Hur värderar jag min lego samling, vill sälja det.

Startat av KANEDA, 02 Januari 2010 kl. 17:59

Föregående ämne - Nästa ämne

KANEDA

Har plockat fram min stora lego samling ifrån ca. 77-87 och sorterar upp det och kollar att alla delar finns.
I princip finns alla manualer, inga boxar.
Vill sälja allt på en gång helst så, visst priset blir antagligen lite billigare då.

Har några rariteter som jag förstått, så som 375 riddarborgen komplett.
Har i stort sett hela rymd serien med alla stora skep och månbaser med mån plattor.
Brandstationen och lite pneumatik finns oxå.

Vet att jag inte specat vad jag har men som sagt sitter just nu och sorterar det.

Finns det någon ca. pris lista någon stans? eller är det och skapa ett medelpris på bricklink.com som gäller.
Begär inte en värdering nu eftersom jag inte vet vad som finns, men det är ca. 80-100 set kanske 20kg.

Vad kan 375 borgen till exempel vara värd? komplett med alla minifig, dekaler och manual.

Nextuz

Citat från: KANEDA skrivet 02 Januari 2010 kl. 17:59
Har plockat fram min stora lego samling ifrån ca. 77-87 och sorterar upp det och kollar att alla delar finns.
I princip finns alla manualer, inga boxar.
Vill sälja allt på en gång helst så, visst priset blir antagligen lite billigare då.

Har några rariteter som jag förstått, så som 375 riddarborgen komplett.
Har i stort sett hela rymd serien med alla stora skep och månbaser med mån plattor.
Brandstationen och lite pneumatik finns oxå.

Vet att jag inte specat vad jag har men som sagt sitter just nu och sorterar det.

Finns det någon ca. pris lista någon stans? eller är det och skapa ett medelpris på bricklink.com som gäller.
Begär inte en värdering nu eftersom jag inte vet vad som finns, men det är ca. 80-100 set kanske 20kg.

Vad kan 375 borgen till exempel vara värd? komplett med alla minifig, dekaler och manual.

knappa in numren ähr www.bricklink.com o kolla så kan du nog få en prisidé =)

shiftaltcmd

Vill du göra det lätt för dig, lägg allt på Tradera eller Ebay. Inte så viktigt att värdera hela klabbet då, auktionen slutar där den slutar.
Januari är kanske inte bästa tidpunkten dock. Och se till att auktionen är någorlunda lång, säkert många som vill fråga om skick och annat.
Naturligtvis får du mer om du säljer seten ett och ett istället för i klump.
På Bricklink kan du nå ut till fler men det tar också längre tid?

samlad_dalmas

Har aldrig sålt nåt LEGO, men har sålt mycket samlargrejer på Tradera genom åren. Om jag skulle sälja ut en större samling, och för att tjäna så mycket som möjligt, så skulle jag göra så här:

1. Börja med att sälja ut de billiga grejerna först. Vad som är billigt kollar du på Tradera/ Ebay/ Bricklink osv. Det du ser alltid blir sålt med budgivning, lägger du ut med 1 kr som utrop  - slutpriset blir bäst då. Övrigt billigt med ett pris som är det lägsta du kan tänka dig att skiljas ifrån det.

2. När du fått ett antal avslut och omdömen på din användare börjar du sälja ut de dyrare grejerna. På de riktigt dyra lägger du ut på en spänn men med reservationspris.

KANEDA

Med lite eftersökning hittade jag faktiskt att bricklink hade medelpris på set.
Ville mest ha ett hum på vad allt kan vara värt.
Ni kan säkert hjälpa mig när jag har färdiställt allt.

Verkar som man kan få en bit över 1000:- för borgen iallafall.

Tradera har jag sålt tidigare på, frågan är bara om det är rätt forum, då är nog ebay att föredra.

de Gothia

vad jag tycker så har tradera blivit ett ställe där man får betala sjukt mycket för lego! vilket är bra för säljare iofs!! :)

jag har övergett tradera för bricklink... känns som att det är mer för köparen! :)

shiftaltcmd

Nextuz

tradera funkar rätt bra... Folk är ju som galna där... Haha

Merkurius

Vad är det för pneumatik du har? Skulle det vara möjligt med köp direkt?
Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?

Danielwerner

Kör på Tradera tycker jag. Lego (speciellt Star Wars-lego) går åt som smör i solsken där.

Tobbe Arnesson

Jag gissar att rymdlegot från den tidsperioden bäst säljs på bricklink, i varje fall om bitarna (speciellt gubbarna) är i bra skick.
Blogg: Robotkampen

tåg-jonas

Jag har sålt MASSOR av lego genom åren! 2 saker gäller: Skicket på legot, och ditt rykte som säljare. Hitta nån AFOL som bor i närheten som kan bedöma skicket på legot!

KANEDA

Vi ju hålla tråden för öppen diskution om samlingen.
Kommer att lägga ut hela samlingen här när det väl är dax för försäljning, verkar vara en del samlare här oxå.
E rätt kul att gå igenom legot, timmarna bara flyger iväg, precis som när man var liten  :D

Säljer inget löst nu utan meddelar er här på forat när jag e klar med genomgången, kan nog ta sin lilla tid.

Smakprov vad som finns:

Citat från: Merkurius skrivet 04 Januari 2010 kl. 22:36
Vad är det för pneumatik du har? Skulle det vara möjligt med köp direkt?
Säljer inget innan jag gått igenom allt, dessa är vad jag har.

Citat från: tåg-jonas skrivet 05 Januari 2010 kl. 22:11
Jag har sålt MASSOR av lego genom åren! 2 saker gäller: Skicket på legot, och ditt rykte som säljare. Hitta nån AFOL som bor i närheten som kan bedöma skicket på legot!
Legot är lekt med så det är inte mint men väldigt fint skick enligt mig.
Dom vita bitarna är enstaka gulnade delvis, men det är väll ganska vanligt vid denna period.

En klassiker är väll denna, bra många har bitbärken, då man inte fick ur dem ur legot.

AFOL vet jag inte vad det är men antar att det är någon som graderar kvalite på lego??
Många av delarna har klisterlappar som fortfarande finns kvar vilket är positivt.

Uppdate:

Har gått igen 30set
2600 delar
50 gubbar
3 kg

Stigge72

Citat från: KANEDA skrivet 06 Januari 2010 kl. 11:46
AFOL vet jag inte vad det är men antar att det är någon som graderar kvalite på lego??

AFOL = Adult Fan Of Lego (de flesta som frekventerar det här forumet)