Hjälp en nybörjare med ett medeltida slott!

Startat av KizzE, 24 Mars 2013 kl. 20:11

Föregående ämne - Nästa ämne

Pekblom

Citat från: KizzE skrivet 24 Mars 2013 kl. 22:55
Tänkte handla en massa på Tradera/Blocket med småbitar då..
Ta det lite försiktigt med det. Risken är att du blir sittande med en massa bitar som inte håller den kvalité som du vill ha på slutet.
Jag talar av egen erfarenhet. Föresten, vill du köpa blekta vältuggade bitar så kan du höra av dig. *ler*

KizzE

Crap, detta blir riktigt dyrt :D

Måste ju ha plattor, vilken storlek bör man välja om man vill ha +1.5x1.5m ? (

Nextuz

Citat från: KizzE skrivet 24 Mars 2013 kl. 23:15
Citat från: Nextuz skrivet 24 Mars 2013 kl. 23:12
Citat från: KizzE skrivet 24 Mars 2013 kl. 23:11
Citat från: KizzE skrivet 24 Mars 2013 kl. 23:09
Citat från: Nextuz skrivet 24 Mars 2013 kl. 23:07
Citat från: o0ger skrivet 24 Mars 2013 kl. 22:49
Det finns inga genvägar KizzE. Det är bara att börja samla och bygga. Testa sig fram, titta på andra. Gå på meetups och snacka med andra AFOLs. Efter några år kommer du kanske ha tillräckligt många bitar för att bygga nåt liknande.

F.ö. är grunden byggd av mängder av olika slopes i dark bluish grey. Testa lite själv. Bygg med fel färger först för att få till strukturen, sen vet du vilka bitar du behöver. Sen är det bara att beställa på Bricklink.

Om du inte har så mycket bitar så tror jag att en bra början är att köpa alla LOTR-setten, kanske flera av samma. Då tänker jag främst på Battle for Helms Deep, Uruk Hai Army, och Attack on Weather Top. De innehåller mycket bra bitar och rätt färger för dig.

Jag skulle nog inte rekommendera att handla "lord of the rings" om man ska samla bitar...
Den rekommendationer gäller alla licensset då de nästan kan vara dubbelt så dyra per bit än de set utan licens...

Du skriver att de inte kan vara så mycket bitar... som 100 000... nej... du har nog rätt där.. men räkna säkerligen med 50 000 bitar...  Ett sådant bygge verkligen äter bitar i mängder... så är det bara.. och tyvärr finna inga genvägar :/

Jo har också förståt att det kommer bli dyrt, men är ingen sak jag tänkt sälja sen heller, utan barnen får ta över den när dom är tillräckligt gamla..

Nä det där med dom seten kollade jag, 799kr känns väl rätt onödigt när jag bara behöver bitarna och inte gubbar etc..

Vad hade du tipsat mig annars om att köpa för saker då Nextuz?

http://warehouse19.se/visa_produkt.asp?t=Lego+Brick+Bag+-+Riddles+for+the+Ring+%2884+pcs%29&id=5462&lang=sv
Några såna där borde väl vara bra att handla in ?

Absolut... det är helt okej pris... Där är ju det "dyra" borttaget.. själva figurerna...

Bra =) Då ska jag nog beställa 5st såna i veckan till o börja med..

Du vet inga fler sidor som säljer saker sådär? Som man kan tänkas behöva till torn, mur etc.. Ska vara i samma stuck som det jag länkade till.

Fanns en hel del på bricklink som säljs utan minifigs... det är såklart prisvärt =)

KizzE

Citat från: Nextuz skrivet 24 Mars 2013 kl. 23:45
Citat från: Nextuz skrivet 24 Mars 2013 kl. 23:12
Citat från: KizzE skrivet 24 Mars 2013 kl. 23:11
Citat från: KizzE skrivet 24 Mars 2013 kl. 23:09
Citat från: Nextuz skrivet 24 Mars 2013 kl. 23:07
Citat från: o0ger skrivet 24 Mars 2013 kl. 22:49
Det finns inga genvägar KizzE. Det är bara att börja samla och bygga. Testa sig fram, titta på andra. Gå på meetups och snacka med andra AFOLs. Efter några år kommer du kanske ha tillräckligt många bitar för att bygga nåt liknande.

