Tävling: Swebrick bygger bättre limo!

Startat av mechamike, 25 Februari 2013 kl. 09:17

Föregående ämne - Nästa ämne

stegu

CitatDessutom kan jag tycka att det är lite mer fair play att avvakta med att posta sina bidrag

Om man har några ambitioner på att vinna, vill säga. Det här byggde jag mest för
att delta i tävlingen som min egen post i forumet häromveckan råkade bli orsak till,
och kanske inspirera andras byggande litet så här i början.
Klossbygge, med bitarna jag hade löst hemma, med litet annat stuk än originalet.
Vet inte om den är en förbättring egentligen, den här är också klossig och med
litet taskiga proportioner, men den är i alla fall annorlunda. Bagageluckan går
att öppna, och både kupén och bagageutrymmet har röd matta.

Liksom originalet i Palace Cinema så är det här snarare en öppen lowrider
än en limousine. För kort för att kallas "limo", och bara ett enda baksäte.
Löst baserad (mycket löst) på en Chevrolet Impala convertible 1964. (Fjärde bilden.)

Tekei

Citat från: stegu skrivet 27 Februari 2013 kl. 09:48Om man har några ambitioner på att vinna, vill säga. Det här byggde jag mest för
att delta i tävlingen som min egen post i forumet häromveckan råkade bli orsak till,
och kanske inspirera andras byggande litet så här i början.

Våra åsikter verkar gå isär just där, då jag inte tycker att det har med att vinna att göra utan enbart god etikett, men för att inte ta tråden helt ur spår så lämnar jag nog diskussionen här. :)
Snygg bil iaf, definitivt bättre än originalet!

mechamike

Snygg bil Stegu , bättre än orginalet!

(OT , som tävlingsskapare gillar jag när det trillar in bidrag och alla inte väntar till sista sekund med att posta sina bidrag.. meningen med tävlingen är ju att stimulera byggande, få se nya ideér och skapa lite surr i forumet.. inte så kul att skapa en tävling och sedan sitta som på nålar och fundera över om någon över huvud taget kommer gilla idén och bygga tills 2 timmar innan deadline, fast jag förstår din synpunkt Tekei..

Även om man inte vill/kan publicera sina bidrag förräns mot slutet vore det kul att få veta i tävlingstrådarna om man tänker vara med eller om man tänker avstå och gärna varför.. vore kul med lite respons om ni gillar tävlingarna som vi postar här på Swebrick  vi har en del tävlingar som ligger och väntar och vi försöker få till en bra bredd så alla kan vara med oavsett vad man gillar..
?

stegu

För att komma med synpunkter på tävlingen (inte helt OT, hoppas jag) så
är det här en tävling jag gillar. Bygget är litet, så litet att alla kan vara med
oavsett hur mycket Lego och tid man har, och reglerna är lagom begränsande
så att de inspirerar. Att bygga smått och ofta roar mig nog egentligen mer
än att bygga stort och länge, även om jag uppskattar variationen.
Vi ska inte glömma bort hur kul det är att sitta och pula och försöka få till något
som liknar något med 30-40 bitar, under bivillkoret att man inte har alla bitar
i alla färger i lådorna hemma. Bricklink och en vuxen persons ekonomi i
kombination gör mig både lat och girig, så ibland sätter jag mig med flit
och bygger saker med bitarna ur bara en enda sats. Två gamla exempel
som jag fortfarande minns med glädje som roande små projekt:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=132604
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=79795

Anders67

Min förebild är de tidiga am 60 talarna, med långa raka design linjer, men med det sena 50 talets täckta bakhjulssidor. Så stora platta ytor fram och bak.
Det ska egentligen vara mer krom på kofångarna, men jag villa ha mer "Men in black" känsla - lite Area 50 mystik!
Ni som laddar ner LDD modellen kommer se att framrutan har 3 st framrutor istället för mina 2 - så är det för en bitfattig lego nörd :-)

Kvarnbacka

Så här tänker jag mig att man på snyggaste sätt åker till biografen.
I det här fallet har dock chauffören lite dåligt lokalsinne och har hamnat på villovägar.

Superkalle

Idé spånad. Check.
Design färdig. Check.
Bitar beställda. Check.

Nextuz

Ett litet bidrag från mig...
Lätt baserad på de pråliga Hummerlimos som åker omkring =)

EDIT: Lade till en LDD-fil. Dock finns inte fälgarna som är på bilden i LDD...

Roger Brickjet

Citat från: Nextuz skrivet 03 Mars 2013 kl. 01:48

Äsch, 17 också...det var ju precis så jag tänkte! :) Snyggt!
Jaha, tillbaka till skisserna igen då :)

Otroligt kul att se att alla bidrag hittills är så mycket snyggare än LEGOs egen!

Nextuz

Citat från: Roger Brickjet skrivet 03 Mars 2013 kl. 02:18
Citat från: Nextuz skrivet 03 Mars 2013 kl. 01:48

Äsch, 17 också...det var ju precis så jag tänkte! :) Snyggt!
Jaha, tillbaka till skisserna igen då :)

Otroligt kul att se att alla bidrag hittills är så mycket snyggare än LEGOs egen!
Nee.. kör på.. man vill ju se :D

Tekei

Citat från: Roger Brickjet skrivet 03 Mars 2013 kl. 02:18Äsch, 17 också...det var ju precis så jag tänkte! :) Snyggt!
Jaha, tillbaka till skisserna igen då :)[...]
Ytterligare en anledning att avvakta med att posta sina bidrag, för att undvika just sådana situationer. ;)

Jag håller med. Hittills har alla bidrag varit grymma!

Anders67

@Nextuz, Riktigt vass city limo! Nu blir det svårare att lämna in ett humwe bidrag till!

mechamike

Snyggt med måsvingar... men det finns väl plats för fler i humweklassen? 
?

Anders67

Citat från: mechamike skrivet 03 Mars 2013 kl. 18:37
Snyggt med måsvingar... men det finns väl plats för fler i humweklassen?

Ja du har rätt fler humwe's och ...

o0ger

Min budget tillåter inte fler Bricklink-inköp den här månaden, så det var kul att digitala bidrag tilläts i den här tävlingen.

Min bil är lite inspirerad av en Cadillac V16 1936 Convertible.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!