni 2013 kl. 12:44
Ungefär såhär tänkte jag:
[...]
Riktigt snyggt! Får man se detta i Norrköping? :)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

o0ger

Kanske, men jag har en större grej som måste bli klar först. Den har högsta prio.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Jag började bygga lite på pet shop och upptäckte då en tråkig grej.

Detta har Myko påpekat en gång innan och även superkalle har nämnt att det är en bugg i LDD.

I LDD kan man placera en headligt brick, med studen riktad mot en annan bit precis bredvis varandra. Det går inte i verkligheten. Det går därför inte bygga som jag har gjort. På några ställen går det säkert byta ut dem mot en 6541 1x1 technic brick. Men inte på alla ställen. Det går dessutom inte bygga med den biten på samma sätt som med headlight brick i LDD :(

Back to the drawing board.

o0ger

Eller... det funkar nog. Bara man byter ut vissa headlight bricks mot technic brick så verkar det funkar ganska bra:

Ser väl rätt okej ut? (ja, det är fel färger)

o0ger

Jag har nu justerat byggnaderna lite på insidan. Det ska inte märkas någon skillnad på utsidan. Det jag har försökt att ta bort så mycket det bara går är den s.k. headlight-buggen i LDD.

Vad är det för bugg?

Jo. I LDD kan du utan problem göra så här med 4070:

Det går dock inte i verkligheten eftersom en 4070 inte har exakt samma dimensioner som en 3005 1x1 Brick utan sticker ut lite.

Jag har nu i möjligaste mån bytt ut dem mot 6541 1x1 technic brick, with hole, på alla ställen där det är möjligt. Det är tyvärr inte möjligt på alla ställen i modellen eftersom man inte kan placera bitar större än 1x1 i ett technic hole i LDD. Så man kan tex inte göra så här:

Vilket man behöver göra på några ställen när man bygger Pet Shop.

Så ni får byta ut de bitarna själva om ni vill bygga IRL helt enkelt. Anders 67 kanske kan byta ut dem i byggbeskrivningen på nåt sätt. Om ni fattar vilka bitar jag menar.

På en del ställen går det inte att byta ut, så där hoppas jag att det funkar ändå på nåt sätt.

o0ger

Nu har jag gjort ny version av Pet Shop igen. Sorry  :P

Nu har jag faktiskt fått tänka till rejält och bygga om hela interiören. Det jag inte kan göra i LDD är tyvärr det samma som jag skrev ovan. Ni måste själva byta ut 4 st vita 4070 i Pet Shop mot 4 st vita 6541. Jag ska visa vad jag menar.

På våning 1 och våning två i det bruna huset. Jag har markerat två av dem på bilden nedan i bright purple:

De ska ni alltså byta ut mot:

Jag har uppdaterat första posten med alla de senaste modellerna.

Anders67

Här kommer de två första sidorna av instruktionerna....
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

Anders67

mer....

Anders67

Anders67

Anders67

o0ger

Så häftigt! Tack Anders67.

När jag detaljstuderar konstruktionen så upptäcker jag direkt ett den grå 1x2 platen och den svarta 1x2 platen i steg 13-5 och 13-6 med fördel kan bytas ut mot en 2x2 grå plate. Det borde bli en stabilare konstruktion.

Anders67

o0ger, ja det finns ett par stället till som kanske kan optimeras...
jag inväntar fler kommentarer innan jag börjar på version 2 :-)

mer...