Vilken grå färg är det på det gamla riddarlegot?

Startat av pilt77, 01 Januari 2010 kl. 13:16

Föregående ämne - Nästa ämne

pilt77

jag ska köpa lite bitar ifrån lego.com pick-a-brick för att komplettera mina gamla 80talsborgar.

Det finns ju olika gråa färger att välja på , vilken nyans är det på det gamla riddarlegot?

Nextuz

Citat från: pilt77 skrivet 01 Januari 2010 kl. 13:16
jag ska köpa lite bitar ifrån lego.com pick-a-brick för att komplettera mina gamla 80talsborgar.

Det finns ju olika gråa färger att välja på , vilken nyans är det på det gamla riddarlegot?

Tyvärr ingen av dem som finns på pick a brick..

Jag skulle föreslå att du kollar på www.bricklink.com istället.. och där letar du efter Light Gray...  den färgen som tillverkas nu kallas Light Bluish Gray.. den är lite blåare i färgen.. men ser lite friskare ut tycker jag.

Stigge72

Var hittar du Pick-a-brick idag?

de Gothia

finns ju i legos shop på hemsidan..

http://shop.lego.com/ByTheme/

sen ner på rutan individual bricks & building accessories

edit: den gamla grå färgen är oftast dyrare då den inte tillverkas längre...

jag brukar dock blanda mina bitar, vissa tycker det är fult, själv tycker jag det skapar nyanser som ser bra ut i borgarna. alla stenar i naturen är ju inte light gray! ;) :D

pilt77

pilt77

Citat från: Nextuz skrivet 01 Januari 2010 kl. 13:23

Jag skulle föreslå att du kollar på www.bricklink.com istället.. och där letar du efter Light Gray...  den färgen som tillverkas nu kallas Light Bluish Gray.. den är lite blåare i färgen.. men ser lite friskare ut tycker jag.

Är det det som är standardfärgen på Riddarlegot man kan köpa idag?

de Gothia

Citat från: pilt77 skrivet 01 Januari 2010 kl. 17:26
Citat från: Nextuz skrivet 01 Januari 2010 kl. 13:23

Är det det som är standardfärgen på Riddarlegot man kan köpa idag?

japp det är det. light bluish gray är den som finns i seten nuförtiden

Mirandir

Någon gång runt årsskiftet 2003-2004, har jag för mig, så ändrade LEGO om i sina färger. De gamla gråfärgerna byttes ut mot en som är aningens blåare. bluish grey även kallad "bley". Har för mig att det var i samma veva som även den gamla brunfärgen byttes ut mot en som hade en rödare ton. Den är känd som "Reddish Brown"

Det kan vara lite svårt att se skillnad på "bley" och "old grey" men den äldre grå färgen har en lite mer brunaktig ton och kan se nästan skitig ut i jämförelse med bley. Bästa tipset för att identifiera vilken färg en bit har är att använda jämföra med en bit man vet typ av gråfärg på. Helst under en stark lampa eller i solljus.

Och som nämnts så använder vissa som bygger borgar sig av en mix av "bley" och "old grey" för att ge stenväggar en mer realistisk look.
Legobloggen: http://legobloggen.com

dinskugga

old light grey heter den väl till gamla borgar ?

iaf köper jag den på bricklink dock verka det som dem bytt namn på den till bara light grey nu ?

SuperMario

Citat från: dinskugga skrivet 14 Januari 2010 kl. 21:06...verka det som dem bytt namn på den till bara light grey nu ?
Kommer inte ihåg, men antagligen hette de old.../new...

Nu heter de iaf:

- Dark Gray / Light Gray (gamla kulörer)

- Dark Bluish Gray / Light Bluish Gray (nya kulörer)

Superkalle

Kolla här, så får du svar på vad färgerna heter i fyra olika system (Peeron, BrickLink, Ldraw och Lego), liksom när du utgick ur produktion (disc. = discontinued): http://www.peeron.com/inv/colors

Observera att tabellen är sorterbar genom att klicka på kolumnrubrikerna.

Å här en provkarta med legobitar i olika färger.
http://www.mocpages.com/moc.php/6869