F.ö. är grunden byggd av mängder av olika slopes i dark bluish grey. Testa lite själv. Bygg med fel färger först för att få till strukturen, sen vet du vilka bitar du behöver. Sen är det bara att beställa på Bricklink.

Om du inte har så mycket bitar så tror jag att en bra början är att köpa alla LOTR-setten, kanske flera av samma. Då tänker jag främst på Battle for Helms Deep, Uruk Hai Army, och Attack on Weather Top. De innehåller mycket bra bitar och rätt färger för dig.

Jag skulle nog inte rekommendera att handla "lord of the rings" om man ska samla bitar...
Den rekommendationer gäller alla licensset då de nästan kan vara dubbelt så dyra per bit än de set utan licens...

Du skriver att de inte kan vara så mycket bitar... som 100 000... nej... du har nog rätt där.. men räkna säkerligen med 50 000 bitar...  Ett sådant bygge verkligen äter bitar i mängder... så är det bara.. och tyvärr finna inga genvägar :/

Jo har också förståt att det kommer bli dyrt, men är ingen sak jag tänkt sälja sen heller, utan barnen får ta över den när dom är tillräckligt gamla..

Nä det där med dom seten kollade jag, 799kr känns väl rätt onödigt när jag bara behöver bitarna och inte gubbar etc..

Vad hade du tipsat mig annars om att köpa för saker då Nextuz?

http://warehouse19.se/visa_produkt.asp?t=Lego+Brick+Bag+-+Riddles+for+the+Ring+%2884+pcs%29&id=5462&lang=sv
Några såna där borde väl vara bra att handla in ?

Absolut... det är helt okej pris... Där är ju det "dyra" borttaget.. själva figurerna...

Du vet inga fler sidor som säljer saker sådär? Som man kan tänkas behöva till torn, mur etc.. Ska vara i samma stuck som det jag länkade till.

Fanns en hel del på bricklink som säljs utan minifigs... det är såklart prisvärt =)

Okej, ska titta lite där senare =) Har dock svårt att förstå den sidan, sent som gillar jag inte att beställa från utlandet, känns osäkert att få sakerna :(

o0ger

Www.bricklink.com, du kan köpa 9st av just det där settet för 20kr st. Från USA förvisso.

Jag har beställt mycket från utlandet. Man bör beställa med insurance för då får du med tracking id. Du kommer bli mycket begränsad i din hobby om du bara ska beställa från Sverige. Om man håller sig till EU-länder så slipper man betala tull-avgifter.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

KizzE

Citat från: o0ger skrivet 24 Mars 2013 kl. 23:52

Www.bricklink.com, du kan köpa 9st av just det där settet för 20kr st. Från USA förvisso.

Jag har beställt mycket från utlandet. Man bör beställa med insurance för då får du med tracking id. Du kommer bli mycket begränsad i din hobby om du bara ska beställa från Sverige. Om man håller sig till EU-länder så slipper man betala tull-avgifter.

Skulle du vilja länka till några?

Hur sker betalningen? Kan man lita på alla som säljer där? Måste ju finnas några lurare..

EDIT: Hittade dom.. Men fan, känns osäkert att handla från utlandet :P

o0ger

Det finns betygssystem på Bricklink. Jag kan inte exakt hur det funkar. Men man kan kolla en säljares betyg innan man lägger order. Jag kan inte länka till några specifika. Jag har gjort flera ordrar, aldrig haft några problem. Det finns en tråd på forumet dom handlar om bra/dåliga säljare på Bricklink.

