Skådisar och deras alter (L)ego

Startat av Kvarnbacka, 06 Februari 2013 kl. 19:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Kvarnbacka

Jag kom att tänka på en sak, angående alla dessa licensteman från filmer m.m. Vilken skådespelare har egentligen rekordet i flest rollkaraktärer avbildade i lego?
Jag kommer på tre personer som har avbildats två gånger var: Harrison Ford (Indiana Jones, Han Solo), John Rhys-Davies (Sallah i Indiana Jones, Gimli) och Ian McKellen (Gandalf, Magneto). Finns det någon som har fler, eller lika många, alter (L)ego?

Edit: Orlando Bloom också förstås (Will i Pirates, Legolas).

För att inte den här tråden ska bli en simpel kunskapsfråga har jag en uppföljare, eller egentligen två:
Vilken skådespelare har störst chans att knipa en topplacering i den här kategorin inom en nära framtid?
Vilken/vilka skådespelare eller rollfigur/-er skulle ni helst vilja se avbildade i lego?

Larry Lars

Roligt ämne. Det finns ju ett gäng med två roller förevigade i Lego. Alfred Molina är ett kul exempel eftersom hans första filmroll var i inlendningen till "Jakten på den försvunna skatten" och hans bredaste roll på toppen av karriären också blivit minifig i och med "Doctor Octopus".

Den som har störst chans att ta hem mästartiteln torde väl vara Johnny Depp eftersom Disney/Bruckheimer verkar fått upp farten med förvirrade och knepiga antihjältar han kan spela på automatik.

En annan aspekt är väl hur man skall räkna vissa karaktärer. Minifiguren Magneto kanske inte alls är McKellen eftersom kostymerna där snarare verkar hämtade från de tecknade serierna. Fast å andra sidan kanske Gandalf är två figurer??? :)

Edit: Hm. knepigt ämne detta.. ;) Alfred Molina är väl även en av figurerna från "Prince of Persia"? Då leder han kanske.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

o0ger

Torde väl vara Temuera Morrison som vinner detta. Han spelade Jango Fett och gör rösten till både Jango och Boba (i spel i och för sig) men han spelar ju dessutom ALLA clone troopers eftersom de är kloner av Jango. :)

Förmodligen kommer han också få en roll i framtida filmer om Boba Fett eftersom Boba är en klon av sin "far" Jango om jag inte missminner mig. Alltså skulle han kunna spela Boba utan att det blir konstigt.

Gary Oldman har två karaktärer i LEGO (Sirius Black från Harry Potter och Comissioner Gordon från Batman)

Skulle vilja se Gary Oldman som Zorg från Femte elementet avbildad i LEGO.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

lindyhep

Jag letar men är tydligen inte så bra på det - jag har bestämt för mig att det finns en tråd i detta ämnet redan även här inne på Swebrick.

Kvarnbacka

Bra svar från flera här. Alfred Molina och Warwick Davies (!) hade jag dålig koll på, för att inte tala om Johnny Depp som tydligen ska vara med i Lone Ranger. Christpher Lee kom jag på nu som ytterligare en kandidat med två poäng (Saruman, Count Dooku).

Om det är så att de befintliga avbildningarna har stötts och blötts länge nog kanske vi ska lämna det därhän och ägna oss åt diskussioner och spekulationer kring kommande/tänkbara/önskvärda figurer. Det var inte min mening att det skulle handla om tolkningsfrågor när det gäller kloner, röstskådespelare eller Gandalf Grå/Gandalf Vit  :)

:::::::

Jag vill se Chuck Norris och Bruce Lee.

Vibora

o0ger

Man kan ju vända på frågan också. Vilken karaktär har gestaltats av flest skådespelare på film? :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Vibora

Citat från: o0ger skrivet 07 Februari 2013 kl. 06:28
Man kan ju vända på frågan också. Vilken karaktär har gestaltats av flest skådespelare på film? :)
Batman borde ligga bra till där. Det var en artikel i sista numret av Hemmabiotidningen förra året om batmanfilmerna, och det har gjorts ganska många i olika omgångar.

Olsson

Finns en svensk med på listan. Stellan Skarsgård som Bootstrap Bill i Potc. Ende svensken som blivit minifig? (kanske off topic)

//Olsson

Stigge72

Citat från: Olsson skrivet 07 Februari 2013 kl. 13:07
Finns en svensk med på listan. Stellan Skarsgård som Bootstrap Bill i Potc. Ende svensken som blivit minifig? (kanske off topic)

//Olsson
Har de inte gjort en av Pernilla August som Shmi Skywalker också?

Olsson

Citat från: stigge72 skrivet 07 Februari 2013 kl. 13:25
Citat från: Olsson skrivet 07 Februari 2013 kl. 13:07

//Olsson
Har de inte gjort en av Pernilla August som Shmi Skywalker också?

Good point. Borde det finnas! Har dock ingen koll på SW de filmerna.

Skafte

Nix, ingen Shmi i Lego!

/SWminifigurnörden

mordatre

Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.