Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Great Ball Contraption

Startat av Tobbe Arnesson, 13 Januari 2010 kl. 14:04

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Bollarna har kommit - nu har jag testkört med fullt magasin...

:-( det blir stockning om för många bollar finns i magasinet på samma gång - funkar dock utmärkt om jag droppar på några i taget. Dags att börja fundera på en "ball pump" - en specialare med stort magasin som släpper ut bollarna med jämna intervall - ungefär som klockan i en dator. Är det kanske någon som har något sådant på gång? Det behövs bara en till en hel utställning.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

tellblom

Hej, måste få fråga en sak och säkerställa att jag har tänkt rätt.

In-Boxen skall vara 10 bitar hög (MAX antar jag) dvs så man avlämnar bollarna på en höjd av 10 bitar.

Måste den vara 10 hög?

/Martin

Stigge72

Citat från: tellblom skrivet 16 Mars 2010 kl. 12:07
Hej, måste få fråga en sak och säkerställa att jag har tänkt rätt.

In-Boxen skall vara 10 bitar hög (MAX antar jag) dvs så man avlämnar bollarna på en höjd av 10 bitar.

Måste den vara 10 hög?

/Martin

Jag har tolkat det som att den inte skall vara högre än tio.

AndersI

Inkorgen får inte vara högre än 10 bitar - ingen undre gräns, men risk finns ju alltid att bollar ramlar utanför om föregående apparat är oprecis i sitt avlämnande. Den skall helst tåla 1 boll/sekund, men även större batchar med större tidsavstånd (upp till 30 bollar i en batch, men givetvis med minst 30 sekunders mellanrum då).

Utsläppet skall alltså vara på en höjd högre än 10.

Tobbe Arnesson

Citat från: tellblom skrivet 15 Mars 2010 kl. 18:35Tobbe var betalar jag in för frakt och kuvert?

Det gör du inte, enkelt va? :)

Bra de har kommit fram! La Pekbloms kuvert på lådan i morse.
Blogg: Robotkampen

Nextuz

Stigge72

Jag har visst inte skrivit i en här tråden att jag fick mina bollar igår, men de finns med i en annan tråd... :P

Pekblom

fick ett "kul" brev i dag ... ;D

AndersI

Våldsam diskussion uppstod idag här hemma sedan jag fått min 'jordbävningsväg' att fungera med hjälp av lite papper och tejp (täcka över alltför glesa skarvar i vägbanan).

Vad säger vi om icke-LEGO i konstruktionerna? Jag hävdar givetvis att det jag gjort är helt OK, GBC är först och främst 'skådebröd', inte tävlingsmodeller. Nog kan det väl vara OK med lite papper och tejp, om det är det avgörande steget mellan funktion och icke?

Tobbe Arnesson

Sist jag kollade var byggbeskrivningarna i papper och klistermärkena som tejp...
Blogg: Robotkampen

tellblom

tjohopp, 

Har efter illstirrat på bilder på nätet för att sno lite ideer lyckats få ihop min första fungerande GBC. Den e inte snygg men den gör sitt jobb och bollarna fastnar inte :)

Har en till på G men har lite problem med att få upp bollarna i höjd ifrån inkorgen....

Bild ifrån legoletandet....  Bild på GBC kommer senare

/Martin

tellblom

ett par frågor :)

1. Hur mycket svinn är åkej :)
2. Hur mycket lim får man använda :)

Skämt åsido... har nu två fungerande moduler (tja till 99%, lite svinn blir det ibland och lite lim skulle behövas)

Tänkte dessutom försöka få ihop en Sweeper.

Måste ha en modul till så de kan jobba ihop.....

Måste dessutom köpa lite egna bollar då det verkar som om mina modulek käkar bollar (har bara 28 nu?!?!?)

AndersI

Lite svinn får man alltid räkna med (titta bara på filmerna från olika utställningar med GBC).

Lim!? Vad i hela friden behöver du lim till? Papper & tejp är dock OK enligt min åsikt :-)

Ska vi visa bilder på våra moduler, eller skall de hållas 'hemliga' ända till det blir någon träff? Jag har också två 'fungerande', matningen mellan dem går bra,  och det är faktiskt ganska sällan en boll rymmer. Funktionen på den ena är dock beroende av pålagd spänning på motorn - kör jag för fort hinner inte bollarna rulla dit de ska innan det är för sent. Är det någon som har gott om körreglage till tåg att ta med till träffen? Finjustering av drivspänningen ökar definitivt möjligheten att köra felfritt.

tellblom

Jag har två reglage till tåg (+2 oöppnade i reserv :)

Tja vad tycker ni om att visa bilder på våra alster?

Stigge72

Det är ju lite mer spännande om man inte har sett de före, å andra sidan kan det kanske sporra fantasin att se vad andra har gjort.