Tips för att sära på bitar?

Startat av lingonfil, 12 April 2013 kl. 22:33

Föregående ämne - Nästa ämne

Myko

Magnus den store

Citat från: lingonfil skrivet 21 April 2013 kl. 22:10
Detta är anledningen till min fråga.
http://www.flickr.com/photos/37217189@N04/8610587560/in/photostream/
Jag bävar inför hur jag ska få loss alla 4x4 plates.
Ääh, det där är inget att bäva för. Hur många separatorer har du köpt? Nu spammar jag kanske men det får ni ha överseende med. Bygg en Quad Separator eller större! 4-6 stycken är lagom.

The Quad Separator
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

lingonfil

Citat från: Myko skrivet 21 April 2013 kl. 22:16
Det är 2x4 bricks på bilden...

4x4 tog slut, så jag skarvade med vad jag hade. Det är nog någon enstaka 2x3+1x4 och 2x2+2x2 också.

Citat från: Magnus den store skrivet 21 April 2013 kl. 22:28
Ääh, det där är inget att bäva för. Hur många separatorer har du köpt? Nu spammar jag kanske men det får ni ha överseende med. Bygg en Quad Separator eller större! 4-6 stycken är lagom.

The Quad Separator

Jag köpte den som fanns i bricklinkaffären jag handlade i vid tillfället. Så bara en... Men om de kommer med i lite nyare set så dyker det väl upp någon till snart. =P

Magnus den store

Citat från: lingonfil skrivet 22 April 2013 kl. 18:23
Jag köpte den som fanns i bricklinkaffären jag handlade i vid tillfället. Så bara en... Men om de kommer med i lite nyare set så dyker det väl upp någon till snart. =P

Jo, köper man lite set emellanåt lär man få en och annan separator. Kan ju vara på sin plats att bidra med den här länken:

http://www.bricklink.com/catalogItemIn.asp?P=96874&in=S
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Klurfigur

Jag satt och sorterade tillbaka mitt senaste lärospån när jag råkade på två bitar med särdeles svår separationsångest: 43093 och 32013; jag lyckades helt enkelt inte få isär dem hur jag än pillade och slet, men så fick jag en idé om att man borde kunna kila in något i 43093:s hål, så att den delen skulle sitta fast hårdare än axeldelen. Sagt och gjort, jag klippte av två cocktailpinnar i trä och kilade in och sedan satte jag fast 43093 i en 32278 (eller om det var en 41239?) och då fick jag äntligen isär bitarna.

Det hade förstås varit elegantare att kila in lämplig legopinne, men jag hade ingen som passade.