Tävling: Bygg en Borg på max 8x8

Startat av Nextuz, 27 Mars 2013 kl. 17:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Stigge72

Man åker bort över helgen, och vips har det hänt massor värt att kommentera. ;)
Jag är inte först, och troligen inte sist, att hålla med om att Stegu formulerat ett väldigt bra inlägg.
Trollkarlars torn ser ofta ut som att de ska rasa när som helst, och den normalt funtade som ser dem undrar hur dem kunde resas överhuvudtaget... Kul med prinsesstornstaket också, Svartkrut. Det var inte igår man såg ett sånt. ;)
Wineyard och Vibora har också byggt fina torn. Välkomna i tävlingen!
Som alltid tillför en kul historia väldigt mycket till ett bygge.

baloo_tm

Här kommer ett bidrag, den första MOC jag lägger upp.

Kung Miloban var mäkta stolt över hörntornet på sitt nya slott. Att det fanns dom som viskade att det var väl långsmalt brydde han sig inte om.

Nextuz

Citat från: baloo_tm skrivet 29 April 2013 kl. 22:38
Här kommer ett bidrag, den första MOC jag lägger upp.

Kung Miloban var mäkta stolt över hörntornet på sitt nya slott. Att det fanns dom som viskade att det var väl långsmalt brydde han sig inte om.

Snyggt :)

Men bryter mot 8x8 gränsen då växterna sitter fast i borgen ;)

baloo_tm

Citat från: Nextuz skrivet 29 April 2013 kl. 23:15

Tror inte det, vilka växter menar du?

Tornet är bara 7x7 i bottenytan.

Nextuz

Citat från: baloo_tm skrivet 29 April 2013 kl. 23:51
Citat från: Nextuz skrivet 29 April 2013 kl. 23:15

Tror inte det, vilka växter menar du?

Tornet är bara 7x7 i bottenytan.
Ahh.. du ahr nog rätt ja.. ne jag täntke på de bruna träde som ser ut att sitta ihop med borgens underdel.. men de är fristående?

baloo_tm

Japp, det är fristående, det börjar vid foten av "klippan", där man ser ett par bruna slopes. Fast det syns ju inte så bra, tyvärr. Bygget är rivet (var några veckor sedan), men jag kan kanske gräva fram någon bild där det syns bättre om det skulle behövas.

baloo_tm

Hoppas jag har förstått rätt att det är OK med mer än ett bidrag. Har för mig att jag sett det i något inlägg, men hittar det inte nu. Annars får väl detta bidrag vara utom tävlan.

Under kung Miloban's anfader, Andur den Gamles styre infördes för en tid en skatt på "hus, borgar och andra byggnader som äro beständigt uppförda, att betalas 2 kvartsstycken koppar för varje kvadratplupps bottenyta å byggnaden". Detta resulterade i en del orginella byggnadsstilar hos de mer ekonomiskt sinnade av rikets invånare. Som t.ex. detta hus...

Gideon

Citat från: baloo_tm skrivet 30 April 2013 kl. 22:06
Under kung Miloban's anfader, Andur den Gamles styre infördes för en tid en skatt på "hus, borgar och andra byggnader som äro beständigt uppförda, att betalas 2 kvartsstycken koppar för varje kvadratplupps bottenyta å byggnaden". Detta resulterade i en del orginella byggnadsstilar hos de mer ekonomiskt sinnade av rikets invånare. Som t.ex. detta hus...
Rolig förklaring!! :)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Rallare

hej jag är MicroByggares pappa och har fått i uppdrag att lägga in hans borg med beskrivning i den här tråden  :D

tornet har en gång i tiden varit ett vakttorn men när dem forna krigen var över hittade en gammal trollkarl hit han bosatte sig med sina djur och vänner och började med sina lite extrema experiment. folket i byn tyckte att han var tokig för att han pratade med en apa och lekte med en muterad ödla som han kallade drake.

Tickledeath

Hade först inga som helst planer på att bygga något till denna tävling, men efter det motiverande inlägget som jag först läste efter majbrasan, så kom jag i sista sekund på att det skulle vara ganska roligt ändå. Det som inte är lika roligt är tidsbegränsningen jag hade.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för fruktansvärda och oestetiska foton, men jag var tvungen att ladda upp dem direkt från mobilen, utan någon som helst redigering, för att hinna.

Men här presenterar jag för er, Hertig Sickbrew av Burpastle, rikets snålaste hertig.
Av ren snålhet så anställde han den billigaste byggmästaren, det han inte hade räknat med var att han hade så pass dålig koll att han höll ritningen upp och ner vid bygget.
Detta resulterade såklart i att hela byggnaden. .. Ja, ni fattar.
Då Sickbrew inte ville slösa mer pengar på att bygga om, så nöjde han sig med hur det var; halvfärdigt samt uppochner.

Med detta så säger jag godnatt, måste lugna ner mig lite efter stressandet.
Man slutar inte leka för att man blir gammal, man blir gammal för att man slutar leka.

Smeden

Hej allesammans! Ny medlem, Smeden här :)

Här kommer mitt bidrag, visserligen utom tävlan eftersom jag blev sen pga att bilden var för stor. Men jag tänkte att jag lägger upp den ändå nu när den är byggd och fotad, osv. Det positiva är i alla fall att jag nu fått ändan ur vagnen och registrerat mig som Forum-medlem (tack vare denna tävling), från att tidigare endast varit passiv läsare på Swebrick.

Robin Hood gör sig lustig över att Little John ropar efter stegen, när till och med lille Junior lärt sig att ta sig upp med lianen. Lady Marion spelar förstås med och ignorerar Little Johns vädjan, inte minst med tanke på att han upprepade gånger tidigare skrutit om att det fortfarande minsann "inte är några som helst problem för honom att ta sig upp via lianen"!   ;D

Anders67

Fint bygge Smeden, intressant minifig den där litle john!

Svartkrut

Citat från: stigge72 skrivet 29 April 2013 kl. 21:26

Trollkarlars torn ser ofta ut som att de ska rasa när som helst, och den normalt funtade som ser dem undrar hur dem kunde resas överhuvudtaget... Kul med prinsesstornstaket också, Svartkrut. Det var inte igår man såg ett sånt. ;)

;D

Det här var en grymt rolig tävling! Nu återstår bara problemet med att bestämma sig vad man ska rösta på.  :o My goodness hur ska jag kunna bestämma mig. Det kryllar ju av fantastiskt fina bidrag med tillhörande intressanta historier... :P

Nextuz

Citat från: Svartkrut skrivet 02 Maj 2013 kl. 10:37
Citat från: stigge72 skrivet 29 April 2013 kl. 21:26

;D

Det här var en grymt rolig tävling! Nu återstår bara problemet med att bestämma sig vad man ska rösta på.  :o My goodness hur ska jag kunna bestämma mig. Det kryllar ju av fantastiskt fina bidrag med tillhörande intressanta historier... :P

Hehe.. jag håller med där =)
De är 22 fina bidrag att rösta på :D

Sollan

Nu har jag äntligen bestämt mig, men det var otroligt svårt! Så många snygga, kluriga och roliga byggen!