Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Utskrift på lego

Startat av shiftaltcmd, 30 April 2013 kl. 20:15

Föregående ämne - Nästa ämne

shiftaltcmd

Nu har jag gjort de första testerna med att skriva ut direkt på lego-tiles.
Tack till TheFritz och Marpe för hjälp med tiles!

Jag är nöjd med precisionen, jag kunde få utskriften precis där jag ville ha den. Gick ganska fort också, behövde bara kassera två tiles där utskriften hamnade lite snett.
Funkade också på en 1x1 tile. Där var jag tveksam om jag skulle kunna få till det. Är nog den minsta yta som vi nånsin kommer att skriva ut med den skrivaren. Ska testa en 1x1 rund tile nästa gång.

Utseendet på utskrifterna är jag också helt nöjd med. Även det vita blev riktigt bra. Bättre än en del av Legos egna tryck (tex det vita som blev rosa på uniformer och tomtar). Nu ska jag renovera en del av mina classic-space bitar, vit färg på blå bitar.

Det jag måste arbeta på är att få färgen att fästa bättre på bitarna. Jag la bitarna i byxfickan efteråt, först förbannade jag mig att jag glömt zip-it-påsen. Men efteråt var det bra, de fick skava lite mot varandra när jag cyklade hem. Färgen fäster inte tillräckligt bra.
Nästa test så ska jag först tvätta legobitarna och sedan använda bomullshandskar när jag sätter fast dom på basplattan som jag hade som underlagg. Hudfettet kommer mellan plasten och färgen.
Marpe skänkte några nya tiles, de bör ha bäst yta att testa på.
Om det inte hjälper fullt ut så får jag testa med nån sorts primer innan utskrift. Nån här på forumet som har erfarenhet av att måla på abs-plast?

Oavsett hur det går så är jag mycket nöjd med resultatet. Och det skulle funka som det är idag att skriva ut grejer för utställning (saker man är försiktig med, minimalt slitage). För att kunna leka med de tryckta bitarna så måste jag få färgen att fästa bättre.

Bara ytan är plan så ska det funka att skriva ut på. Minifig-torso, bricks (lägger dom på sidan), panels, slopes (kanske, får luta dom så att ytan blir plan). Curved slopes eller andra runda/kurvade ytor kommer inte att gå.

de Gothia

Vad kul och snyggt blev det med! Impad över jobbet du lagt ner! Finns det möjlighet att köpa tryckta tiles framöver? Skulle behöva några mer olika namn på:)

TheFritz

Fränt!! Det här gillar jag skarpt! Du kommer nog få många förfrågningar om att köpa tiles! Självklart är ju jag intresserad också!
Vad är det för skrivare man kan göra så här med? Kan man hosta upp till en sådan med en normal svenk lön?

Magnus den store

Tvättade bitar som hanteras med bomullsvantar är en god idé. När jag målar har jag ibland primer på stora släta ytor, men ju mer detaljer det är, desto mer slarvar jag. Använder Tamiya Surface Primer for plastic & metal på sprayburk. Viktigast är dock att använda en sealer efteråt som skyddar trycket från slitage.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

marpe

Kul att det går bra och att du har nytta av mina 87079. Det såg ut som om några av dina första provtryck var plagiat av Legos tryck? Hoppas att nästa tryckomgång inte är det.  :)

shiftaltcmd

@ de Gothia
Det är tanken, kunna hjälpa de som behöver tryck av olika slag.
En del gillar inte dekaler, kan hålla med om att det ibland blir en ful kant. Jag föredrar nog dekaler för custom-byggen. En dekal är ju inte permanent. Men tryck när det kommer från Lego.

@ TheFritz
Skrivaren är en Mimaki. Materialet ligger stilla på ett bord och sen rör sig skrivarhuvudet över bordet. Det är höj och sänkbart så då går det att skriva ut på i princip vad som helst, bara ytan är plan.
På en vanlig lön så får man spara länge. Har för mig priset var närmare en miljon än en halv. Det finns mindre och billigare men de kostar fortfarande fem eller sexsiffriga belopp, i alla fall om man vill ha en precision på mindre än en mm.

