Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Längs flodbanken

Startat av Gideon, 30 April 2013 kl. 15:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Arkbrifloden flyter åt sydväst genom en stor del av Historica, och är farbar i många mil längs sitt lopp. Den är därför en viktig handelsled både för gods norrifrån och som i detta fall för flodbåtar från Barqa nere vid flodens mynning.

Nästa bygge i berättelsen

I de oroliga tiderna är det många i rörelse, här en mindre styrka som färdas längs dragvägen vid flodstranden på väg uppströms för att delta i försvaret av den viktiga bron i Queenscross.

Flyktingar som flyr från stridigheterna uppströms får göra plats för soldaterna och för oxarna som drar flodbåten.

Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Tie Fighter

Jätte snyggt bygge och otroligt fina bilder!

malmen

Amazing. Alltid roligt med en historia till bilderna, speciellt när bilderna verkligen ingjuter känsla. En dag hoppas jag med kunna bygga så där :)

Gideon

Är man intresserad av hela historien bakom bilderna kan man läsa här på Eurobricks. Det är mitt bidrag i den avslutande utmaningen i Guilds of Historica.
Det sista kapitlet av mitt bidrag kommer jag lägga upp innan deadline vid midnatt ikväll :P
Kommer dock lägga upp bilder på mina andra byggen här också, har bara inte haft så mycket tid för legot de senaste veckorna.
Flickr   Instagram

ByggareDan

Som tidigare talare har sagt fint bygge och fint fotat och trevligt med lite bakgrundsstory. Legobyggnadsmoc:ar för små/stora tävlingar är väl som med allt annat man ska göra blir ju liksom sista minuten på gränsen till deadline, så lycka till med sista delen.

/ByggareDan

Anders67

Fint, och rätt att använda oxar för uppströms transport!
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

insurrection

Wow, jättesnyggt!
Extra roligt med ovanligare motiv/scener!

dalle

Det glädjer mig att se dina snygga byggen.
Många fina lösningar.
En lösning som ser märklig och riskabel ut är att linan är knuten så högt upp på masten.

Majkel

Citat från: dalle skrivet 02 Maj 2013 kl. 06:02
Många fina lösningar.
En lösning som ser märklig och riskabel ut är att linan är knuten så högt upp på masten.

Håller med, ett jättesnyggt bygge men jag stör mig lite på linan, den borde sitta i fören på båten. Nu blir jag lite orolig i kroppen, masten kan gå av men framförallt blir båten helt ohanterlig om linan sitter där uppe.

Sollan

Snyggt! Växtligheten ser väldigt bra ut!

MicroByggare

Citat från: Sollan skrivet 02 Maj 2013 kl. 07:55
Snyggt! Växtligheten ser väldigt bra ut!
Det är det som behövs i ett bra utomhus bygge (växtlighet).
älskar dina byggen men jag håller med Majkel att man borde sätta linan i fören.

Fråga: Vad är det för hår, General gubben har? ???

Gideon

Citat från: Majkel skrivet 02 Maj 2013 kl. 07:45
Citat från: dalle skrivet 02 Maj 2013 kl. 06:02
Många fina lösningar.

Håller med, ett jättesnyggt bygge men jag stör mig lite på linan, den borde sitta i fören på båten. Nu blir jag lite orolig i kroppen, masten kan gå av men framförallt blir båten helt ohanterlig om linan sitter där uppe.
Att linan inte sitter i fören är helt korrekt om man tittar på många av de referensbilder på dragna båtar som går att hitta på Google. Antar att man vill dra närmare båtens mittpunkt för att minska vridmomentet som vill svänga in båten till sidan eftersom man inte drar rakt framifrån. Linan gick här ursprungligen ner till foten av masten, men jag valde att flytta båten längre bakåt för att få bättre vinkel på linan och hade då ingen längre lina av tillräcklig tjocklek...Borde såklart ha varit upplindad i lagom arbetshöjd höjd för att man ska kunna släppa iväg båten längre från stranden. Masten var inte så hög från början men jag blev lite för entusiastisk när jag byggde flodbanken och vegetationen :P
Flickr   Instagram

Majkel

entusiasm är bra! och då får man leva med en del knasigheter, och om allt annat är riktigt bra men linan sitter lite provocerande så kan det vara en positiv sak. Bygget finns kvar i medvetandet längre om det är något som skaver lite grann ;)

Gideon

Citat från: Majkel skrivet 02 Maj 2013 kl. 09:11
entusiasm är bra! och då får man leva med en del knasigheter, och om allt annat är riktigt bra men linan sitter lite provocerande så kan det vara en positiv sak. Bygget finns kvar i medvetandet längre om det är något som skaver lite grann ;)
Vore ju inte bra om jag inte kunde göra det bättre nästa gång eller hur? ;)

Citat från: MicroByggare skrivet 02 Maj 2013 kl. 08:20
Fråga: Vad är det för hår, General gubben har? ???
Det är en av dvärgarna från The Hobbit, från om jag minns rätt.
Flickr   Instagram

marpe

Instämmer i berömmet om både bygge och bilder. Bra scenval. Gillar templet. De joniska kapitälen placerar bygget i tid och rum. Vet inte om det var avsikten?