WIP Flygplatsbrandbil framsteg

Startat av shutter, 23 Mars 2013 kl. 09:56

Föregående ämne - Nästa ämne

shutter

Brandbilar i allmänhet är tacksamma LEGO-objekt och i synnerhet dom för flygplatser.

Denna är baserad på från 2013 men att jag bland annat flyttat fram framhjulen 1 stud.

Senast TLG skäppte en officiell flygplatsbrandbil var 2005 med

Min brandbil är byggd med delar och dekaler från denna. Dessa stora tankbilar skall nå en haveriplats inom flygplatsen på 90 sekunder.

Främre munstycke för brandbekämpning i aktion. Dagens brandbilar har också sprinkleranläggning runt om hela bilen för självförsvar.

Uttag för att tanka upp vatten i bilen har Lego haft tidigare. På kartongen till 60002 visar man just denna finess men man har anslutit slangen till brandposten med locket på :o. Jämför med bilden.

Dubbelhytt ger brandbilen de rätta proportionerna. Beredskapen under flygningar generellt var så hög att brandmännen gick med stövlar och larmställsbyxor på.

Flera intressanta detaljer från 7891 har fått följa med som en hyllning till TLG versionen.

Vattenkanonen styrs från hytten. Skum är det släckmedel som används vid flygplansbränder.
Jag gjorde värnplikten på flyget F10 i Ängelholm 1994 (dock ej som brandman).

Stigge72

Fina brandbilar, och intressant att så veta lite mer om dem och deras förlagor.

AndersI

Snygg brandbil, bra med detaljer, men alldeles för modern...
;)
...eftersom jag gjorde min vapenfria tjänst som brandman på Kungsängen (offentlig flygplats, inte militär) i Norrköping, 1977-1978 tror jag det var.

Sexhjulig Volvo F89 med automatlåda, terränghjul och drivning på alla hjulen (även framhjul). Lite småspännande när man fick köra genom stan till bilbesiktningen. En skum/pulverbil, och en (betydligt högre) ren skumbil. Manövrering med en tredjedel kvar i vattentanken var 'spännande', trots skvalpskott.

När snöplogen på flygfältet körde fast åkte vi ut med en brandbil, lade i alla diffspärrarna, och drog loss plogen på första försöket...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

LarsC

en riktigt lyckad brandbil
riktigt snygg

mechamike

Just var det första City set'et jag köpte efter darkages, det var min dotter som ville ha det och den var på kraftig rea. Hon lekte en hel del med det innan det försvann in i Legohögen  så det var lite kul att springa på den igen.

Jag gillar din tolkning , men just 7891 har lite grand av den där fronten som moderna flygplatsbranbilar har, Din variant , känns mer som en vanlig branbil i gult och inte lika "aggressiv" .. Skulle du få till lite mer av 7891 känslan i fronten vore den i mina ögon , top notch!

?

Nextuz

Gillar brandbilar i gult =)

Vet att de i borås när jag var mindre hade gröna och röda brandbilar =)

Swe_mckvack

Gjorde också civilplikt som flygplatsbrandman och var med i den sista kullen innan det avskaffades.
Försökte bygga en bra modell men det är svårt att få in 3axlar och dubbelhytt utan att den ska bli för lång.

Själv fick jag köra dessa två:

shutter

Citat från: mechamike skrivet 04 April 2013 kl. 14:25
Jag gillar din tolkning , men just 7891 har lite grand av den där fronten som moderna flygplatsbranbilar har, Din variant , känns mer som en vanlig branbil i gult och inte lika "aggressiv" .. Skulle du få till lite mer av 7891 känslan i fronten vore den i mina ögon , top notch!
finns tankar på ny version ja!

martinator

Så här ska en fet flygplatsbrandbil se ut  ;D
20 sekunder in i filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=8tQARhvleDY

Eller
http://www.youtube.com/watch?v=DLmV9bDc28E

/martin

Silence101

Citat från: martinator skrivet 12 Juni 2013 kl. 09:28
Så här ska en fet flygplatsbrandbil se ut  ;D
20 sekunder in i filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=8tQARhvleDY

Eller

/martin

Ahhh den fanns som plastbyggsats för många år sedan. Dreglade över den men tyvärr för dyr då. :(
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Swe_mckvack

Citat från: martinator skrivet 12 Juni 2013 kl. 09:28

Eller

/martin

Synd att LFV inte hade resurser till sådana, då skulle jag bytt yrke direkt.

shutter

Har börjat bygga på en lite tyngre variant enligt era förebilder.

shutter

Jobbar nu med en 6-wide version av

Funderar på en bra lösning till förarhytten. Gillar höjden på vindrutan på 60061 men den består ju av två st 4-wide delar.
En annan fundering är om jag skall ha synlig brandslang enligt 60061 eller mer subtil långsida med släta bricks som i bild två?

Förslag, tankar och alternativ emottages tacksamt.

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

shutter

Citat från: swestar skrivet 15 December 2013 kl. 22:42
Snygga brandbilar  :)
Tack!

Nu har jag fått hem lite fler bitar samt löst problemet med hur luckorna skall fästas. När jag skalar ner konstruktionen från 8-wide till 6-wide får jag tänka till lite.