MOC: Rail Clean tåg med dammsugare och rälsborste

Startat av DaRePo, 25 Mars 2013 kl. 18:59

Föregående ämne - Nästa ämne

DaRePo

Min planerade 9V Extreme anläggning med ca. 175 m spår - varav en betydande del monterad på stigningar och på en nivå ca 2,2 m över golv - ställer krav på innovativa underhållslösningar.

Denna MOC är byggt utifrån ett verkligt behov. Förhoppningsvis kommer den att hjälpa till med att hålla spåret fritt från damm.

Mini (?) dammsugaren väger 290 g och drivs av 4 st AA batterier. (Monterad på en legovagn påminner den kanske mer om en mobil kärnreaktor ...) Max bredd: 7 studs. Vagnens flak är förlängd med 2 studs.

Rälsborstevagnen är lastad med metalldelar (för att pressa borsten mot rälsen och undvika urspårningar) och väger ca. 260 g. Borsten roterar med hjälp av friktion. Max bredd: 8 studs

Loket är något modifierad jfr. med originalet och är utrustad med 2 st 9V motorer. Hela tåget väger ca. 1,2 kg.

Nextuz

Smart =)

Min enda fundering är om magnetkopplet kommer att hålla =)

DaRePo

Tanken är att loket skjuter hela tåget framför sig, dvs. rälsborstevagnen går först. Sedan kommer jag ändå att länka ihop magnetkopplingarna med 1x2 plates, inte minst med tanke på de 8 procentiga stigningarna/lutningarna ...

Odidoma

Jag har ingen koll på tåg i legos värld men jag gillar hur snyggt du har löst ett eventuellt problem och byggt in det i miljön så att det smälter in, nu ser jag fram emot att se all räls den ska hålla rent, alltså ditt framtida bygge!

DaRePo

Det kommer nog att dröja ett tag.

Under våren skall jag bygga ut med ett stort nytt hobbyrum - bara för Lego! Sedan får det hela vänta till hösten - vi kommer att tillbringa så mycket av våren och sommaren som möjligt på vårt sommarställe. Men sedan startar ett gigantiskt projekt och jag har ingen aning när allt kommer att bli klar. Men jag kommer att lägga ut löpande information på ett eller annat sätt.

Någon på Eurobrick har också bett om rörliga bilder så jag får väl bygga en liten testanläggning - med rätt sorts damm ... - och lägga ut en länk.

andli

Men kommer borsten göra någon nyttan om den roterar i samma hastighet som botten?
Borde inte borststråna ta i marken och i princip stå still på samma punkt tills de roterar upp igen?
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

DaRePo

Citat från: andli skrivet 25 Mars 2013 kl. 21:53
Men kommer borsten göra någon nyttan om den roterar i samma hastighet som botten?
Borde inte borststråna ta i marken och i princip stå still på samma punkt tills de roterar upp igen?

Jag har faktiskt funderat på samma sak. Min ursprungliga tanke var att göra en konstruktion där borsten drivs elektriskt - med högre hastighet - men det visade sig bli alldeles för komplicerat - och för dyrt. Därför blev det en friktionslösning.

Legos "biltvättborste"  är väl ingen optimal lösning för en rälsborste, men skall det vara Lego så skall det. Monterar man borsten för nära rälsen då roterar den inte alls, och lägger man den för högt så blir det samma effekt. De första testerna har visat att borsten roterar inte i samma takt som botten utan ryckvis vilket faktiskt kan vara en fördel, dvs den samlar upp damm för att sedan släppa den.

Har svårt att tänka mig att det kommer att bli "kliniskt" rent ... Men känslan att någon annan gör jobbet är ganska ok ...

Har också fått ett förslag att lägga till ytterligare en vagn efter dammsugaren för att rengöra rälsen med hjälp av en bomullsrulle dränkt med T-sprit .....

Tobbe Arnesson

Jag tror borsten på sin höjd sprider dammet så inte dammsugaren kommer åt det.

En motroterande borste direkt efter insuget på dammsugaren vore nog lämpligast. Kanske går det att lösa mekaniskt med drivhjul mot rälsen alternativt en egen motor för detta.

Sen skulle nog jag leta efter en tätare och mjukare borstrulle.

Edit: Nu lät jag onödigt negativ men jag gillar både idé och bygge.  :D
Blogg: Robotkampen

marpe

Fin idé och bra bygge.  :) Kanske kan man blåsa bort dammet från rälsen med en liten datorfläkt monterad på en vagn? Om ekipaget kör runt samtidigt som man städar så blir det lite renare på rälsen i alla fall.

DaRePo

Citat från: marpe skrivet 27 Mars 2013 kl. 10:27
Fin idé och bra bygge.  :) Kanske kan man blåsa bort dammet från rälsen med en liten datorfläkt monterad på en vagn? Om ekipaget kör runt samtidigt som man städar så blir det lite renare på rälsen i alla fall.

Bra idé/förslag!

Gideon

Gillar att du gjort en riktig puristlösning till ett AFOL-problem! Men för funktionens skull (och för att inte slita ut en fin borste?) så kanske tredjepartsdelar är värt att överväga ändå?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

DaRePo

Baserad på de kommentarer jag fick avseende Rail Clean tåg har jag bestämt mig för att förlänga tåget med ytterligare två vagnar.

Den förlängda versionen - Track, Ramp and Shelf Maintenance Train - består nu av följande enheter:

*  ett något modifierat lok (set 7939) med två 9V motorer (frågan är om det kommer att räcka i stigningarna med tanke på rälsrengöringsvagnens påtagliga bromseffekt)
*  en rälsborstevagn lastad med metalldelar
*  en dammsugarvagn med en 6V minidammsugare (med bättre insug närmare rälsen). Låter som ett lågt flygande Hercules-plan ....
*  en rälsrengöringsvagn med två vertikalt flexibla bomullsaxlar - monterade på fjäderhållare - och lastat med 400g metall
*  en ramp- och hyllrengöringsvagn med en 12V axialfläkt samt ett underhållskontrollteam längst bak i tåget. Dammspanarna ....(!)

Tågets totala längd:  106 cm
Tågets totala vikt:  ca. 1,7 kg
Max bredd:  8 studs

Jag kommer att sätta upp en liten testanläggning kommande helg och ta några videofilmer.

Har testat med färgat konfettipapper och det hela fungerar faktiskt riktigt hyggligt ....

Eller för att citera Shakespeare:  Mycket oväsen för (nästan) ingenting ...

Nextuz

Bättre att du editerar topic på gamla ämnet ex uppdaterad förlängd istället för ny tråd

/admin

DaRePo

Citat från: marpe skrivet 27 Mars 2013 kl. 10:27

Gjort! Men blir det mycket damm då vet det sjutton om det inte kommer att krävas en minihårtork ...  ;D

marpe

Citat från: DaRePo skrivet 05 April 2013 kl. 20:05
Gjort! Men blir det mycket damm då vet det sjutton om det inte kommer att krävas en minihårtork ...  ;D
Kul att se fortskridandet. Bra att du planerar för rengöring. Tjockare fläktar brukar leverera mer m3/tidsenhet.
Såg att du provat med konfetti som fiktivt damm. Förslag: prova med mannagryn. Det yr mer som damm. Ställ fram dammsugaren innan du testar...