Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 Januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Vibora

Almstriden i Kungsträdgården 12 maj 1971?

Kimmen

Tv-ekens fällning? Utanför TV-huset och Radiohuset. När eken skulle sågas ner i oktober 2011 orsakade det starka protester. Trädet fälldes tidigt på morgonen den 25 november 2011.

andli

Citat från: ozp skrivet 17 Juli 2013 kl. 17:24
Jag gissar på fällningen av tv-eken utanför tvhuset i Stockholm den 25 november 2011

Helt rätt!

Kimmen: Du har såklart också rätt, men du var för långsam  ;)

Så Ozp, varsågod och bygg!
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Kimmen

Citat från: andli skrivet 17 Juli 2013 kl. 22:38
Citat från: ozp skrivet 17 Juli 2013 kl. 17:24
Jag gissar på fällningen av tv-eken utanför tvhuset i Stockholm den 25 november 2011

Helt rätt!

Kimmen: Du har såklart också rätt, men du var för långsam  ;)

Så Ozp, varsågod och bygg!

Missade ozps inlägg.  :(

Ozp

Ok, här kommer nästa. Jag söker händelsen, namnet på personen på bilden samt datum.

shutter

Knop (Kn) är en enhet för hastighet till sjöss och i luften. En knop betyder en nautisk mil (sjömil, distansminut; 1 852 meter) per timme. Knop är inte en SI-enhet, men dess användning är accepterad inom SI.

Beteckningen anses komma från nederländska knoop eller medellågtyska knap, som båda betyder "knut" och härrör från att man i tiderna beräknade farten med hjälp av en handlogg, som hade en utlöpande lina märkt med olika knutar med jämna mellanrum. Antalet knopar som löpte ut under viss tid angav farten.

Enheten knop är praktisk i samband med navigation, då en sjömil motsvarar en bågminut (en sextiondels grad; härav beteckningen distansminut) längs en meridian; positioner och avstånd på sjökort kan lätt relateras till hastigheter angivna i knop. Sambandet mellan vinklar och avstånd är ändå inte helt exakt då bågminutens längd varierar något längs meridianen. En sjömil definieras internationellt som 1852 meter och en knop är därmed 1,852 km/h eller ungefär 0,514 m/s. USA och Storbritannien använde en något längre sjömil fram till 1952 respektive 1970 (också helt andra enheter har kallats sjömil).

The first known device to measure speed is often claimed to be the Dutchman's Log. However this invention is attributed to the Portuguese Bartolomeu Crescêncio, who designed it in the end of 15th century or in the beginning of 16th century.[2] An object that would float was thrown overboard and the time required to pass between two points on deck was measured with a sandglass. However, the first reference to a Dutchman's log is in 1623, after the ship log.[3] The Dutchman's log could be used with a brass tobacco box, rectangular with rounded ends. This box had tables on it to convert log timing to speed.[4][5]

The log has been used by mariners for a long time. The first occurrence of a description of the device in print was in A Regiment for the Sea by William Bourne in 1574.

Ozp

Jag vet inte om det där var en gissning, och i så fall på vad, men det var inte det jag sökte. Låter mest som en saxning från wikipedia

shutter

Det är en gissning;
Bartolomeu Crescêncio beräknade farten med hjälp av en handlogg, som hade en utlöpande lina märkt med olika knutar med jämna mellanrum. Antalet knopar som löpte ut under viss tid angav farten. He designed it in the end of 15th century or in the beginning of 16th century?

saxat från wikipedia på svenska och engelska.

Ozp

shutter

Citat från: ozp skrivet 20 Juli 2013 kl. 21:24
Nej, inte det jag sökte
Okej. Jag tyckte annars tanken var bra med knop.
Annars har jag ingen aning, kan vara allt från vattenprover till kräftfiske typ???

Ozp

Nej, det har inget med fiske att göra. Dags för en ledtråd.

boba johan

Anders Franzén hittar skeppet Vasa utanför Beckholmen 25 augusti 1956?

lindyhep

Vilken härlig ledtråd :D

Även utan den kan jag inte tänka mig annat än att boba johans svar är rätt. Jag försökte komma på nåt att bygga så jag skulle våga svara men det här med historia tror jag inte är en av mina starkare sidor....

Ozp

Citat från: boba johan skrivet 21 Juli 2013 kl. 20:53
Anders Franzén hittar skeppet Vasa utanför Beckholmen 25 augusti 1956?

Helt korrekt. Din tur

boba johan

Damn, jag är ju på resandes fot utan Lego.... Varför?!?  :'(
Nån annan får ett frispel så återkommer jag senare (jag kanske lyckas nån mer gång)