Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Anfall i skogen

Startat av de Gothia, 15 Januari 2013 kl. 10:12

Föregående ämne - Nästa ämne

de Gothia

En liten moc som visar hur riddarna anfaller tjuvarnas nattläger.

Ville prova på den populära vattentekniken med denna moc! Och se hur det ser ut med de nya hästarna i ett större antal.

Synpunkter tas tacksamt emot!

Illuwatar

Snyggt bygge och effektfull teknik med vattnet (om än till synes enkel...). Man får bara vara lite försiktig och inte tippa MOCen för mycket, ser ut som vattnet skulle rinna ut då...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

marpe

Fint bygge och vatten.  :) Hur djupt måste vattnet vara för att man inte ska se bottnen?
Hur många vattenbitar går det åt? (Finns det nåt lämpligt volymmått)

Odidoma

Först tack för en ny MOC, har haft noll inspiration sista tiden, det här kanske sätter igång mig igen, jag gillar att du alltid får till en känsla i dina MOC:s och så också i denna. Jag tycker att den inte är plottrig fast det är så mycket hästar i den, gillar trädet (kopierat eller nytänk?) och sen det enkla men effektfulla fastkedjade tjejen/damen/prinsessan. Det enda negativa som egentligen inte är negativt är De Gothias svärd, kan vara trångsynt av mig men det känns alltid fel när det inte är Lego rakt igenom. Vattnet var självklart snyggt. Bra byggt och komponerat!

AndersI

Bygget är jättesnyggt och vattnet effektfullt, men jag känner mig ändå väldigt tveksam till den där metoden med lösa bitar. För mig ser det mest ut som iskross som kommer vältrande, och så är det ju inte byggt.

Jag beundrar mer ett byggt vatten, även om det är slätare. Det finns så många nyanser att ta fram med hjälp av genomskinliga bitar och väl valda bitar under.

Edit: Och med tanke på den svaga lutningen på marken borde väl vattnet rinna ganska lugnt och stilla?  ;)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Stigge72

Snyggt, med lagom mycket detaljer.

Jag håller dock med AndersI om att jag tycker bättre om byggt vatten, även om det blev effektfullt.

de Gothia

Tack för synpunketerna!

Illuwatar: Haha ja det höll faktiskt på att hända när jag skulle ta med mig bygge, kamera och stativ till mitt uterum! Som tur var höll sig vattnet innanför ramarna! :)

Marpe: Jag köpte 2000 bitar i den blåa nyansen och 1000 bitar i trans clear. Till denna mocen har jag inte använt många av dem. Svårt att säga hur många som går åt. Det är 2 studs upp från botten till strandkanten och det räckte tyckte jag. Under är det en vanlig grå byggplatta och den syns inte alls.

Odidoma: Kul att inspirera dig :) Antar att du menar den lilla busken i framkant av bild 1? Tror inte jag är först med den, bara tagit bort stammen på ett av mina gamla träd så det blev en buske! :) Svärdet ja, det har ju blivit en del av de Gothia nu så nu kan jag inte släppa på det! :) Men du har rätt, ska det vara Lego ska det ju vara det i alla bitar såklart!

Anders: Förstår din synpunkt och håller till viss del med dig. Vet inte var man ska dra gränsen nånstans dock. Är det fel att ställa en minifig på en tile då de inte sitter ihop? En bil på en vägbana? Tom Lego själva har ju i historien använt sig av lösa lego delar. Dock gällde det berg då.

Här är ett av mina senaste byggen som jag inte visat på swebrick. där har jag" byggt "vatten ;)

Och angående lutningen så låtsats vi att dte är snösmältning högt upp i berge som får vattnet att forsa så! ;)

sweMezza

Snyggt bygge, vatteneffekten blir som sagt häftig. Nu vill jag se någon bygga ett vattenfall med den tekniken ;).

Gideon

Riktigt fint bygge!
Gillar Rohan-soldaterna skarpt, måste nog försöka skaffa mig några fler såna också ;)
De nya hästarna är också fina, men tyvärr tycker jag de ser lite klonade ut när alla har exakt samma färg och bläs. Håller tummarna att lego släpper lite fler varianter på den framöver :)

Vattentekniken passar bra för forsande vatten, men jag tycker strandkanterna blir lite luriga på riktigt nära håll där det kan bli lite tomrum. Själv föredrar jag nog också brickbuilt vatten som i det andra bygget, den tekniken med 8x8 trans-medium blue är riktigt bra.
Angående det sista bygget så måste jag bara vidhålla att jag uppskattar att du lägger upp dina byggen här också, har inte riktigt haft tid att börja hänga med i allt som händer på EB... Men dina byggen är alltid värda att se!
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Tekei

Wow! Det här är riktigt snyggt!

AndersI

Citat från: de Gothia skrivet 15 Januari 2013 kl. 11:43Här är ett av mina senaste byggen som jag inte visat på swebrick. där har jag" byggt "vatten ;)

Ahhh. Jag gillar det! Isen under vattnet är bara så...  Jag föredrar definitivt den här sortens vatten, men lyckligtvis är det så att vi får tycka olika (vad tråkigt det skulle vara annars!).

Och snön på taket är inte dålig den heller!
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

swestar

Schyssta byggen. Snön på taket är riktigt effektfullt. :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Rikard

Riktigt snyggt! Pratade i telefon och var inte beredd när jag scrollade och fick upp den sista bilden. Ryggade tillbaka sådant drag det var i vattnet!!! Nice som tusan :D

de Gothia

Tack igen!

Ska prova bygge ett vattenfall swemazza! dock kanske inte i 90 gradig lutning! :)

Ja, jag håller med dig ang hästarna Gideon! De ser alldeles för klonade ut!

-DoNe-

Riktigt snyggt! Älskar den upphöjda ramen!!!