De nio klanerna - Början på ett äventyr.

Startat av Odidoma, 03 Maj 2013 kl. 22:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Odidoma

Tack vare framförallt De Gothia och Gideon har jag blivit inspirerad att bygga en bakgrund till mina byggen och nu har jag kommit fram till en historia som känns bra och som jag kommer att fylla ut allt eftersom.

Men huvuddraget är att landet består av nio olika klaner, det är människor, orker, Alver och svartalver. Alla klaner styr sina delar av landet som dem finner lämpligast men en gång per år samlas alla klanledare med följe till det stora rådslaget där det beslutas om tullar, skatter, gemensamma investeringar osv, detta är en uråldrig tradition som har som syfte att bevara freden i landet. klanerna turas alltid om att vara värd för denna festlighet och under rådet så har alla klaner en röst förutom värdklanen som har två röster, det är även tradition att de gästande klanerna tar med sig gåvor till värdklanen. Förutom det stora rådslaget så är det ett utmärkt tillfälle för de olika klanledarna att bygga allianser och skapa affärer klanerna emellan. Innan freden så styrdes landet av en kung, det finns klaner som inte gillar hur landet styrs nu och vill ha tillbaka det gamla sättet att regera. Samtidigt som det stora rådslaget pågår så är det även årets största marknad dit många av landets invånare och även folk från andra länder söker sig för att avyttra varor eller för att handla det senaste eller nödvändigaste för att klara året. Det är där vi tar avstamp i nådens år 437 ef.

Jag hoppas utifrån det här ramverket kunna bygga många MOC:s och samtidigt utveckla historien framåt.

Här kommer en snabbpresentation av de olika klanerna + en snabbt ihopslängd bild som visar de olika klanledarna :

Ökenklanen
Primär sköld:   Rund med runor på.
Ordspråk:      Vänd den andra kinden till men aldrig mer än en gång.

Lejonklanen

Primär sköld:   Oval med lejon på.

Ordspråk:      Tänk först, handla sedan.

Vargklanen
Primär sköld:   Trekantig med varghuvud på.
Ordspråk:      med styrka kommer du långt, med visshet kommer du ända fram.

Bergsklanen
Primärsköld:   Trekantig med en demon på, (jag vet).
Ordspråk:      Utmana oss och vi förintar dig.

Trädklanen
Primärsköld:   Oval med ett träd på.
Ordspråk:      Lev i fred med världen och världen lever i fred med dig.

Norrklanen
Primärsköld:   trekantig med fågel på.
Ordspråk:      Du kan aldrig fly från dina problem, bättre att slåss nu.

Björnklanen
Primärsköld:   trekantig med björn på.
Ordspråk:      Styrka dödar, vishet vinner.

svartalvsklanen
Primärsköld:   oval med  en död hjort på.
Ordspråk:      Vi är kungar bland bönder.

Skogsklanen

Primärsköld:   Trekantig med hjort på.
Ordspråk:      Döda vår mat och vi dödar dig.

Hissa/dissa gärna.

Gideon

Håller med om att det är bra att ha ett sammanhang att sätta in sina byggen i, hjälper i alla fall mig att komma på idéer till byggen :)
Kul att få vara en inspirationskälla, men äras den som äras bör...jag har bara byggt vidare på all den bakgrund som finns i Guilds of Historica och byggt på med en historia kring min signaturfigur och sidokaraktärer.
Även om du har kommit på en bra egen bakgrund här som ska bli spännande att se vad för byggen det leder till så skulle du såklart vara mycket välkommen att bygga med oss i GoH (kanske med en figur som hör till någon av dessa klaner? Finns alla möjligheter att inkludera dem där!)
Vore skoj med fler svenskar där och en riktigt bra chans att inspireras av och få feedback från några av de bästa byggarna :)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

lingonfil

Bra kontraster mellan klanerna, och lagom stereotypa.

Björn- och vargklanen är mina favoriter. Men jag antar att klannamnen är arbetsnamn, de känns inte direkt kreativa.

