Historiska vinjetter - Statistiktråd

Startat av Kvarnbacka, 05 Mars 2013 kl. 09:59

Föregående ämne - Nästa ämne

Kvarnbacka

För de som är intresserade kommer här lite statistik från tråden "Vinjett-stafett - Historiska händelser". Uppgifterna kommer successivt att uppdateras (när jag känner för det). Tack till Carl T som började bokföra datum för händelserna.

Poängtoppen:

Kvarnbackafilm: 30
AndersI, stej123: 16
Gideon, Sockerbit: 14
andraseldh: 13
Carl T, krakfot, andli: 9
Ozp: 7
Softilog, shutter,   6

Därefter följer många med -1 - +5 poäng (se dokumentet, länk i nästa inlägg).

Geografiskt har det oftast handlat om Sverige (72 gånger), därefter följer USA (25 gånger), England (14), Italien (11), Tyskland, Frankrike och Ryssland (9 gånger). Det populäraste århundradet är 1900-talet (121 gånger (!)) och det populäraste årtiondet är 1960-talet (20 gånger). Den tidigaste händelsen utspelade sig ca 14 miljarder år f.v.t. (Big Bang) och den senaste 12 november 2014 (rymdsonden Rosettas landare Philae landar på kometen 67P Tjurjumov-Gerasimenko).

De enskilt mest populära händelserna att bygga har hittills varit ingenjör Andrées misslyckade ballongexpedition 1897 (4 gånger). Regalskeppet Vasa har dock varit inblandat i sammanlagt 7 vinjetter: 2 för jungfrufärden, 3 för återfinnandet samt 2 för bärgningen. Därutöver har vi ytterligare några som förekommit två gånger: finnandet av Bockstensmannen, Karl XII:s död vid Fredrikshald, drottning Kristinas abdikation, slaget vid Agincourt, Hannibals tåg över Alperna, Martin Luther Kings tal "I have a dream", ön Surtseys bildande, den misslyckade månexpeditionen med Apollo XIII, Berlinmurens fall, U-137:s grundstötning utanför Karlskrona, Per Oscarssons "striptease" i Hylands hörna, seriekrocken på Tranarpsbron, Isaac Newtons idé om gravitation, första gången då kvinnor fick rösta i Sverige samt vulkanen Vesuvius utbrott år 79.

Allt som allt har 60 personer deltagit och 243 vinjetter har byggts på alla möjliga intressanta historiska teman.

2015-01-05

Kvarnbacka

Nu är statistiken uppdaterad för första gången på nästan fyra månader!

Roger Brickjet

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 04 September 2013 kl. 21:36
Nu är statistiken uppdaterad för första gången på nästan fyra månader!
Det tycker jag var onödigt!   ;)

andli

Jag ville inte råka ut för det pinsamma att bygga samma sak som någon annan (eller tom jag själv) gjort tidigare..
Så jag började knåpa ihop en lista, jag är på sida 41 av tråden nu.. Så den bör vara klar imorrn :)
Nu är det imorgon, och det är klart...
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0At2P1knR43RAdDZvLXZoZm04OS1qdHc5WXFVNk1xR1E&usp=sharing

Säg nu inte att någon annan gjort samma jobb? :D
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Kvarnbacka

Det har jag, andli, men det är inte uppdaterat på ett tag :)

Kvarnbacka

Nu är statistiken uppdaterad också, jag ska försöka ordna med delning av dokumentet.

Kvarnbacka

Länk till statistikdokument för historiska och musikaliska vinjetter:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1FBhbZ2U0YTXjRd3GOfa-_wqpNuKptJpZFxn6eIM0zdo/edit?usp=sharing

(uppdateras oregelbundet)

marpe

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 04 Januari 2014 kl. 00:06
Nu är statistiken uppdaterad också, jag ska försöka ordna med delning av dokumentet.
Delningsinställningarna fungerar inte på det senaste dokumentet.

Edit:Inaktuellt.

Kvarnbacka

Citat från: marpe skrivet 24 April 2014 kl. 07:35
Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 04 Januari 2014 kl. 00:06
Delningsinställningarna fungerar inte på det senaste dokumentet.

Du har rätt. Nu borde det funka?

marpe

AndersI

Ett förslag bara: Varför inte flytta statistiken till swebrick Wiki?

Edit: Tittade just in på dokumentet - Oj, vilket arbete du/ni har lagt ner! Ett alldeles förnämligt dokument, men svårt att överföra till Wikin. Det tål att fundera på lite grand...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD