Olika tekniker SNOT och dylikt

Startat av MicroByggare, 27 Mars 2013 kl. 17:23

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Citat från: Superkalle skrivet 07 Maj 2013 kl. 11:33Men hur är det för en halvbussningen (http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=4265c. Vilken klurig teknik har LEGO använt där? Kommer du på svaret, så håll det för dig själv.

Det för mig uppenbara sättet kravsätts lämpligtvis med två streck...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Superkalle

Citat från: AndersI skrivet 07 Maj 2013 kl. 12:00
Det för mig uppenbara sättet kravsätts lämpligtvis med två streck...
Är nog inte med känner jag. Är det en lösningstanke, så skulle du ju hålla den för dig själv. Eller om det är något annat så fattar jag nog inte.  :P

AndersI

Då lyckades jag ju hålla min tanke för mig själv, samtidigt som jag basunerade ut att jag hade en tanke...
;)

Superkalle

Nja, jag tror jag fattade ganska bra vad du gjorde och ville säga, och eftersom jag så snällt skrev att man inte skulle yppa något, så blev jag lite förvånad. Men strunt samma. På sätt och vis var din ledtråd lite kul formulerad.

Men OK, från och med.....NU....säger vi inget mer :)

Superkalle

Rättelse om dörrhandtaget: Handtaget är inte "legal" för att fästa i ett krysspår som vi snackat om tidigare, MEN det är faktiskt tänkt att man skall kunna sätta en anti-stud där. Så det stämde vad som sades tidigare om att "om det passar är det (oftast) för att det är tänkt så".  :)
Tekniken är dock inte tillåten för 1x1 round plates längre efter man numera har en annan toleransprincip med fyra upphöjda valkar på insidan.

Larry Lars

Standardknopp i teknikhål

Under arbetet med min BTTF DeLorean blev det väldigt mycket SNOT med "brackets", (typ 2436), stoppade i tenikhål. Det ger stadga och är ett bra sätt att vända knopprikting. Det ger även möjlighet att få tillgång till halvplattan-måttet som är roligt att jobba med.

Diskussionen om "LEGO legal" är för mej mest något att ha i bakhuvudet, alltmedan jag ständigt bryter "reglerna" i mitt byggande. Det som är intressant är ju att gränsdragningen för LEGO's interna regler går någonstans mitt i användandet av tekniken. I LDD går det väl i princip bara att stoppa i 1x1 plates, men jag tror att LEGO själva tillåter mer än så i officiella byggen. Lösa knoppar skall det vara dock, eftersom flera på rad på en brick eller plate skapar otillåtna påfrestningar på materialet.

Eftersom detta rör några av mina favorittekniker tänkte jag att det kunde vara roligt att resonera lite om för- och nackdelar, samt att få klargjort var gränsen går för vad LEGO själva får göra.

Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Superkalle

Teknikerna i båda bilderna är riktigt smarta. Och vad jag kan se är båda "legal" i bemärkelsen att de inte utsätter bitarna för skadliga spänningar.

Och, ja, helt rätt: LDD har en brist i att den bara tillåter 1x1 bitar av olika slag att fästa i ett Technic hole. Det är legalt att även fästa enskilda studs som sitter t ex på en 1x3 plate (eller liknande). Men det avgörs från fall till fall. Ett technic-hål är egentligen inte avsett för att att fästa en knopp överhuvudtaget. Dels för att hålen inte har någon variationsupptagningsförmåga (flexar inte), dels för att fäst-ytan är för liten (man får inte clutch-power utmed hela knoppens "höjd"). Att man tillåter 1x1 plates av olika slag är mest när det är för olika typer av dekorationer och utsmyckningar. Så även om de två teknikerna i bilderna är OK "som de ser ut", så är det inte säkert att det skulle godkännas om man byggde på något mer på de SNOT-ade knopparna (eftersom "studs i Technic-hål" inte är avsedda att bära något last).

Kommer du förresten till Norrköping?

o0ger

När den nya 2x2 round tile med hål i mitten släpps nästa år så är det första gången som LEGO tillverkar en tile med hål i. Det leder till lite trevliga snot-lösningar.

Tex kommer du tillsammans med en 2x2 jumperplate kunna skapa en 2 plate hög stud-reversal. Det går nästan inte göra det mer effektivt. Jag har försökt illustrera hur det kommer att se ut, fast det blir ju inte helt korekt eftersom biten inte finns i LDD än.

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Jesperallen

AndersI

Citat från: Superkalle skrivet 07 Maj 2013 kl. 11:33Så hur man då löst det med med krysspår som skall "klämma på" ganska friskt omkring en kryssaxel? För en vanlig bussning så är det ganska lätt att lista ut - man gör krysspåret trängre mot mitten av klossen/bussningen. Men hur är det för en halvbussningen (http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=4265c. Vilken klurig teknik har LEGO använt där? Kommer du på svaret, så håll det för dig själv. Ni andra får vänta tills Norrköpings-eventet  ;)

Sov jag under din föreläsning i Norrköping, eller kom du aldrig till den här punkten? Du får gärna berätta hur de har gjort.  :)

Teabox

Citat från: AndersI skrivet 04 November 2013 kl. 15:34
Citat från: Superkalle skrivet 07 Maj 2013 kl. 11:33Så hur man då löst det med med krysspår som skall "klämma på" ganska friskt omkring en kryssaxel? För en vanlig bussning så är det ganska lätt att lista ut - man gör krysspåret trängre mot mitten av klossen/bussningen. Men hur är det för en halvbussningen (http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=4265c. Vilken klurig teknik har LEGO använt där? Kommer du på svaret, så håll det för dig själv. Ni andra får vänta tills Norrköpings-eventet  ;)

Sov jag under din föreläsning i Norrköping, eller kom du aldrig till den här punkten? Du får gärna berätta hur de har gjort.  :)

Kan det vara det där med att de två linjerna som gör krysset inte är exakt 90 grader mot varandra?

Anders67

Hur bygger man detta korsvirkeshushörnet?

Myko

Vet inte exakt vilken del du har bekymmer med, fick med allt som var inringat iaf.

Anders67

Citat från: Myko skrivet 03 Januari 2014 kl. 22:06
Vet inte exakt vilken del du har bekymmer med, fick med allt som var inringat iaf.

Tack, kom på för ett par minuter sedan att det måste vara en snotlösning!
Så här kommer ett alternativ...

Superkalle

Citat från: Teabox skrivet 04 November 2013 kl. 15:43
Citat från: AndersI skrivet 04 November 2013 kl. 15:34

Kan det vara det där med att de två linjerna som gör krysset inte är exakt 90 grader mot varandra?

Oj, det här hade jag missat. Men Teabox har rätt. Krysset är inte i 90 grader, vilket gör att man drar "isär" cirkeln i två motstående kvadranter och trycker ihop på de andra två. På så sätt fördelar man ut spänningarna i materialet och och reducerar därmed behovet av toleransprecision. Det är samma princip som i de flesta hål där man (numera) har fyra valkar som tvingar hålet till en lätt fyrkantig form. Även här vill man fördela ut spänningarna i så stor del som möjligt av plasten. Fiffigt som tusan.