Göra utskriftsvänliga ritningar

Startat av MartinAberg, 19 Mars 2013 kl. 18:31

Föregående ämne - Nästa ämne

MartinAberg

Tänkte ta och skriva ut lite ritningar på små MOC:s man gjort, just for fun, men inser att byggguiden från LDD är långt ifrån huvudvärksfri, optimal eller särskilt begåvad.
Finns det något smidigt program att göra detta med, eller är det bara att sitta i Paint och klippa och klistra med LDD-bilderna?
Om det skulle finnas en tråd om detta ber jag om ursäkt, men jag kunde inte hitta något när jag sökte.

Ras 74

Anders67 har ju gjort en helt fantastisk bruksanvisning i Star Wars community builden.
Kolla in den tråden. Har för mig att han skriver där hur han gjorde.
Men bortsett det, så finns det ett behov av en sådan tråd här.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

lindyhep

Du har helt rätt Ras. Jag letade efter det inlägget igår men lyckades inte hitta det. Orkade inte leta igenom alla TIE-sidorna.....
http://www.swebrick.se/index.php?topic=4278.msg81865#msg81865 är länken
och innehållet i inlägget:

Citat från: Anders67Byggbeskrivningarna görs på följande sätt
1. En komplett LDD modell
2. Skärmdumpar från LDD skikt för skikt där det gäller att plocka bort de bitar som ska sättas dit så det är som att bygga baklänges. Bitarna man plockar bort läggs upp så att man kan identifera bitarna tydligt.
3. På disken finns nu massor av skärmdumpar med skiktade bilder inkl bitar, i den nedan är det just nu 132 bilder för en komplett beskrivning, så jag har några sidor kvar att göra!
4. Photoshop express/light eller något annat bitmapprogram, jobbar med lager och knepar och knåpar ihop sida för sida som lager, exporterar ut som enskilda sidor.
5. Acrobat Pro bygg ihop bilderna till en komplett PDF

Stigge72

Jag minns att jag läste hur han gjorde, och att det lät jobbigt...

MLCad har en bra funktion för att skapa bygginstruktioner, men jag är inte säker på hur smärtfritt det är att konvertera modeller från LDD till LDraw-format. (Det gäller ju att alla bitar man använt finns i båda systemen också.)

AndersI

LPub (http://lpub.sourceforge.net/) finns ju också; förutsätter någon form av LDRAW editor, t.ex. MLCad - viss tröskel i början, men det går att göra allt Lego har i sina egna beskrivningar.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Ras 74

Tack Lindyhep, då slapp jag ;)

Citat från: stigge72 skrivet 20 Mars 2013 kl. 09:35Jag minns att jag läste hur han gjorde, och att det lät jobbigt...
Ingen har sagt att det skall vara lätt med LEGO. Eller ens specielt roligt stundtals.

Ibland är det en ren jäkla pina bara! Du skall se det LEGO jag har som behöver, först nu bara, packas upp, sorteras, ställas iordning, bygga upp, bygga om...
Skall jag fortsätta?
LEGO-rum som skall byggas, hyllor skall upp, målas, tapetseras, bygga en dörr, beställa glasskivor, fixa färg, finns ingen värme (jo nu gör det det),
beställa mer jäkla bitar som du bara kan gissa vad man skall göra med dem.

Mitt i allt detta finns det ett forum som skall kollas, folk skall hållas nöjda, man skall fixa set till tävlingar, lösa bitar, event, träffa folk, åka på en det ena än det andra.
Men man hinner bara hälften av det i bästa fall. Det kommer nya set man vill ha, som skall byggas eller sorteras.

Så att så himla kul och enkelt... Det vete tusan  ;)
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

lindyhep

Stackars dig Ras Du kan nog få hjälp att bli av med en del ;D

Anders67

Ras, du är rätt på, det är en massa slit, sortering och sådant.
Själv tycker jag att allt det där är rätt roligt att 'pyssla' även om det är mycket jobb, påskhelgen är redan bokad för byggbeskrivning av Tie Fighter hangar version 2, ska bli kul att ta tag i!
Faktum är att jag faktiskt bygger IRL medans jag photoshoppar, så det är till och med mer jobb än vad jag skrev:-)

Ras 74

Men det blir fantastiskt snyggt resultat!

MartinAberg

Okok, verkar ju vara lite jobb det där.
Har en mindre grävskopa som jag nog ska ta och testa att leka med så får jag se om det är något att satsa på framöver ;)

Tack för alla svaren :)

Ras 74

Eller vinn en tävling med den, så gör Anders den till dig ;)

Alternativt be Anders om hjälp och ge han något för det.