Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Underkategorier av AFOL:s

Startat av Superkalle, 17 April 2013 kl. 13:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Superkalle

Citat från: stegu skrivet 17 April 2013 kl. 13:43
Många av oss tycker rentav illa om det här med "mint in box". Lego som inte byggs är liksom inte vår grej...
Nja...kanske lite starkt uttryckt. Tror vi har en hel del set-samlare här också ;)

Har hört att man kan dela in AFOLs i tre grupper:
1) Samlare
2) Byggare
3) Tjötare (dvs som gillar det sociala)

Och det brukar väl vara ungefär fördelat 1/3 på varje  ;D

mechamike

.. finns det inte en fjärde kategori ? Säljare?  Dom som hänger på Tradera och Bricklink och bara handlar med Lego?
?

Ras 74

Håller med Mecha. Lägg till den kategorin Kalle.
Ser kanske framförallt att det är BL folk, då jag sällan eller
aldrig handlar LEGO på Tradera eller Blocket.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Roger Brickjet

Vi har även kategorin "Sorterare" :)

Anders67

Och vi har 'investerare' som köper upp set för att senare sälja av dessa med förtjänst!

http://www.wired.com/geekdad/2012/12/get-rich-investing-in-lego/

Pekblom

Om man köper LEGO som investerare eller spekulant är man väll i samma kategori som "säljare"?
Så enligt mitt sätt att se det finns det byggare, samlare, tjötare, sorterare och handlare.

Här ser vi ett bra exempel på både tjötare och sorterare när vi lägger ner tid på att sortera in människor i fack och diskuterar det här.  ;)

Tala gärna om för mig i vilket fack jag ligger för jag känner mig hemma lite i alla fack, men sämst är jag på att sälja. Det sitter en liten ekorre i min hjärna och tycker att varför sälja just det just nu? Det kan vara bra att ha någon gång när man behöver just de bitarna och föresten blir det säkert mer värt i framtiden så vi hittar ett ställe att sortera in det på i stället. Men mitt i sorteringen börjar jag bygga med bitarna.

Ras 74

Jag tror att du är en egen kategori Pekis ;)
Den som uppfyller tre av fyra.

Mer eller mindre alla som inte hör till Säljargenren har nog mer eller mindre
delar av de övriga tre kategorierna i sig.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Superkalle

Kul snack detta utvecklades sig till. (Men inte så konstigt egentligen med tanke på hur kategoriseringsnördiga vi är)

Jag sammanfattar och utökar:

1) Samlare
a) av Set
b) av Bitar

2) Byggare
a) Amatörer
b) Professionella/semi-professionella

a) Forum-ister (bara på nätet)
b) Också Event/träffar/IRL

4) Sorterare/Katergoriseringsnördar
a) Lite lagom
b) Går all-in med särskilda rum o dyl.

5) Säljare/Handlare
a) Amatörer/för eget bruk
b) Professionella

Frågan är vilka av ovan som kan kallas AFOLs. Egentligen alla utom 5b?
Själv upptäcker jag att jag är lite överallt utom 5b.

Tie Fighter

Citat från: Superkalle skrivet 18 April 2013 kl. 11:19
Kul snack detta utvecklades sig till. (Men inte så konstigt egentligen med tanke på hur kategoriseringsnördiga vi är)

Jag sammanfattar och utökar:

1) Samlare
a) av Set
b) av Bitar

2) Byggare
a) Amatörer
b) Professionella/semi-professionella

a) Forum-ister (bara på nätet)
b) Också Event/träffar/IRL

4) Sorterare/Katergoriseringsnördar
a) Lite lagom
b) Går all-in med särskilda rum o dyl.

5) Säljare/Handlare
a) Amatörer/för eget bruk
b) Professionella

Frågan är vilka av ovan som kan kallas AFOLs. Egentligen alla utom 5b?
Själv upptäcker jag att jag är lite överallt utom 5b.
Skrytson får man väl klassa som en 5b?

Myko

Tie Fighter

Ah! stämmer...my bad....läste lite dåligt

stegu

Bra kategorisering. Jag känner mig som en "1ab 2a 3ab 4b 5a". :)

Jag ska kanske nyansera mig så att inte folk missuppfattar vad jag menade förut när jag sa "många av oss tycker rent illa om företeelsen MIB". Jag menade inte att vi överlag hatar så'nt, bara att många av oss (där "många" ska tolkas som någonstans mellan "några" och "de flesta") inte samlar Lego på det sättet och tycker det är synd att vissa satser blir föremål för spekulation. Jag har inget emot folk som vill samla och handla MIB, men jag skulle inte vilja ägna mig åt det själv, och för egen del så skär det i litet hjärtat att se MIB-samlingar. Det är liksom dött Lego som har producerats förgäves. Den kreativa dimensionen är helt borta, bara samlarinstinkten återstår. På samma sätt känner jag för olästa inplastade seriemagasin. Själva syftet med produkten är borta och har ersatts av något slags spekulationsekonomisk bubbla där "värdet" kan rusa iväg helt utan vett och sans.

Vi har rätt så mycket MIB hemma, men allt är avsett att sprättas och byggas när andan faller på. Till och med oöppnade "dyrgripar" som Café Corner och UCS Millennium Falcon ska vi öppna när tillfället är det rätta. Jag har sålt vidare en del äldre MIB och någon enstaka MISB som jag hittat på auktioner, men jag känner inget behov av att behålla dem. OK, jag har behållt bitarna till de flesta av mina UCS-modeller i separata lådor, men jag har slängt kartongerna.

Superkalle

Citat från: stegu skrivet 18 April 2013 kl. 14:07
Till och med oöppnade "dyrgripar" som Café Corner och UCS Millennium Falcon ska vi öppna när tillfället är det rätta.
DET får du gärna foto-dokumentera. Inte varje dag man öppnar set värda 10 000-15 000 spänn :)

Pekblom

Jag, eller rättare sagt vi är av samma grundåsikt. Bitarna skall användas!
Men jag har all respekt för samlarna som vill ha en av varje MSIB det är bara inte min grej. (Kanske har med ekonomi och utrymde att göra, jag vet inte.)
Vi har ett t.ex. ett taj mahal som vi skall ta någon dag men det får ju bli någon gång när det är lite extra. Inte något man bara sprättar, sorterar in bitarna och slänger bort lådan någon tisdag efter jobbet.

Svartkrut

Kul diskussion! Själv tillhör jag väl kategori 1-4, men här hemma finns inte en enda oöppnad ask. Ekonomin tillåter inte alltför många inköp och när väl en ask har införskaffats så byggs den ögonblickligen. Skulle inte klara av att spara askar till senare tillfälle. Många set rivs senare för att kunna möjliggöra byggen av MOC:s. För mig är byggandet huvudsaken oavsett om det gäller färdiga set eller egna kreationer.  ;D