@ Magnus den store
Tack för tipset, ska testa.
Med skrivaren kan man lägga lack. Vi har gjort så på en del andra material, ett lager lack överst för extra skydd.

@ Marpe
Det är ännu värre.  ;) Designen ägs väl numer av Disney och dom är inte goda att tas med. Nu behövde jag nåt "quick and dirty" för att snabbt testa och nåt som känns igen av andra.
De som vill kan gärna skicka in en design så kan jag testa hur det blir på nån legobit.

Det var ett bra test för våran del också. Ville se hur noggrann skrivaren är och det verkar som att den håller det den lovar. Ungefär en tiondels mm i precision och det går att upprepa flera gånger efter varandra.

shiftaltcmd

Har äntligen fått tid att göra några nya tester.
Det räckte med att tvätta legobitarna för att få färgen att fästa. Ingen större skillnad på kemiskt ren bensin från Apoteket eller Apotekets våtservetter. Bägge fungerade bra.
Färgen tål inte lika mycket nötning som Legos original. Men jag antar att detta är mest intressant för AFOLs och bitarna hamnar inte i någon diverse låda där de stöts och blöts mot andra bitar. Man skulle också kunna testa med att lacka ytan och på så vis tåla ännu mera nötning.

@Ras Vitt skulle nog funka bättre än svart som text för Göteborg. Fixar det och skickar sen får påseende.

Testade också att göra ett medlemskort på skoj.

Ras 74

Ser bra ut och är spänd på att se det IRL.
Har du min adress?
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Teabox

Yay. Jag är på en LEGO-bit ;D

Trycket blir riktigt bra :)

AndersI

Tile 1x6 med swebrick-logga vore ju perfekt att ha en bunt av och sätta på utställningsbyggen! Samma sak med namn-tile.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

stegu

Vi kommer förmodligen att vilja ha några hundra 1x8 ljusgrå tiles med tryck för Norrköping, för den eventmoell som vi håller på att ta fram. Förslagsvis samma utseende som "Göteborg 2012" i exemplen ovan, men med text "Norrköping 2013". Sealer kommer att behövas, eftersom bitarna ska tåla hantering och att ligga och skramla med andra bitar i en kartong.

Vad kostar det om man ska betala för förbrukningsmaterialet? Vi ska också göra bygginstruktioner och kartonger, där jag betalar för materialet och ett visst slitage på maskinerna på jobbet. (Papper, kartong, bläck, slitage på skrivarhuvuden och figurskärarknivar, totalt sett ändå ganska billigt.) Kan man tänka sig att föreningen får samma deal för tryckta tiles via dig? Hör gärna av dig direkt till mig via PM om du vill diskutera detaljer och prata närmare om tidplan. Allt är inte 100% spikat än.

Teabox

My avatar on a 2x2 tile par Teabox, on ipernity

Har fått min avatar på en 2x2 tile i posten nu ;D Tack shiftaltcmd

Ska försöka hitta sätt att få med den i olika MOC:s :)

shiftaltcmd

Några minifig-torsos.

Magnus den store

Oj, den där pippin är väldigt detaljerad. Trycken med få färger ser bättre ut än trycken med många, som blir lite gryniga.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

stegu

Ja, rastrering blir tyvärr inte så snyggt med den sortens skrivare (ganska stora punkter, bara "allt eller inget" i varje punkt). Samma sak gäller för screentryck också för den delen. TLG:s egna tryck har oftast inga mellantoner, bara hela tonplattor och enkla konturer. Deras fördel är att de kan använda vilken färg som helst i sin process, medan en skrivare bara har några få primärfärger som måste blandas med rastrering för att få andra färger. Helt ogrynigt blir det alltså bara med svart, vitt, cyan, magenta, gult, rött, blått och grönt - färger där alla primärerna CMYK har antingen 0% eller 100% vardera. Eller har skrivaren fler primärfärger än CMYK?