Vilka set lämpar sig mest om man är uet efter att samla legobitar?

Startat av pilt77, 01 Februari 2010 kl. 15:40

Föregående ämne - Nästa ämne

pilt77

Jag behöver bygga upp min samling legobitar och vill ha tips på vilka set som är billigast och ger mest och bäst bitar för pengarna.

Jag har köpt på mig alla Creatorhusen som finns ute på marknaden 6754, 4996 och 5891. Har funderingar på Taj mahalseten då det innehåller den typen av bitar jag är ute efter.

Svarta och gråa set verkar vara svårare att hitta, eller är det StarWars som gäller där?

SuperMario

Det beror mest på vilken sorts bitar du är ute efter...

BL (BrikLink) är nog bästa platsen att köpa (många) vanliga bitar billigt.
Jag har till exempel köpt 3000 st. gula och 2000 st. röda 1x2 för totalt ca 350 kr...
(Från USA måste jag tillägga...)

Inte illa, va'?

pilt77

SuperMario

Ang. tull vid beställningar från USA:
Det kan vara problem, men jag har inte råkat ut för något... An. ;D
Haft tur antagligen. 8)

Men eftersom ämnet är lämpliga set(s):
Är det 'vanliga' klossar man är ute efter, då är Creator oftast bäst.
(Och allra bäst att köpa många askar när det är rea...  ;))

shiftaltcmd

Dennimator

Få dom att skicka som "gift", så slipper du tull och moms.  ;) Men jag vet inte hur det funkar om paketet inte kommer fram etc..

Tobbe Arnesson

Citat från: Dennimator skrivet 02 Februari 2010 kl. 08:44
Få dom att skicka som "gift", så slipper du tull och moms.  ;)

Som jag redan skrivit på det här forat, det där är en gammal myt. Gåva kan man bara hävda till ett värde av 500,-. Visst kan man skriva ned värdet men då blir man utan ersättning om försändelsen kommer bort eller skadas... En försändelse kan även innehålla flera gåvor, men då måste varje gåva vara till olika personer och detta måste redovisas.

Tar man in enstaka prylar som firma kan man ange saker som "Sample, no commercial value" men tullen vill ha organisationsnummer för att släppa genom det om försändelsen kontrolleras.

Tullsats räknas på pris + frakt, moms bara på pris. 25% moms och 4,7% tullsats på LEGO (andra tullsatser på andra varor, 4,7% gäller "Leksaker, byggsatser av plast"). Handlar man från USA kan man räkna 10,- per dollar så får man med tull och moms direkt, som enkel tumregel.

Man ska alltid betala tull och moms på införsel från land som inte är medlem i EU (Norge undantaget, vi har ett handelsavtal med dem), men det är inte alltid försändelser fastnar i tullen...
Blogg: Robotkampen

pilt77

Så handlar man av säljare inom EU blir det ingen moms om jag fattat rätt?

Tobbe Arnesson

Helt rätt! Inom EU betalar man aldrig tull.

Moms betalar man dock, men det är upp till handlaren att ta ut momsen så den ska du betala direkt vid köpet. Som köpare behöver man bara bry sig om fraktkostnaden, precis som inom Sverige.

Ibland kan det dock tillkomma avgifter om man handlar på postförskott eller med banköverföring. Posten kan ta ut en administrationsavgift på närmare 200,- i värsta fall och vissa svenska banker tar en smärre avgift för att skicka pengar till utländsk bank via IBAN-nummer.

På BrickLink får man se upp med handlare som har en fast växlingskurs mellan € och $...

Trivia: I momshanteringen finns ytterligare lite kryphål. Exempel: En tysk webbshop som säljer en produkt till Sverige lägger på tysk moms (12%) istället för svensk (25%). Dock måste den tyska webbshoppen betala svensk moms om de säljer för mer än X kronor per år till Sverige. Minns inte värdet på X men tror det var frågan om över SEK 500.000,- men under  1.000.000,-. Väldigt få webbshoppar betalar denna moms rätt, det finns gott om ställen som sannolikt säljer för mer än så till Sverige...
Blogg: Robotkampen