Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Great Ball Contraption

Startat av Tobbe Arnesson, 13 Januari 2010 kl. 14:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobbe Arnesson

Här är en bild på det jag gjort så här långt.  :'(
Blogg: Robotkampen

tellblom

HAHA :)

Du har la fullt upp med att sortera......

Har iallafall beställt nya bollar 60 fotbollar(så jag kan ersätta de som mina maskiner äter upp)  och 50 basket

Sitter och inväntar 5 paket bricklink beställningar

Pekblom

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 23 Mars 2010 kl. 09:25
Här är en bild på det jag gjort så här långt.  :'(

Men..  det ser ju ut som min. En exakt kopia, konstigt.. ::)

AndersI

:) såna där har jag flera stycken - idéerna finns i huvudet, men ingenting har fästs i bitar. Håller även mer handgripligen på med en vipparm, men geometrierna blir så komplicerade att jag nästan längtar tillbaka till Mekano...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Stigge72

Citat från: AndersI skrivet 23 Mars 2010 kl. 10:36
:) såna där har jag flera stycken - idéerna finns i huvudet, men ingenting har fästs i bitar. Håller även mer handgripligen på med en vipparm, men geometrierna blir så komplicerade att jag nästan längtar tillbaka till Mekano...

I min ungdom har jag för mig att jag vid något tillfälle kom fram till att Mechanos hål, och Legos technichål var kompatibla, så att man kunde skruva fast legobitar på mechanot, eller var det tvärtom...? :P

AntonYmer

Jag jobbar fortfarande på att det ska bli en träff den 1 maj. Vi är lite osäkra på vilken lokal vi ska nyttja bara så därför har det inte kommit någon officiell inbjudan än. Därmed vet vi inte heller  om vi klarar att husera en GBC. Men, vi jobbar på det också.

Tobbe Arnesson

Tack för beskedet AntonYmer! Hoppas lokalfrågan löser sig smidigt! GBC kan alltid bo på golvet någonstans, behöver ju inte vara monterat hela tiden heller...

tellblom

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 19 Mars 2010 kl. 16:25
Sökte runt lite på BrickShelf och YouTube idag, gillar denna: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=367424

Hoppas jag hinner sortera färdigt Zopalin-köpet så jag kan börja bygga någon gång...

Inkopierat ifrån en annan tråd...

Testade runt lite mer idag och fick den lite stabilare .... 

Vad tycker du Tobbe skall jag försöka fixa den ?

AndersI

CitatTestade runt lite mer idag och fick den lite stabilare .... 
Har du byggt en sån? http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=367424

Den måste definitivt visas upp!

Själv håller jag på nu med en 'cementblandare' som lyfter upp kulorna - och skickar dem till många andra ställen också!

tellblom

Jag har byggt  "8":an eller vad vi skall kalla den.  Gjorde ett försök först och det blov så instabilt, men satt och donade till det lite mer idag och fick den att funka kanon faktiskt

Får väl bygga vidare på den fast jag inte själv kommit på den....

Tobbe Arnesson

Om man bara ska bygga unika moduler blir det inte så skoj, fritt fram att planka tycker jag. :D

tellblom

Hur hög "hit-rate" skall vi sikta på ? Är det 1 boll av 30 som inte får fastna eller ramla ur banan?

Hur höga krav skall vi ha?

Om lokalfrågan blir besvärlig kan jag ordna kontor i centrala Göteborg men det är ju inte direkt mitt emellan alla deltagare.

/Martin

AndersI

Jag tycker vi siktar så högt vi kan, och så blir det som det blir!

Hellre tittar jag på en festlig konstruktion som tappar lite bollar, än ingen alls (Min 'cementblandare' till exempel).

Samma sak med 'burst rate' eller vad det nu heter (30 bollar på en gång). Detta är svårt, svårare än att utföra själva bolltransporten, och det här skall vara vår första GBC - ju fler moduler dess bättre, även om vi inte uppfyller alla 'krav' (tycker jag, i alla fall).

Ingen har svarat än om de har gjort en 'ball pump' - dvs. en modul som kan laddas med *mycket* bollar och sedan pytsa ut dem en och en i vald takt. Jag har googlat, och inte hittat någon konstruktion som kan byggas med mitt LEGO-förråd, och det vore bra att ha en sådan som start på banan (Jag tror inte vi får ihop en fungerande rundgång i vårt första försök).

Tobbe Arnesson

Äh, klart vi ska ha rundgång. Samt hellre fler moduler än supertillförlitliga.

Säger jag som inte börjar bygga än...

tellblom

Jag har nu tre färdiga moduler 1 som alltid funkar tappar aldrig något, samt två som funkar kanon om bollarna kommer i lämplig takt annars är det risk för att droppa några.

Fick även delarna idag till en Sweeper så förhoppningsvis har jag den klar senare i påsk

/Martin