X-Wing killer: SFS Lambda-class XFS (tävlingsbidag)

Startat av Illuwatar, 21 Januari 2013 kl. 10:15

Föregående ämne - Nästa ämne

Illuwatar

Då var det dags för mig att visa upp mitt bidrag till denna tävling om den ultimata X-Wing killern...

Låt mig presentera Sinear Fleet Systems Lambda-class XFS (Experimental Fighter System). Att Sinear Fleet Systems (hädanefter SFS) ligger bakom den berömda TIE-fighterserien samt Lambda-class T-4a är nog känt av de flesta. Mindre känt är den hemliga utvecklingsavdelning där nya vapensystem och dess bärare togs fram. En av de största projekt de jobbade med (och som finansierades direkt av Kejsar Palpatine) var just XFS, tänkt som ett komplement till TIE-serien. Det lades dock ned i samband med Imperiets fall, framförallt av ekonomiska skäl.

Syftet med XFS var att skapa en plattform för tyngre vapensystem, där TIEs helt enkelt var för små. Dessutom ville man få fram en bärare i starfighter-klass som kunde agera helt självständigt vid längre uppdrag, utan stöd från Star Destroyers. För att kunna uppnå detta samarbetade man med utvecklarna hos Kuat Drive Yards. Genom detta samarbete kunde man låna över teknik från de betydligt större Star Destroyers och anpassa denna till ett kompakt format. XSF var ett steg på vägen att uppnå detta - en testplattform för ny teknik.

Projekt XFS bestod av tre delar:

* Vapensystem: Ett kraftfullare alternativ till TIEs laserkanoner. Man experimenterade med att anpassa de kraftiga turbolaser-batterierna man normalt hittar på Star Destroyers till ett kompaktare format. Framförallt kraftkällan till vapnen krävde mycket arbete.

* Drivsystem: Även här ville man låna in Star Destroyer-teknik. Två olika motorstorlekar (primära och sekundära drivenheter) var under utveckling. Dessutom var XFS utrustad med en hyperdrive-enhet (i prototypen var det en standard klass 1, den slutliga produkten skulle ha en klass 0,5). Även här var kraftkällan en utmaning.

* Beräkningskraft: Dessa nya vapen krävde en signifikant uppgradering av måldatorerna som man tog från TIE-serien. Med en hyperdrive ombord krävdes även en uppgradering av navigationssystemen. Dessutom ville man införa redudanta system för ökad tillförlitlighet. Utöver detta så experimenterade man även med nya cockpit-system, bland annat med tankestyrning och hjälm-HUDs.

Skeppet nedan är den faktiska prototypen som användes under XFS-projektet tills det lades ned. Det byggdes på en Lambda-klass plattform för att spara tid och pengar. Utseendet var nedprioriterat då det var viktigare att kunna nå de olika systemen för service och uppgraderingar på ett enkelt sätt. Dessutom så var skeppet försett med ett komplext analys-system. En separat R2-enhet läste och loggade mätvärden från tusental sensorer över hela skeppet. Och efter ett antal missöden (där bland annat skeppet blev strandsatt på en asteorid vid ett totalt datorhaveri) försågs det med ett oberoende "limp-home"-system (då detta aktiverades tog R2-enheten över huvuddatorns uppgifter och en uppsättning standard TIE-motorer kunde ta över ifall huvudmotorerna strejkade). Som skydd hade skeppet både sköldgeneratorer för 360 graders täckning samt bepansring ifall man var tvungen att nödlanda på fientliga planeter.

Då projektet lades ned innan det blev klart är det än idag okänt vad som hände med prototypen och all dokumentation. En del påstår att rebellerna lyckade komma över dessa, anda säger att allt förstördes i samband med Imperiets fall. En sak är dock säkert: hade projektet avslutats och och övergått till en färdig produkt hade rebellerna garanterat fått det hett om öronen... ;)

(Förstora)

(Förstora)

(Förstora)

(Förstora)

(Förstora)

Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Art Vandelay

Ännu ett fantastiskt bidrag. Gillar döskallen  :D
Och cockpiten får mig att minnas hur jag log som ett barn på julafton när jag byggde densamma på .

Teabox

Anders67

Snyggt, massor av snygga detaljer, gillar coockpiten.
Storyn är välgjord, det krävs en hel del att nå upp till en class 0,5 hyperdrive, denna har potensial att nå dit!

AndersI

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

mordatre

Ja detta var stort och ser garanterat tungt ut.  8)  Blir det tävlingens bjässe? Gillar allt men favoriter är motorerna, kanonerna och cockpit. Som sagt är en bra story till ett måste. Alla bidrag i denna tävlingen borde ställas ut på Norrköpingseventet.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Tie Fighter

Cool! men dödskallen får den att kännas mer som ett Bounty hunter skepp i mina ögon.
Skulle kunna se Dengar ratta den kärran.

Illuwatar

Tanken med dödskallen var mer att visa att även labbrockarna på SFS utvecklingsavdelning kan vara mänskliga. Den kom dit i samband med uppgraderingen med TIE-motorer, vilket skedde efter en firmafest med fria drinkar... ;)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Tie Fighter

Citat från: Illuwatar skrivet 21 Januari 2013 kl. 12:16
Tanken med dödskallen var mer att visa att även labbrockarna på SFS utvecklingsavdelning kan vara mänskliga. Den kom dit i samband med uppgraderingen med TIE-motorer, vilket skedde efter en firmafest med fria drinkar... ;)
;D

Vibora

Häftigt! Hade lite svårt att få en känsla för hur stor den var tills jag fick se minifigen bredvid.  :) Vore kul att se live.

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

shutter

kul att ha sett den WIP också!

Fräck detalj att landningsställen fälls upp och ner synkront 8)

TrickBrick

Ser maffig ut, många detaljer att vila ögonen på. Gillar främst bakpartiet.

Gideon

Häftigt bygge! Av någon anledning får jag lite Battlestar Galactica-vibbar av den (vilket är en komplimang också ;) )
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram