Hur värderar/säljer jag mitt Legoset? (Samlingstråd)

Startat av Nextuz, 22 april 2013 kl. 10:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnusengstrom

Citat från: michaely skrivet 10 december 2018 kl. 09:52
Hej,
Jag har en fråga runt part out value kontra värdet på det set det gäller.
Jag har samlat på mig några adventskaldrar från i år  (City-60201, Friends-41353 och SW-75213) Min tanke var att spara dem oöppnade ett tag och se om priset stiger på dem. Jag gjorde nåt liknande förra året och jag kan ju se att priset stiger lite, men inte speciellt mycket. Då kollade jag i stället värdet om man partar ut de enskilda bitarna och det var ju betydligt mycket större än värdet på seten i sig. Star Wars-setet fick ett part out-värde på 636kr! Det jag funderar över är om priset sen fallet tillbaka?
Någon som har några tankar runt detta?
mvh
Michael Yngman

Det är alltid högt i början av setets livstid.
Jag brukar alltid vänta minst 6 månader innan jag kollar partut på något set, i början så är alla bitar som bara finns i det setet dyra men hamnar på en stadig summa efter ett par månader.

CameraMan

Jag fick precis tag på två Futuron Red Key Chain figurer. Det finns en till salu på bricklink i orginalförpackning för 3000kr.

Frågan är var de här två kan vara värda. Den ena är mer sliten än den andra men ändå i skapligt skick. Det verkar som att huvud, hjälm, ben och torso är limmade. Armar och händer går att ta loss. Antar att det är gjort så för att de inte ska ramla isär i fickan, det är ju trots allt nyckelringar. Så jag antar att de är limmade orginal.

Såg att det finns en till salu på ebay för £15.






Vintage Brickworks: Bricklink - Brick Owl - TraderaInstagram

LoddeZ

Hej!
Hade turen att stöta på en Caribbien Clipper 6274 nyligen. Både med box och manual. Tanken är att sälja vidare till någon som uppskattar den mer än mig. Det fattas dock några bitar. De flesta är smågrejer som lätt kan hittas, men tyvärr saknas samtliga minifigurer. Skulle ni säga att det är värt besväret att få tag på dessa innan man lägger ut till försäljning? Figurerna är inte direkt billiga. Frågan är om det går +/- noll att sälja utan dem kontra köpa figurerna.

Paddan

Citat från: LoddeZ skrivet 21 augusti 2021 kl. 12:46
Hej!
Hade turen att stöta på en Caribbien Clipper 6274 nyligen. Både med box och manual. Tanken är att sälja vidare till någon som uppskattar den mer än mig. Det fattas dock några bitar. De flesta är smågrejer som lätt kan hittas, men tyvärr saknas samtliga minifigurer. Skulle ni säga att det är värt besväret att få tag på dessa innan man lägger ut till försäljning? Figurerna är inte direkt billiga. Frågan är om det går +/- noll att sälja utan dem kontra köpa figurerna.

Det beror på hur mycket du betala för den

snittpris 355på BL.
Snittpris 53 på BL och du behöver 3 st

Om du ska hitta delarna till guvernören så har bitarna ett part out pris på över 400.
Ser man priset på de kompletta båtarna så ligger det över 2000:-.

Har du otur måste du lägga ut 400-600 minst för att få gubbarna kompletta.
Har du tur hittar du dessa billigare nånstans där säljaren inte har en aning om värdet på bitarna/gubbarna.

Du kanske kan sälja för närmare 3000:- Men räkna med det kan ta längre tid att få det sålt isåfall. Kanske flera år.
Det dyraste på BL har gått för ca 2700:- senaste 6 månaderna.

LoddeZ

Citat från: Paddan skrivet 21 augusti 2021 kl. 14:28
Citat från: LoddeZ skrivet 21 augusti 2021 kl. 12:46
Hej!
Hade turen att stöta på en Caribbien Clipper 6274 nyligen. Både med box och manual. Tanken är att sälja vidare till någon som uppskattar den mer än mig. Det fattas dock några bitar. De flesta är smågrejer som lätt kan hittas, men tyvärr saknas samtliga minifigurer. Skulle ni säga att det är värt besväret att få tag på dessa innan man lägger ut till försäljning? Figurerna är inte direkt billiga. Frågan är om det går +/- noll att sälja utan dem kontra köpa figurerna.

Det beror på hur mycket du betala för den

snittpris 355på BL.
Snittpris 53 på BL och du behöver 3 st

Om du ska hitta delarna till guvernören så har bitarna ett part out pris på över 400.
Ser man priset på de kompletta båtarna så ligger det över 2000:-.

Har du otur måste du lägga ut 400-600 minst för att få gubbarna kompletta.
Har du tur hittar du dessa billigare nånstans där säljaren inte har en aning om värdet på bitarna/gubbarna.

Du kanske kan sälja för närmare 3000:- Men räkna med det kan ta längre tid att få det sålt isåfall. Kanske flera år.
Det dyraste på BL har gått för ca 2700:- senaste 6 månaderna.

Tack för ett utförligt svar. Kikat runt på BL, men svårt att avgöra vad folk prioriterar högst. Figurer, segel och kartong verkar vara bland det viktigaste. Får ta mig en funderare. Allra bäst hade såklart varit att råka stöta på figurerna, men den turen eller tålamodet besitter jag nog inte! Tack återigen :)

swestar

#50
Hej,

Ska sälja ett ihopbyggt utan figurer, vilket pris kan man ta för det?
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Millhouse1

Hej,

Jag köpte ca 20-25 kg på facebook marketplace idag. Det följde tyvärr inte med några bygginstruktioner eller vad det är för bitar men det är en del  ;D

Skulle någon kunna hjälpa mig hita en värdering mellan tummen och pekfingret. Detta är vad jag letade fram lite snabbt i form av gubbar och tillbehör men finns mycket mycket mer. (se bilder)

finns det något kilopris för lego? har sett att det kan ligga mellan 100-200 kr kg?

MVh



Godtfred

Leta efter lite udda bitar. Sök upp dom på Bricklink. Instruktioner finns bla på legos site. Sen står det mesta i de första inläggen i tråden.

Tex är vingarna speciella: 21850 har bara funnits i ett set. Bara att jobba på.

Millhouse1

Tack för svar! hur mycket tror du jag skulle få det om jag säljer as is? utan att grotta ner mig helt i det?:) 

Godtfred

Citat från: Millhouse1 skrivet 12 november 2023 kl. 22:40Tack för svar! hur mycket tror du jag skulle få det om jag säljer as is? utan att grotta ner mig helt i det?:)
Har personligen ingen erfarenhet av sånt. Typ, vilken seriös moc:are säljer sitt lego?
Du skriver själv att du har sett ett ungefärligt kilopris...

mechamike

#55
Citat från: Millhouse1 skrivet 12 november 2023 kl. 22:40Tack för svar! hur mycket tror du jag skulle få det om jag säljer as is? utan att grotta ner mig helt i det?:)

Du kan få det en köpare är villig att ge  ;) . Om du inte orkar grotta ner dig i det så har du två val. Höfta till med ett kilopris som känns ok för dig, eller lägg upp massa bilder så en ev köpare kan grotta ner sig i vad som finns och göra en bedömning och ge dig ett bud..  Swebrick är ett forum för legobyggare så vi har lite annat fokus oftast.

Jag tror du har bättre chans att få prisuppskattningar från någon av de otaliga Facebookgrupper kring Lego köp och sälj som finns.

Men för att lära dig själv värdera Lego rekomenderar starkt att du läser de två första inläggen i denna tråd.
Lycka till!

PS (Du kan börja med att rensa bort sådant som inte är Lego, ser att du har en del klon märken med i din lot, släng sånt så slipper du att någon blir sur för att du säljer skräp som inte är riktigt Lego) )
?

GustavF

Köpte du det enbart för att sälja vidare? Vad du behöver sälja det för för att gå i vinst beror ju på vad du köpte det för själv? Att bara sälja löst lego för mer än 150kr/kg är svårt om du inte har massvis med Star Wars, LOTR eller annat som lockar många köpare. 
Av vad jag kan se så verkar det ju varken vara särskilt mycket eftertraktat eller i bra skick? Det verkar vara trasiga, slitna och målade bitar + cobi som 99.9% av alla som är intresserade av Lego undviker. 

Jag själv som köper/säljer och sorterar bulklego och tycker det är kul hade inte betalat mer än 100kr/kg för detta. Hade jag sett att det innehåller cobi och målade bitar så undviker jag det helt och hållet. 

BrickMe

@Millhouse1: loppis bitar som barn har lekt med är som oftast repiga/trasiga på något sätt. Utgår man ifrån det så värderar jag inte totalen bitar eller kilopriset högt. Snarare är det för min del överpris om det kostar 100kr/kg.

Som mechamike skrev ovan så är det bra om du läser början på tråden där det finns väldigt bra tips och råd.

Jag har absolut köpt en hel del begagnat men ska erkänna att man går minus efter att ha plockat ut udda/ovanliga bitar. Det är oftast bättre att låta bli att köpa en stor samling begagnat lego i tro på att man gjort ett kap. Om det är speciella bitar man är ute efter kan det vara vettigare att köpa dem på Bricklink.

Det har ju ändå kostat en bra slant att få hem lego bitar blandat med en hel del annat innehåll (cobi mm) som hamnar bland barns leksaker. Därtill bitar som är missfärgade och slitna.

Record

#58
Själv insåg jag för många år sen, att det finns inget billigare sätt att köpa Lego än att köpa just de bitar man behöver, då spelar bitpriset egentligen mindre roll, tänk va otroligt många bra  bitar som man kunnat köpa för set man köpt som bara står i sina kartonger nu med obrukbara bitar, speciellt för en sådan som jag, som bara kan 2 färger, reddish brown och medium dark flesh(ursäktar fel uttryck på färgen, innan jag blir avrättad) ;)

Själv har jag också köpt någon blandlåda med beg Lego för många år sen, redan då inhöll det fulbitar, så det åkte hel del i vedpannan, det värsta var efter ett tag, då insåg jag att ett bra gäng med droider hade åkt med, kan väl erkänna att jag hade ganska kass koll på SW..vet bättre nu.

Så mitt förslag, rensa ut skräpet, lägg ihop Legot och skänk det till någon hjälporganisation eller barn i allmänhet, de bryr sig nog inte om det är bitmärken eller slitet, bättre det än att lägga ner en massa tid på att röna ut om det är nått värt.
Friskt satsat, hälften vunnet..

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.