Gideon

Var kommer alla de där sköldarna från förresten? Några av dem var helt nya för mig  :o
Flickr   Instagram

insurrection

Citat från: Gideon skrivet 04 Maj 2013 kl. 01:40
Var kommer alla de där sköldarna från förresten? Några av dem var helt nya för mig  :o
1. CMF
2. Kingdoms
3. Knights Kingdom
4. Knights Kingdom
5. CMF
6. Knights Kingdom
7. Knights Kingdom
8. CMF
9. HP (#4768)

Odidoma

Citat från: Gideon skrivet 03 Maj 2013 kl. 22:26
Håller med om att det är bra att ha ett sammanhang att sätta in sina byggen i, hjälper i alla fall mig att komma på idéer till byggen :)
Kul att få vara en inspirationskälla, men äras den som äras bör...jag har bara byggt vidare på all den bakgrund som finns i Guilds of Historica och byggt på med en historia kring min signaturfigur och sidokaraktärer.
Även om du har kommit på en bra egen bakgrund här som ska bli spännande att se vad för byggen det leder till så skulle du såklart vara mycket välkommen att bygga med oss i GoH (kanske med en figur som hör till någon av dessa klaner? Finns alla möjligheter att inkludera dem där!)
Vore skoj med fler svenskar där och en riktigt bra chans att inspireras av och få feedback från några av de bästa byggarna :)

Jag har varit in på Goh och kikat runt ett varv men tyckte iaf då att det var lite spretigt, kanske borde ge det en ny chans. Mitt första bygge kommer förhoppningsvis upp senare idag.

Citat från: lingonfil skrivet 03 Maj 2013 kl. 23:25
Bra kontraster mellan klanerna, och lagom stereotypa.

Björn- och vargklanen är mina favoriter. Men jag antar att klannamnen är arbetsnamn, de känns inte direkt kreativa.

från och med nu är det arbetsnamn, du har helt rätt, förslag? och gärna ett bra namn på vad landet kan heta.

Citat från: insurrection skrivet 04 Maj 2013 kl. 03:54
1. CMF
2. Kingdoms
3. Knights Kingdom
4. Knights Kingdom
5. CMF
6. Knights Kingdom
7. Knights Kingdom
8. CMF
9. HP (#4768)

Bra koll, jag hade inte heller någon riktig koll. Alla olika sköldar är ett resultat av för mycket tid framför BL.

Gideon

Citat från: insurrection skrivet 04 Maj 2013 kl. 03:54
1. CMF
2. Kingdoms
3. Knights Kingdom
4. Knights Kingdom
5. CMF
6. Knights Kingdom
7. Knights Kingdom
8. CMF
9. HP (#4768)
Aha! Har extremt dålig koll på Knights Kingdom, särskilt IIan... Gavs ut under min mörkaste dark age (eller nåja, i alla fall då jag slutat köpa lego pga studentekonomi och bytet av färgpalett...tur att man får ändra sig)

Citat från: Odidoma skrivet 04 Maj 2013 kl. 14:34
Jag har varit in på Goh och kikat runt ett varv men tyckte iaf då att det var lite spretigt, kanske borde ge det en ny chans. Mitt första bygge kommer förhoppningsvis upp senare idag.
Det är helt klart spretigt, vilket ligger lite i projektets öppna karaktär. Sen är ju forumformatet inget under av överskådlighet heller...
Men för mig funkar det fint när man väl "kommit över tröskeln" och dessutom insett att man har mycket frihet att skapa sina egna platser och berättelser inom den öppna ramen.

Men om det inte passar dig är det ju toppen att du har fantasi att bygga din egen bakgrundsvärld, det viktigaste är ju att bli inspirerad till fina byggen! När du kommit igång med detta kanske du släpper in andra byggare också...? ;)
Flickr   Instagram

Odidoma

Jag håller det öppet, håller jag inspirationen levande och har tid så är det bara bra att utvecklas och testa nya forum. Sen är självklart andra byggare välkomna, bara att köra!

de Gothia

Oj vad kul! Innan GoH höll jag själv på med just det här! Ska bli roligt att se vart det bär av! :)