Buggar och fel i LDD - rapportera här

Startat av Superkalle, 28 April 2013 kl. 14:51

Föregående ämne - Nästa ämne

mssm

Citat från: Superkalle skrivet 17 December 2014 kl. 17:07
Det jag kunnat få reda på är att det inte finns någon strikt regel för hur enskilda knoppar modellerats vad gäller att t ex 1x1 round plates snäpper runtomkring själva knoppen - det verkar ha varierat lite över åren och beroende på vem som modellerat klossen.

I bifogad bild tänker jag att de gula exemplen egentligen inte borde vara tillåtna i LDD eftersom clutchpower blir svag då knopparna trycks isär (där sprickorna är mellan klossarna). De bruna exemplet är inte heller bra. Har lagt till några andra kloss-exempel också (svarta) för att se där det finns resp. inte finns knopp-koppling.

Men nu har jag en fråga: Är det någon som kan komma på om/när denna "funktion" i LDD faktiskt är till nytta, t ex om det finns något officiellt LEGO set där denna teknik använts.

Den bruna lösningen används på taket i för att fästa pallarna. Sidan 49 i bruksanvisning 2.

Superkalle

Citat från: mssm skrivet 29 Januari 2015 kl. 21:12
Den bruna lösningen används på taket i för att fästa pallarna. Sidan 49 i bruksanvisning 2.
Ah. Perfekt. Tackar!

andreaseldh

Kanske off topic. Biten 11833 blir konstig när man använder LDD to POV-Ray Converter.

andreaseldh

Tack för tipset! Nu har jag skrivit en anmälan där.

Petersbror

Hej,

Mitt LDD har börjat krascha helt plötligt så fort jag vill ta ett screenshot? Har fungerat hela tiden, men nu kraschar det alltid.

Någon som vet vad det handlar om?
Med vänliga hälsningar,
Niklas (Petersbror)

AndersI

Det låter som något grafikrelaterat. Vad har du ändrat i datorn sen det senast fungerade?

Kan det vara något annat i datorn som lägger beslag på en massa RAM? Har du möjligen ändrat värdet för Antialias/Kantutjämning i grafikinställningarna (om det finns någon sådan inställning - kan inte kolla just nu)?

Mitt första förslag är nog att kolla om det finns en uppdaterad drivrutin till ditt grafikkort (jag har varit med om att grafiken börjat bråka efter att jag gjort en Windows Update).

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Peter S

Hittade en konstighet när jag labbade med 4081b. När jag sätter en plate på högkant går den in i studsen i botten. Har målat om 1x6-bricken till blått för att det ska vara enklare att se.

andreaseldh

Vet inte om det är en bugg eftersom jag inte har bitar för att testa det i verkligheten. Kan man fästa en 2555 på knoppen högst upp på en 2569? Det går inte i LDD och kanske inte är meningen heller.

andreaseldh

Nu har jag fått bitar att testa med och kan bekräfta att det går alldeles utmärkt att fästa en 2555 på knoppen högst upp på en 2569, men den sitter väldigt hårt så det kanske inte är TLG:s önskan att man gör så.

Superkalle

Citat från: andreaseldh skrivet 05 Augusti 2015 kl. 22:02
Nu har jag fått bitar att testa med och kan bekräfta att det går alldeles utmärkt att fästa en 2555 på knoppen högst upp på en 2569, men den sitter väldigt hårt så det kanske inte är TLG:s önskan att man gör så.
Hm, intressant case.

Vad jag kunnat få fram så är knoppen specad till 3.2 mm diameter. Innerdiametern på 2555 är 3.1 mm, så det kan ju stämma att det sitter ganska tajt. Vet dock inte om det finns någon anledning att kulan är just 3.2 mm, som ju är väldigt nära de 3.18 mm som är standard för "lightsaber blades". Normalt sätt (i alla fall nuförtiden), så är grundregeln vid design av bitar att det inte skall finna några "passar nästan". Antingen skall det passa och sitta bra, eller också inte.

Vore intressant om någon vet ifall knoppen använts i något set någon gång för att fästa något i.

Larry Lars

Citat från: Superkalle skrivet 09 Augusti 2015 kl. 01:44
Vet dock inte om det finns någon anledning att kulan är just 3.2 mm, som ju är väldigt nära de 3.18 mm som är standard för "lightsaber blades". Normalt sätt (i alla fall nuförtiden), så är grundregeln vid design av bitar att det inte skall finna några "passar nästan". Antingen skall det passa och sitta bra, eller också inte.

Min spontana tanke är att eftersom den behöver knopp för att inte vara farlig så har knoppens storlek anpassats så att du kan "trä" på bitar med genomgående hål. Den märkliga skillnaden i mått beror väl på att biten kom innan systemet var fullt ut standardiserat.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

tellblom

Vet inte om detta rapporterats men man kan fästa dessa lite konstigt

byStfn

Jag har upptäckt en bugg som är svårbeskriven. Jag försökte få ut en bitlista på en modell som jag byggt där det är pluppar på alla sidor. När byggbeskrivningen genereras är det hela sidor eller delar av vissa sidor som exkluderas i byggbeskrivningen. Då exkluderas även dessa från själva bitlistan. Som ett försök att komma runt detta så försökte jag ta isär och placera ut alla sidor på byggytan, men problemet kvarstod. Det enda som hjälpte till slut var att sätta ihop alla bitar till en sjukt märklig ny figur. Först då genererades en korrekt bitlista (tror jag). Vitala bitar saknas i alla fall inte..

Är detta en känd bugg eller något som någon känner till? Nu vågar jag inte riktigt lita på listorna från LDD längre när jag beställer.

o0ger

Citat från: byStfn skrivet 16 December 2015 kl. 10:06
Jag har upptäckt en bugg som är svårbeskriven. Jag försökte få ut en bitlista på en modell som jag byggt där det är pluppar på alla sidor. När byggbeskrivningen genereras är det hela sidor eller delar av vissa sidor som exkluderas i byggbeskrivningen. Då exkluderas även dessa från själva bitlistan. Som ett försök att komma runt detta så försökte jag ta isär och placera ut alla sidor på byggytan, men problemet kvarstod. Det enda som hjälpte till slut var att sätta ihop alla bitar till en sjukt märklig ny figur. Först då genererades en korrekt bitlista (tror jag). Vitala bitar saknas i alla fall inte..

Är detta en känd bugg eller något som någon känner till? Nu vågar jag inte riktigt lita på listorna från LDD längre när jag beställer.
Jag fattar inte. Kan du ladda upp LXFen?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!