Det finns säkert lurare på Bricklink. Det är ju internet. Men det är värt risken anser jag. Du kan aldrig få tag i lego lika smidigt på något annat sätt. Börja med att göra några små köp först. Välj någon med högt betyg och stort sortiment. I ett EU-land helst.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

KizzE

Citat från: o0ger skrivet 25 Mars 2013 kl. 00:03
Det finns betygssystem på Bricklink. Jag kan inte exakt hur det funkar. Men man kan kolla en säljares betyg innan man lägger order. Jag kan inte länka till några specifika. Jag har gjort flera ordrar, aldrig haft några problem. Det finns en tråd på forumet dom handlar om bra/dåliga säljare på Bricklink.

Det finns säkert lurare på Bricklink. Det är ju internet. Men det är värt risken anser jag. Du kan aldrig få tag i lego lika smidigt på något annat sätt. Börja med att göra några små köp först. Välj någon med högt betyg och stort sortiment. I ett EU-land helst.

Okej, oftast Paypal man betalar med då eller?
Vet du vad frakten brukar gå på inom EU?

Skrytsson

Mangiobricks, Bricktivity och AFOL-supply är tre stora europeiska BL-butiker med bra utbud bitar till oftast helt hyggliga priser. Jag har handlat hos alla dessa butiker fler än 10 gånger och det har alltid fungerat utmärkt.

Vid köp av bitar för över 69,99 EUR skickar Mangiobricks fraktfritt inom EU. De har också en rabattstege som gör riktigt stora beställningar väldigt fördelaktiga.

o0ger

Betalning sker nästan alltid via paypal. Frakten är olika beroende på vikt och storlek. Runt 60-90 spänn kanske. Det står nästan på alla butiker på Bricklink vad frakten kostar.

Vad har du för problem med utlandet? :) Vi är alla människor liksom. Tror du att de är mer benägna att luras utanför Sveriges gränser?

KizzE

Citat från: o0ger skrivet 25 Mars 2013 kl. 00:09
Betalning sker nästan alltid via paypal. Frakten är olika beroende på vikt och storlek. Runt 60-90 spänn kanske. Det står nästan på alla butiker på Bricklink vad frakten kostar.

Vad har du för problem med utlandet? :) Vi är alla människor liksom. Tror du att de är mer benägna att luras utanför Sveriges gränser?

Okej, men tror då jag tar dom för 39kr här i sverige, blir väl dyrare från USA?

Nä men lättare för dom att blåsa en svensk utan att "åka dit" för det..

Skrytsson

Citat från: KizzE skrivet 25 Mars 2013 kl. 00:11
Tror du att de är mer benägna att luras utanför Sveriges gränser?

Jag har efter över 500 st BL-ordrar bara blivit blåst en enda gång. Bricklink-säljare är hyggliga och ärliga människor.

o0ger

Då åker inte dit, men man kan ge dem ett dåligt betyg på Bricklink, och det går aldrig tvätta bort.

Köp av nån av de stora som Skrytsson tipsade om så är du nog säker.

Jag tror inte på att folk hellre blåser någon istället för att göra en hederlig affär. Även om kunden kor i Sverige.

KizzE

Citat från: Skrytsson skrivet 25 Mars 2013 kl. 00:14
Citat från: KizzE skrivet 25 Mars 2013 kl. 00:11
Tror du att de är mer benägna att luras utanför Sveriges gränser?

Jag har efter över 500 st BL-ordrar bara blivit blåst en enda gång. Bricklink-säljare är hyggliga och ärliga människor.

Okej, får kanske ge det en chans då =)

Säljs lösa delar något här på SweBrick? Eller mer sällan?

Skrytsson

Realtivt sällan. Folk här är snarare ute efter att köpa mer LEGO än att sälja ;)

Om man söker någon väldigt specifik del kan det vara lönt att ta en titt under tavlan "Köp, sälj och byt" eller starta en egen tråd där.